Strategie

'We zouden Picnic nooit succesvol kunnen maken zonder het gebruik van data'

Picnic, de online supermarkt. Foto: ANP
Foto: ANP
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:

Dit artikel is geschreven op basis van onze videoserie AI at Work met expert/presentator Job van den Berg. Bekijk hier alle afleveringen.

Online supermarkt Picnic. Zij bezorgen uitsluitend aan huis, en dat stapsgewijs sinds 2015. Bij elke beslissing die zij nemen laten zich leiden door wat data te vertellen hebben. Van inkoop tot het analyseren van optimale bezorgroutes.
Jelmer Borst is Domain Lead Analytics en Machine Learning bij Picnic, werkzaam in hun geautomatiseerde warehouse in Utrecht - mét veertien kilometer aan lopende band.

Data gebruikt om goed te kunnen bouwen

,,Voordat dit distributiecentrum überhaupt gebouwd werd hebben we data gebruikt om uit te zoeken hoe we dit op de best mogelijke wijze konden neerzetten. Welke routes hebben we nodig? Welke logica moeten we maken? Wat zijn de producten die veel besteld worden en welke worden minder besteld? Alles om de optimale routes in dit gebouw te ontwerpen. We hebben enorm veel sensoren door het hele gebouw waarmee we constant data verzamelen over waar elk kratje is zodat we, als er iets misgaat, meteen kunnen ingrijpen."

De datakwaliteit moet écht supergoed zijn. Want als je naar de verkeerde data kijkt, neem je de verkeerde beslissingen

Jelmer Borst

'Supermarktbranche heeft enorm complexe supply chain'

Picnic is een bedrijf waar alle verschillende afdelingen eenvoudig met dezelfde data moeten kunnen werken. Dit vereist dat de data van de hoogste kwaliteit altijd vers en in grote aantallen beschikbaar zijn. Maar hoe pak je dat aan?
,,We wisten dat we Picnic als bedrijf nooit succesvol zouden kunnen maken zonder het gebruik van data. De supermarktbranche is erg lastig als je kijkt naar marges. En dat is vooral omdat er een enorm complexe supply chain is. Bovendien doen we eigenlijk alles zelf. We hebben onze eigen producten, we kopen het zelf in, hebben onze eigen warehouses en brengen alles zelf naar de klant. Om dat werkbaar te maken, hebben we data nodig om te snappen hoe het gaat en wat we kunnen doen om dingen verder te optimaliseren. Dat betekent dat je datakwaliteit écht supergoed moet zijn. Want als je naar de verkeerde data kijkt, neem je de verkeerde beslissingen."

LEES OOK de expertblog van Aragorn Meulendijks: '2025? Dan krijgt AI een robotlichaam'

Data: volume, variatie en versheid van beschikbare data

Het draait bij data allemaal om drie V's: volume, variatie en versheid van de beschikbare data. Voor volume heb je een minimale hoeveelheid datapunten nodig om er betrouwbare conclusies uit te trekken. Daarnaast is variatie in je data van groot belang, zodat je niet alleen data van een specifiek product kijkt, maar van alle producten. Bovendien wil je dat de data granulair is, dus dat je de data hebt verzameld in verschillende situaties. Een voorbeeld is dat je niet alleen data over ijsjesverkoop op zonnige dagen hebt, maar ook bij slecht weer. En als laatste draait het om de versheid van je data. Nieuwe data zijn waardevoller, want je hebt meer aan data van de afgelopen maand dan van acht maanden geleden. Data bepalen steeds meer of een bedrijf onderscheidend is ten opzichte van concurrenten.

Picnic: data gebruiken voor voorspellingen

Borst: ,,Met alleen heel veel data uit een breed spectrum van je bedrijf ben je er nog niet om AI succesvol in te zetten. Het wordt pas bruikbaar als je een compleet beeld van al je data hebt en niet alleen naar een subset zit te kijken. Je moet immers zeker weten dat de data die je hebt ook echt kwalitatieve data is. Dat is waar ons team dagelijks mee bezig is, om die kwaliteitsstandaard te halen. Wij kunnen die data vervolgens ook gebruiken in onze voorspellingen om te zorgen dat we genoeg bananen en appels beschikbaar hebben. Picnic verzamelt alle mogelijke data om hiervan te leren en om de processen te optimaliseren."

LEES OOK Markt voor data-analyse groeit explosief: dit is waarom

Binnenhalen van data begint bij de app van Picnic

Camilla Dal Rio is data-analist bij Picnic en legt uit hoe het binnenhalen van data begint bij de app van het bedrijf. ,,We kunnen door de app begrijpen wat je gewoonten zijn en welke producten, recepten of promoties je interessant vindt. Dit is iets wat in een fysieke winkel heel moeilijk is om te realiseren, maar waar we in de appomgeving wel van kunnen leren. Om dat succesvol te doen is interactie nodig. Tussen ons, in dit geval de app, en de consument. Hoe meer interactie en hoe meer we weten, hoe beter het model voor jou als klant werkt."

Wij groeien als bedrijf, maar ook alles om ons heen verandert en daar moeten we constant op blijven inspelen

Jelmer Borst

Borst vult aan: ,,Je wil niet volledig afhankelijk zijn van algoritmes. Het is cruciaal om juist het element van de mens erin te vatten. Het begint namelijk altijd bij menselijke keuzes en de sleutel zit in dat omzetten naar regels, naar algoritmes en AI. Maar gedrag verandert natuurlijk ook en dat betekent dat wat misschien voor ons goed werkte in 2015 of in 2020 vandaag niet meer werkt. Wij groeien als bedrijf, maar ook alles om ons heen verandert en daar moeten we constant op blijven inspelen. Data bepalen steeds meer of een bedrijf onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie."

AI-expert Job van den Berg presenteert AI at Work, onze videoserie over AI op de Nederlandse werkvloer. Klik op deze link en/of bekijk hieronder de aflevering over Picnic, dan kun je letterlijk meekijken in hun ultramoderne distributiecentrum

Meer BusinessWise? Onze Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.