Podcasts

'Verbod op alcoholreclame zou niet meer dan symptoombestrijding zijn'

 
Alcohol in de winkelschappen. ANP
ANP
 
Leestijd 2 minuten

Van LinkedIn, hyperpersonalisatie, de Superbowl en de discussie rondom een mogelijk verbod op alcoholreclame: ook daar hebben Daniel Kok en Thijs van Dijk van Bakkie Media hun mening over.

Een remote-aflevering van Bakkie Media, waarin Daniel Kok en Thijs van Dijk elkaar vanuit Oostenrijk en Spanje messages in a bottle sturen. En hoe toepasselijk, want zij bespreken ook de publieke opinie rondom een mogelijk verbod op alcoholreclame.

61 procent: verbod op alcoholreclame

Het is een groot deel van het EenVandaag Opiniepanel (ruim 22.000 leden) dat vindt dat de overheid een actievere rol mag spelen om alcoholgebruik te ontmoedigen. 61 procent zou het goed vinden als het verboden wordt om voor alcohol te adverteren. Volgens voorstanders zou het stoppen met reclame helpen om 'de cultuur rondom alcohol' te veranderen. Overigens, precies een jaar geleden werd een motie voor een algeheel verbod op alcoholreclames door de Tweede Kamer verworpen.

Beschikbaarheid, bekendheid, betaalbaarheid

Over de support voor een mogelijke verbod op alcoholreclame zegt Thijs van Dijk in Bakkie Media onder meer: ,,Voor mij voelt dit meer als symptoombestrijding dan het probleem bij de wortels aanpakken: voor gedragsverandering is meer nodig dan een advertentieverbod. De oplossing ligt veel meer in de drie B's die ik als merkpsycholoog graag hanteer: beschikbaarheid, bekendheid en betaalbaarheid." In de podcast legt Thijs die drie B's verder uit en verduidelijkt Daniel daarbij zijn keuze voor nog een B, die van Biertje!

BEKIJK OOK: Studio BusinessWise met Roelof Hemmen, over onder meer de abricampagne van Heineken, die zij moesten terugtrekken.

Bakkie Media 99

Daniel Kok en Thijs van Dijk (foto hieronder) bespreken in deze remote-Bakkie Media veel meer: ook de sportsbattle op de streamingplatformen Netflix en HBO (wie durft een SportFlix aan?), de cowboytrend in content in de VS (straks ook in Europa) en de Superbowl-commercials (welke was de beste?).

BusinessWise is mediapartner van Bakkie Media.

Bakkie Media: koffiepraat met een knipoog

Daniel Kok en Thijs van Dijk zijn twee media-vakidioten die de podcast Bakkie Media in augustus 2019 zijn gestart uit liefde voor het vak. Ze hebben elkaar leren kennen bij Mediahuis en werkten daar samen op verschillende projecten voor een periode van een aantal maanden.

Hoe het ook alweer begon: na samen flink wat bakkies koffie te hebben gedronken en goede gesprekken te hebben gehad bij het koffiezetapparaat was Bakkie Media geboren. Daniel en Thijs delen hun mening en geven hun kijk op de ontwikkelingen en gebeurtenissen in de marketingcommunicatie en media-industrie. Koffiepraat met een knipoog, met een grote fanbase op onder meer Spotify want: intussen alweer aflevering 99.

Daniel Kok en Thijs van Dijk van Bakkie Media. Daniel Kok en Thijs van Dijk, de makers van Bakkie Media, met de 99e als remote-podcast: Daniel vanuit de sneeuw, Thijs vanuit de zon.
Daniel Kok en Thijs van Dijk, de makers van Bakkie Media, met de 99e als remote-podcast: Daniel vanuit de sneeuw, Thijs vanuit de zon.

LUISTER OOK: Koos van Plateringen in de Hoe Word Ik-podcast over de voordelen van stoppen met drinken, zoals verbeterde slaap, meer energie en betere mentale gezondheid.

Meer BusinessWise? Onze Weekly!

Meld je hier nu gratis aan voor onze nieuwsbrief, wekelijks op donderdag in je mailbox: