In Data Days duiden experts de nieuwste ontwikkelingen, delen praktische inzichten en weten als geen ander hoe data en AI organisaties slimmer en toekomstbestendig te maken. Beluister de podcast Data Days hieronder. Presentatie: Justine Wolters.
Ze is Chief Copilot, Microsoft MVP én founder van communities als Dutch Women in Tech. En dat zonder klassieke achtergrond in de IT. Femke Cornelissen. AI is in de praktijk nog lang niet zo ingeburgerd als vaak wordt gedacht, vindt ze. En ze ziet ook dat bedrijven en andere organisaties vaak nog zoekende zijn, horen we Femke vertellen in de podcast Data Days.
Kennisachterstand blijft groot
De grootste uitdaging? De kennisgap. „Heel veel mensen weten niet wat OneDrive of SharePoint is, laat staan hoe je AI optimaal gebruikt. Dat is voor heel veel gebruikers nog steeds een uitdaging." Daar komt bij dat de technologie razendsnel verandert. „De ene dag heb je een nieuwe versie, de volgende dag moet je het weer op een andere manier doen. Het gaat niet meer alleen over features, maar over scenario's en de manier van werken van gebruikers."
In Data Days noemt Femke vanuit haar rol een zorgorganisatie waar ze bij betrokken is. „Daar is structureel een tekort aan personeel. De druk is hoog. Hoe kan AI bijdragen zodat er meer tijd ontstaat voor patiënten? Dat is supermooi werk om te doen." De rol van AI gaat daarbij veel verder dan technologie alleen. „Het gaat van visie en strategie tot een roadmap en adoptie. Uiteindelijk moet de gebruiker snappen waarom we dit doen."
Gaan toetsenborden verdwijnen?
Femke Cornelissen ziet een toekomst waarin de manier waarop we met technologie omgaan volledig verandert. „Ik heb vernomen dat misschien zelfs wel eens de toetsenborden gaan verdwijnen. Ik ben benieuwd of dat in 2026 al is." Volgens haar is spraak en interactie via AI sowieso een logische volgende stap. „Een mooie om over na te denken hoe dat te adopteren met AI. Ja, je ontkomt er niet aan. Ga er maar mee aan de slag."
Zelf experimenteert ze natuurlijk volop. „Ik heb een agent die mij dagelijks updates stuurt over Microsoft-roadmaps. En ik gebruik AI om nieuwe content te maken op basis van acht jaar aan eigen data. Voor 85 procent is het goed. Soms denk ik zelfs: dat is een grapje dat ik echt zelf had kunnen maken. En ik houd mijn voeding bij in een AI-tool. Sommige mensen vinden daar wat van, maar ik heb het al druk zat. Laat me maar lekker helpen. Als ik daardoor gezonder kan leven, prima."
Verschillende agents gaan in verschillende teams samenwerken
Femke Cornelissen
„Van de week maakte ik nog een podcast over mezelf. Nou, ik was helemaal verbaasd. Hier komt dus gewoon alles wat ik in mijn sessie zeg of waar ik online over schrijf in zes minuten perfect naar boven." Ze moest er zelf om lachen. „Het is overigens een beetje gek om een podcast over jezelf te maken, het voelt ongemakkelijk. Maar we moeten toch wat testen her en der." Eigenlijk laat ook dit precies zien hoe onbekend de mogelijkheden van AI vaak nog zijn. „Mensen weten gewoon niet wat je ermee kan. Nieuwe ontwikkelingen zijn er dagelijks en dáár zit volgens mij een grote uitdaging."
Over de toekomst, vertelt Femke in de podcast onder meer ook: „Ik denk dat we in 2026 niet meer één agent hebben zoals Copilot, maar verschillende agents in verschillende teams die samenwerken." Ook verwacht ze dat de markt standaard industrie-oplossingen gaat bieden. „Specifiek voor de zorg of andere sectoren. Dat is waar het naartoe gaat: out-of-the-box oplossingen die echt problemen aanpakken."
„Wíj moeten vooruit leren denken: wat willen we bereiken, en hoe kan AI ons daarbij helpen? Alleen dan komt de echte waarde naar boven."
Beluister het volledige gesprek met Femke Cornelissen via de podcast Data Days bovenaan deze pagina.
Data Days is opgenomen tijdens Data Expo. Meer weten? Kijk op www.data-expo.nl. Alle podcasts beluisteren? Dat kan via onder meer via deze link.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: