Door haar jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en als voormalig eigenares van meerdere kledingwinkels kent Christel Roeten de vooroordelen als geen ander: verkopers zijn altijd op pad, marketeers zitten vooral binnen. Verkopers halen hun kennis op uit de praktijk, marketeers hebben het altijd over marktonderzoeken en zijn veel analytischer. ,,Het zijn twee types mensen, ook bij ons. Maar ik vind dat je elkaar moet meenemen in wat je aan het doen bent. Communicatie is dus heel erg belangrijk.''
Doelstelling: marketing en sales met elkaar verbinden
Christel Roeten, Global Sales Director bij Chrysal International, staat bekend als een verbinder. ,,Als voormalig ondernemer vind ik beide aspecten heel mooi. Toen ik deze functie kreeg, heb ik mezelf ten doel gesteld om marketing en sales met elkaar te verbinden. En ik moet zeggen: het gaat al heel erg goed, er wordt veel samengewerkt. Ik heb veel contact met de marketingafdeling. We vertellen wat ons bezighoudt, wat we nodig hebben van elkaar, hoe we elkaar kunnen versterken.''
NIMA B2B Xchange: The Challenge!
Sinds anderhalf jaar geleden is Christel Roeten er Global Sales Director en in die hoedanigheid gevraagd mee te doen aan The Challenge!, een nieuw onderdeel van NIMA B2B Xchange, donderdag 21 november in Mediavaert, het nieuwe gebouw van DPG Media in Amsterdam. Als salesprofessional gaat zij tijdens CCO-challenge de confrontatie aan met marketeers en wat hun verwachtingen zijn van sales. Het moet leiden tot een leerzame discussie over hoe marketing en sales beter kunnen samenwerken, in de hoop dat iedere B2B-marketeer hiervan kan leren.
OVER CHRYSAL INTERNATIONAL - de wereldwijde marktleider is sinds 2018 onderdeel van het beursgenoteerde OAT Agrio Japan Ltd. met focus op gewasbescherming, bemesting en biostimulanten. Chrysal is gevestigd in landen die belangrijk zijn voor de bloemen- en plantenindustrie: het hoofdkantoor is in Naarden. Er zijn productiefaciliteiten in Japan, Colombia, Ecuador, Kenia en Nederland.
Chrysal is uitgegroeid tot dé wereldwijde expert op het gebied van bloemenverzorging. Van poeder tot vloeibaar, van kleine zakjes tot 1000 liter vaten. Zij bedienen de kwekers, boeketmakers, retailers, groothandels en bloemisten wereldwijd. Duurzaamheid staat centraal.
Als spreker NIMA B2B Xchange gaat ze bovendien in op een aantal stellingen over marketing en finance. Als schot voor de boeg wil ze op één stelling al haar licht laten schijnen: zonder bewezen businesscase is een marketingbudget verspild geld. En da's een lastige stelling, geeft ze aan. ,,Ik denk dat marketeers een bewezen businesscase nodig hebben als randvoorwaarde om hun werk binnen de lijntjes te kunnen doen. Maar het hoeft niet altijd binnen de lijntjes. Bovendien ben ik iemand met fingerspitzengefühl, maar ook iemand die graag wil versnellen. Een bewezen businesscase duurt me vaak te lang.''
Chrysal International geeft veel geld uit aan onderzoek, het marketingbudget is beperkt. ,,We zijn geen merk à la Nike, dat heel veel geld stopt in spraakmakende promotiecampagnes. Chrysal heeft een heel ander verdienmodel. Maar we zijn wel een bedrijf met veel interessante projecten. De meeste consumenten weten ongeveer wat we doen, maar we kunnen onszelf beter in de kaart spelen, vind ik. Chrysal is een A-merk, het gaat ons al jaren voor de wind. Maar de concurrentie heeft niet stilgezeten. Af en toe moeten we ook even terug naar de basis: uitleggen waarom we de beste zijn in bloemvoeding. Maar ook welke services, ondersteuning en innovaties wij bieden en hoe we kunnen bijdragen aan het verminderen van afval en een duurzamere samenleving.''
De wereld verandert. Vraag jezelf af of de dingen die je altijd deed, nog voldoende of juist te veel zijn en of je dingen anders kunt doen.
,,Als verkoper of marketeer moet je begrijpen wat er nationaal en internationaal leeft in je branche. En daar moet je juist op inspelen. Wees nieuwsgierig en open minded, lees veel en kijk om je heen, open je zintuigen. Doe soms ook iets out-of-the-box. De wereld verandert. Vraag jezelf af of de dingen die je altijd deed, nog voldoende of juist te veel zijn en of je dingen anders kunt doen.'' Als voorbeeld noemt Roeten een Italië-evenement in eigen huis, begin november. ,,Er komt een bus met Italiaanse bloemisten op bezoek in Naarden. We gaan samen brainstormen en er wordt een nieuwe bloem gedoopt. We gaan vertellen over flowers bars op bruiloften, er is een rondleiding in de fabriek, het is allemaal beleving, maar ik geloof er in. De pers zal ook aanwezig zijn. Wat ik al zei: je wilt dat er over je gepraat wordt.''
EVENT NIMA B2B XCHANGE - Ben jij B2B-marketeer? Schrijf je dan nu in voor NIMA B2B Xchange op 21 november, hét B2B-marketing event van 2024. Dit inspirerende evenement brengt de top van de Nederlandse B2B marketing bij elkaar voor een dag vol innovatie, netwerken en kennisdeling. Let op: Er zijn slechts 180 plekken beschikbaar! Meld je snel aan via deze link.
Op de vraag of ze als salesprofessional ook kan leren van marketeers, volgt een glimlach en dan een ja. ,,Marketeers kijken gewoon anders naar de markt. Ze zijn analytischer en kijken veel meer naar de lange termijn. Waar verkopers gas geven, trappen marketeers op de rem. Aan de andere kant vind ik ook dat je niet alles kapot moet redeneren. Als je maar gedreven bent. Eerlijk gezegd mis ik soms de sparkle, niet alleen bij marketing, maar op alle afdelingen. Het is belangrijk dat iedereen in zijn of haar kracht komt te staan. We zijn een prachtig bedrijf, er zitten veel mensen met fantastische ideeën. Samen moeten we in beweging komen om weer onder de aandacht te komen. Hoe? Gymschoenen aantrekken en gáán. En laten zien waarom we de beste zijn en blijven in bloemenvoeding.''
Meer over marketing, sales, business? BusinessWise Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, met ook artikelen, podcasts en video over marketing en sales! Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.