Je bent een veelgevraagd spreker. Waarom koos je voor het Sprints & Sneakers Festival?
,,Veel 'traditionele' marketingevents zijn eerlijk gezegd nogal corporate: saai en voorspelbaar. Sprints & Sneakers is een heel positieve uitzondering. Er lopen veel founders, echte ondernemers en andere mensen die openstaan voor vernieuwing, rond. Dat geldt ook voor de mensen die iets vertellen op het festival. Geen gepolijste praatjes, maar echte ondernemersverhalen met inzichten waar je wat aan hebt. En verder is de locatie ook kick-ass. Ik heb al eens een feest meegemaakt op Thuishaven en daar ging het behoorlijk los. Dat gaat de komende festival vast ook gebeuren. Zo ben ik zelf bijvoorbeeld de warm-up-act voor de Vengaboys."
Natuurlijk is onze purpose driven brandstory, waarmee we een duurzaam alternatief bieden voor de zeer vervuilende kledingindustrie, een belangrijke factor
Op welke manieren draagt de LABFRESH-community allemaal bij aan jullie succes?
,,Wij hebben vanaf het prille begin investeringen opgehaald bij mensen die ons een sympathiek merk vinden. Na het startkapitaal ontvingen we van onze investeerders ook veel steun en goede raad. Eén van onze angel investors ging bijvoorbeeld ook met ons mee naar Portugal om daar met leveranciers van stoffen te praten over nieuwe mogelijkheden. Eén van onze community-members, de founder van het Nederlandse fietsenmerk Van Moof, heeft ons ontzettend geholpen met het opzetten van onze eerste crowdfundingactie. Tijdens de laatste investeringsronde op Seeders brachten 828 investeerders 1,3 miljoen euro bij elkaar, waarmee we onze nieuwe winkel in Leidschendam konden financieren. In totaal hebben onze 1.217 investeerders nu ruim 3 miljoen euro ingebracht. Daarnaast pre-orderen klanten bijvoorbeeld ook hun kleding bij ons, zodat we zelf veel minder hoeven te investeren in het ontwikkelen van nieuwe kleding."
Wat is het geheim achter een succesvolle bouw en inzet van een community?
,,Natuurlijk is onze purpose driven brandstory, waarmee we een duurzaam alternatief bieden voor de zeer vervuilende kledingindustrie, een belangrijke factor. Daarnaast denk ik dat het heel belangrijk is dat je om hulp wil en durft te vragen. Daar moet je echter alleen om vragen als je écht bereid bent en je best wil doen om te luisteren. Zo hebben we op het Seeders-platform een forum waar onze investeerders doorlopend feedback geven en met nieuwe ideeën aankomen. Je moet dan dus wel de tijd nemen om daar echt aandacht aan te geven en op te reageren. Zo zag ik recent bijvoorbeeld dat veel mensen kritiek hadden op de inzet van TrustPilot voor het verzamelen van klantenfeedback. Dankzij de suggesties van onze community zijn we nu overgestapt naar een beter platform. Als je bereid bent om er écht in te investeren, krijg je altijd meer terug uit de community."
Jullie laten jullie nieuwe producten ook altijd eerst testen door jullie klanten?
,,Dat klopt. Als we een nieuw model broek of short met een nieuw soort stof op de markt brengen, gaan de eerste 1.000 stuks naar onze field-testers. Net als bijvoorbeeld de bèta-versie van nieuwe software. Zij krijgen flinke korting en in ruil daarvoor voorzien zij ons van een enorme hoeveelheid feedback. Veel opmerkingen en tips, maar ook gewoon veel foto's en video's. Om te laten zien waarom een product niet helemaal lekker zit, of dat de stof na een aantal keer was een beetje verkleurd. Ik denk dat dit voor veel startups die dit nog niet doen, echt van enorme waarde zou kunnen zijn bij hun productontwikkeling. En het levert natuurlijk ook leuke publiciteit op. Daarom hebben we recent ook een campagne opgezet om marathonlopers in onze kleding te laten lopen. Dat leverde in korte tijd meer dan 1.000 reacties op."
Ik vind het ontzettend leuk om contact te hebben onze klanten en kom zo regelmatig op ideeën voor nieuwe producten of marketingacties
Jullie community is vooral online actief. Waarom dan toch winkels in Denemarken en Nederland?
,,Ik geloof heel erg in vernicular marketing. Dat is een strategie die zoveel mogelijk van de regionale cultuur in de communicatie verwerkt om zo een sterkere en meer authentieke band met je lokale klanten te kunnen ontwikkelen. Dat voelt ook veel persoonlijker en menselijker aan dan de marketing van grote e-commercespelers als Amazon. En je kan natuurlijk ook gewoon langskomen in de winkel als er bijvoorbeeld een knoop los zit. Veel van onze klanten vinden dat heel prettig. In onze flagshipstore in de Amsterdamse Van Baerlestraat heb ik zelf ook een bureau op de eerste verdieping, samen met onze designers. Ik vind het namelijk ontzettend leuk om contact te hebben onze klanten en kom zo regelmatig op ideeën voor nieuwe producten of marketingacties. Het is de perfecte combinatie van alles, wat op deze manier ondernemen zo ontzettend leuk maakt."
Haal je tickets voor het Sprints & Sneakers Business Festival hier.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!