Expertblogs

Na China-reis weet John Lin: 'Wij denken hier niet groot genoeg, zijn te veel bezig met niet verliezen'

Can’t stop, won’t stop, slogan van het Chinese bedrijf Dewu/Poizon. Can’t stop, won’t stop, de slogan van Dewu/Poizon die je overal in het Chinese bedrijf tegenkomt. Foto: John Lin.
Can't stop, won't stop, de slogan van Dewu/Poizon die je overal in het Chinese bedrijf tegenkomt. Foto: John Lin.
Leestijd 4 minuten
Over de Expert:
john lin
John Lin
China-expert

Afgelopen week organiseerde ik samen met Yereth Jansen een tech- en AI- inspiratiereis naar China voor een groep Nederlandse top ondernemers. De conclusie na bijna twintig bezoeken aan Chinese tech-bedrijven was overduidelijk: we denken niet groot genoeg in Europa. We zijn hier vooral bezig met niet verliezen, terwijl ze in China en Amerika bezig zijn met winnen.

Hier zijn bedrijven nog aan het uitzoeken waar we (gen-)AI zouden moeten gebruiken, in China is het al omarmd en is het overal al in geïntegreerd.

Dit zijn pijnlijke conclusies, die we serieus moeten nemen en op moeten acteren.

'In Nederland kijken we met een soort van afschuw naar succes'

Doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg… maar eigenlijk ben je nooit gek genoeg.

Dit is heel Nederlands, hierdoor kijken we met een soort van afschuw naar succes. En dan al helemaal naar 'vies' veel succes. We zijn namelijk nauwelijks trots op het succes van de ondernemersverhalen van onder andere Booking.com, Thuisbezorgd, Adyen en ASML. Het is in de Nederlandse cultuur bijna een taboe om het er over te hebben. Terwijl we er supertrots op moeten zijn en ernaar moeten aspireren. Het succes van deze bedrijven op internationaal gebied zouden we dan ook moeten omarmen en verder faciliteren.

LEES HIER (met foto's) - John Lin: 'Stel je Disneyland voor, maar dan als een campus voor een technologiebedrijf: Huawei's Ox Horn Campus in Shenzhen'

Ook moeten we wetgeving aanpassen dat het makkelijker wordt om dit soort bedrijven te incuberen (bijvoorbeeld aandelen kunnen geven zonder belachelijk veel belasting te betalen). Rondom dit soort grote techbedrijven ontstaan namelijk ook veel kleine partner bedrijven die mee groeien op de golf. Wat goed is om talent te betalen en aan te trekken.

Wat is jouw bijdrage aan de maatschappij?

Wat je dus ziet bij Chinese bedrijven is dat er een enorme trots is, iedereen heeft een belachelijk mooie showroom-experience om uit te leggen wat ze doen en om hun successen te vieren. Je voelt de trots ervan afspatten. Daarnaast voel je ook continue onvrede en torenhoge ambitie. Er zijn nog veel problemen op te lossen en mensen levens beter te maken.

De missies van deze bedrijven staan heel groot op de muren weergegeven Can't Stop Won't Stop, Help People Eat and Live Better, Tech for Good and Value for Users, Make Business Easy for Everyone. Niemand schaamt zich waarvoor ze (op)staan.

Alle bedrijven werken aan iets wat groter is dan hen zelf, cultureel is dit te verklaren door het collectivisme (ten opzicht van ons individualisme). We doen iets waar iedereen beter van wordt, winst maken is niet het belangrijkste. Je ziet Chinese bedrijven dan ook genoegen nemen met minder marge, maar juist meer op massa.

Misschien moeten we in Nederland de definitie van succes wat ambitieuzer gaan neer zetten

John Lin

Ambities in China zijn torenhoog, maar worden ook waargemaakt

In Nederland zijn we erg goed in de kleine succesjes vieren en daar tevreden mee zijn, maar misschien moeten we de definitie van succes wat ambitieuzer gaan neer zetten. We zien in China in regelmaat bedrijven met 20 tot 30 procent jaar-op-jaar groeien op omzetten van 100+ miljard euro.

Supergave campussen waar 25.000 man werken worden in slechts vijf jaar tijd neergezet. BYD gaat van 400.000 auto's per jaar naar 4 miljoen per jaar in vier jaar tijd. Xiaomi heeft een idee om een auto te produceren en twee jaar later verkopen ze produceren ze er meer dan 150.000 per jaar. De ambities zijn torenhoog, maar worden door goede executie ook waargemaakt.

Mijn bericht na deze week voor het Nederlandse bedrijfsleven: denk groter, veel groter. En wees daar trots op en deel de succesverhalen breed. We moeten dit gaan vieren en bijna aanbidden. Alleen dan creëren we een cultuur waarbij we bezig zijn met winnen in plaats van niet verliezen.

Lees ook

* Net zoals Europa ooit de industriële revolutie gebruikte om wereldmacht te worden, hebben we nu een unieke kans om een leidende rol te spelen in de AI-revolutie. Maar die kans is tijdelijk', schrijft Remy Gieling in zijn expertblog.

* De economische verschillen tussen de VS, China en Europa zijn niet nieuw, maar de kloof is sinds de eeuwwisseling snel groter geworden. Dé vraag in BusinessWise Explained, met uitleg en het antwoord door Daan Nieber: is Europa nog een wereldeconomie?

Welkom in de campus van Huawei: is dit Parijs of... Shenzhen?

Lees hier het antwoord van John Lin, die er zelf is geweest. 'De bibliotheek bevat 120.000 boeken, er werken 25.000 mensen en de trein rijdt over een spoor van 7,8 kilometer. Alles is binnen vijf jaar gebouwd. Een kopie van het beste van Europa'

Dit is de Campus van Huawei. In China. Foto: John Lin.
Foto: John Lin.
Dit de campus van Huawei in China. Nagebouwd, naar Frans voorbeeld. Foto: John Lin.
Foto: John Lin.

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: