Ook in deze aflevering van de video- en podcastserie Roundtable spreken Julian Jagtenberg, zelfbenoemd slaapbaas van Somnox, Perry Oostdam (onder meer Recruitee) en Derrick Neleman, oprichter en CEO van wijnhuis Neleman, onder leiding van Damla Kartal over het CEO-schap. Het thema: fouten maken, vallen, opstaan en groeien terwijl je aan de top van je bedrijf staat. Hoe gaan de drie mannen daarmee om?
Ik denk dat er een kracht zit in met een klein team heel veel voor elkaar krijgen. Gelukkig hebben we met AI veel kunnen invullen
Transparante stappen in tijden van crisis en ook groei
Startend met die groei: had Oostdam een moment dat de groei te snel ging en dat het bijna te veel voor hem werd? ,,Te veel of lastig, bedoel je? Beide misschien. In het begin hadden we investeerders aangetrokken om te kunnen groeien en mensen aan te nemen. In 2017 hebben we onszelf uitgekocht, back to bootstrap. Maar toen kwam corona, net toen we geheel op eigen benen stonden en we een mannetje of 80 in dienst hadden. Mensen die onzeker werden door die crisis. Ik voelde toen dat er behoorlijk wat verantwoordelijkheid op mijn schouders lag. Voor al die mensen en hun familie.''
De CEO vertelt in Roundtable openhartig over de stap die hij gedurende die moeilijke en onzekere periode zette. Een ontzettend transparante stap, zo blijkt. En wat gebeurde er na de coronacrisis, toen bedrijven enorm veel werkkracht nodig hadden? Wat deed dat met de groei van Recruitee?
Een groei die ook bij Somnox toesloeg, toen de producent van slaaprobots verzekeraars meekreeg. Jagtenberg: ,,Sinds de robots door verzekeraars worden vergoed, verkopen we vier keer zoveel in volume. Dat vereist een heel andere structuur. Door schade en schande wijs geworden en door resets en pivots, willen we ons team zo klein mogelijk houden. Ik denk dat er een kracht zit in met een klein team heel veel voor elkaar krijgen. Gelukkig hebben we met AI veel kunnen invullen. Zaken die mensen handmatig deden, zijn nu volledig geautomatiseerd.''
Kijk opnieuw naar je businessmodel
De slaapbaas van Somnox legt uit hoe juist dat kleine team die grote groei de baas is en er zelfs winst wordt gemaakt, ondanks een bescheiden aantal werknemers. Bij Neleman was het effect van de coronacrisis juist andersom. Gedurende de lockdowns werd er massaal online wijn gekocht. Mensen moesten hun geld anders uitgeven, niet in de horeca of op vakantie: wijn werd thuis gedronken. Na de pandemie was dat effect voor een groot deel voorbij. ,,Dat betekent dat je weer opnieuw naar je businessmodel moet kijken.'' Het wijnmerk heeft middels sharefunding 5.000 mede-eigenaren die 10 miljoen euro in Neleman Wijnen hebben gestopt. ,,Dat betekent ook een enorme verantwoordelijkheid. Ik heb weleens momenten dat ik daarvan wakker lig. Dus je kan niet even iets anders bedenken of van de problemen weglopen.''
De drie CEO's leggen uit hoe zij doelen stellen om verder te groeien, op de lange en de korte termijn. Wat zijn de uitdagingen en wanneer vraag je om hulp, delegeer je om zo nog meer de focus te leggen op groei? Hoe ga je met je team naar de stip aan de horizon? Je hoort het en ziet het in deze Roundtable.
Nieuw! Je kunt BusinessWise Roundtable nu ook als podcast beluisteren:
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!