Dit artikel is geschreven op basis van onze podcastserie Werken met Gen Z. Daarin gaat expert Jos Ahlers in gesprek met én Gen Z'ers én hun werkgevers. Beluister hier alle afleveringen.
De traditionele relatie van de allesbepalende werkgever en de in opdracht werkende werknemer is de laatste jaren aan het veranderen. Werknemers kunnen bijvoorbeeld ook de koers van hun werkgever mee bepalen, zien we gebeuren. Vooral voor Gen Z is inspraak hebben en een heldere, open communicatie over en weer van groot belang, is wat in zo'n beetje elk onderzoek terugkomt. Daarbij helpt de huidige krapte op de arbeidsmarkt, zeggen Willem Hop, werkzaam bij Young Capital als directeur MKB-Nederland, en Gen Z'er Charlotte Brouwer, marketeer bij Luminis.
Generatie Z heeft een machts- en onderhandelingspositie, want er zijn simpelweg meer vacatures en minder jongeren
Willem Hop
Gen Z kan én durft te onderhandelen
Willem Hop: ,,De jeugd heeft de toekomst, dus het is van groot belang dat werkgevers de verbinding met de nieuwe generatie aangaan. Daar geloof ik heilig in. De arbeidsmarkt is momenteel enorm krap, en uit onderzoek blijkt dat dit in 2043 ook nog zo zal zijn, vooral omdat er simpelweg minder kinderen worden geboren. Dat zorgt ervoor dat jongeren meer macht hebben. Generatie Z heeft hierdoor een machts- en onderhandelingspositie, want er zijn simpelweg meer vacatures en minder jongeren." Gen Z'er Charlotte Brouwer: ,,Wat ik zoek in een werkgever? Autonomie en vertrouwen krijgen, dat is voor mij heel belangrijk. Dat geldt misschien ook voor andere generaties, maar mijn generatie is hier misschien nog iets scherper op. En we durven te onderhandelen. Het leven is in de afgelopen paar jaar veel duurder geworden, en er is ruimte om te onderhandelen. Dus waarom zou je dat dan niet doen?"
Als er geen vertrouwen is en je bij elke stap die je zet wordt gecontroleerd, dan zou het voor mij heel snel klaar zijn
Charlotte Brouwer
Gen Z: mondige generatie
,,Ik vind open communicatie op de werkvloer heel belangrijk. Ik denk dat je zonder communicatie niet kunt werken, of dat nu tussen je leidinggevende, je collega's of de klanten waarmee je werkt is. Het draait om communicatie, maar ook om vertrouwen in elkaar. Dus dat ik niet negatief tegenover mijn werkgever sta, maar dat zij ook vertrouwen hebben dat ik mijn werk goed kan doen en dat ik de juiste bedoelingen heb. Als er geen vertrouwen is en je bij elke stap die je zet wordt gecontroleerd, dan zou het voor mij heel snel klaar zijn." Willem Hop: ,,We merken dat jongeren veel meer durven te zeggen. Generatie Z wordt ook wel de mondige generatie genoemd. Ze durven uit te spreken wat ze voelen. Binnen ons bedrijf hebben we het zo ingericht dat we daar ook ruimte voor geven. Sommige werkgevers denken dat deze jonge generatie alles al weet, omdat ze zich zo opstellen. Maar dat is natuurlijk niet zo, en daarom is goede begeleiding essentieel. Ga juist goed inzetten op coaching en ontwikkeling en maak alles bespreekbaar. Zo hebben wij het ingesteld, want we zien dat deze generatie meer dan anderen goede begeleiding en coaching zoekt."
Werken met Gen Z-podcasthost is Jos Ahlers (YOUR© creative business company). Hij brengt inzichten mee uit tien jaar onderzoek. Jos is dé spreker voor lezingen over Generatie Z en de Vierde Industriële Revolutie, geschikt voor zowel bedrijfsleven als onderwijs.
Bedrijven zijn zelf ook nog heel erg zoekende naar hoe ze de jonge generatie kunnen inpassen
Willem Hop
LEES OOK 'Gen Z is opgevoed met het idee dat ze altijd 'aan' moeten staan'
Gen Z: vacatureaanbod, generatiekloof
Een ander belangrijk onderdeel van de relatie tussen werkgevers en werknemers zit hem in het huidige vacatureaanbod en in de generatiekloof die zeker tussen Generatie Z en voorgaande generaties overduidelijk aanwezig is. Er is veel onderling onbegrip, maar dat komt ook omdat de match tussen wat een werkgever denkt te zoeken en wat een jonge werknemer kan bieden vaak niet overeenkomt. Willem Hop: ,,Bedrijven zijn zelf ook nog heel erg zoekende naar hoe ze de jonge generatie kunnen inpassen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het type vacatures dat ze plaatsen. Dat een bedrijf een ervaren communicatie- of marketingspecialist zoekt en allerlei zware eisen stelt, terwijl zo iemand op dat moment niet voorhanden is op de arbeidsmarkt. Als je de functie opsplitst en de basistaken losmaakt van de senior-taken, dan kun je een starter vinden en die upskillen. Zodat je zo iemand als het ware traint tot een senior. Want zo kan het ook. Je kunt wel blijven zoeken naar die speld in de hooiberg, dat schaap met die vijf poten. Maar dan ga je voorbij aan een hele nieuwe generatie."
Er is veel wat ik echt beter kan dan mensen met meer senioriteit
Charlotte Brouwer
Charlotte Brouwer: ,,Ik hoor weleens van werkgevers: laat eerst maar zien wat je kunt. Dat vind ik zo'n onzin. Er is veel wat ik echt beter kan dan mensen met meer senioriteit. Bijvoorbeeld social media. Ik ben op vrij digitale wijze opgegroeid dus dat ligt mij veel natuurlijker dan een persoon die daar niet mee is opgegroeid. Ik snap dat je veel kunt leren van iemand met meer ervaring; daar sta ik absoluut voor open. Maar die persoon kan natuurlijk ook veel van mij leren."
In onze podcast Werken met Gen Z praat expert Jos Ahlers met Gen Z'ers en werkgevers van Gen Z'ers. Wat speelt er bij deze jonge digitale generatie en hoe werk je effectief samen met deze nieuwste toetreders op de arbeidsmarkt? Luister hier de aflevering over de relatie werknemer - werkgever.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!