De meest praktische podcast over AI - al zeggen we het zelf. Iedere aflevering zitten er twee bedrijven aan tafel: de een is al succesvol aan het werk met AI, de ander is nog nieuwsgierig naar wat AI voor hen kan betekenen. En dus: AI of Nie?
Mark Kornet, van QSTA Food Logistics, vertelt in deze aflevering onder meer hoe zijn bedrijf de ICT Innovation Award won met hun AI-tool. Deze tool voorspelt nieuwe bestellingen op productniveau, waardoor derving met 40 procent en nee-verkoop aantoonbaar met 45 procent is verminderd. ,,De jury was onder de indruk, omdat dit een van de weinige AI-tools was die echt bewezen heeft dat het werkt," vertelt Kornet. Met een voorbereiding van twee jaar, benadrukt hij dat zorgvuldig databeheer essentieel is: ,,Je moet datadefinities supergoed en strak hebben staan."
QSTA beheert met een klein team duizenden vers-artikelen, een taak die zonder AI aanzienlijk meer personeel zou vergen. Kornet denkt zelfs aan acht tot tien man. ,,Dat bespaart je 7,5 ton op jaarbasis," rekent Heijnen voor.
'Wij hoeven niet de early adopters van AI te zijn'
Edward Heijnen, directeur logistiek bij Topbrands, werkt nog niet met AI maar ziet de potentiële voordelen: ,,Als wij met AI de betrouwbaarheid van de forecast 10 procent zouden verbeteren, ben ik al blij." Hoewel hij de lange voorbereidingsfase van AI ziet als een struikelblok, erkent hij de voordelen: ,,We hoeven niet de early adoptersvan AI te zijn, laat ons maar volgen als het wat stabieler is."
LEES OOK Google en Techleap waarschuwen: Nederland loopt achter in AI-race
Bij QSTA blijft AI niet beperkt tot voorraadbeheer. Kornet vertelt over andere initiatieven zoals vision picking en het gebruik van Automatic Guided Vehicles in magazijnen. Hij benadrukt dat AI niet als 'heilige graal' moet worden gezien, maar wel aanzienlijke besparingen kan opleveren. Heijnen vergelijkt AI het met historische innovaties die aanvankelijk weerstand opriepen maar uiteindelijk gemeengoed werden. Hoewel Topbrands voorlopig geen AI implementeert, houdt Heijnen de mogelijkheid open voor de toekomst. Hij ziet AI als een techniek die, mits goed ingezet, waardevolle procesoptimalisaties kan bieden zonder direct te leiden tot een kortere werkweek.
Meer tech, meer AI? BusinessWise Weekly!
In onze nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook over tech, ook over AI. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!