Innovatie

Britse CIO's wáárschuwen hun directie juist voor generatieve AI

 
Britse CIO's waarschuwen hun directie voor generatieve AI. Afbeelding: Shutterstock
Afbeelding: Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Hoe zit dat eigenlijk aan de overkant van de Noordzee, met CIO's en AI? Wat blijkt: bijna 40 procent van de Britse technologieleiders vindt dat hun directie onrealistische verwachtingen heeft over de mogelijkheden van generatieve AI-tools.

Lees verder onder de advertentie

Uit recent Brits onderzoek blijkt dat een meerderheid van de bedrijven hun hoop heeft gevestigd op AI om bedrijfsgroei te stimuleren. Bovendien denkt maar liefst 88 procent van de CIO's dat de technologie hen binnen 12 maanden zal helpen om bedrijfsprioriteiten te verwezenlijken.

Ondanks dit optimisme proberen veel CIO's in het Verenigd Koninkrijk juist de verwachtingen te temperen om mislukte implementatieprojecten te voorkomen, schrijft ITPro. Meer dan een kwart (26 procent) van de respondenten stelt dat de verwachtingen binnen hun organisatie over wat AI kan doen sneller groeien dan hun capaciteit om hieraan te voldoen. Dit terughoudende gedrag komt voort uit een combinatie van implementatieproblemen, waarbij het belangrijkste probleem het ontbreken van een passende infrastructuur is.

Governance en ethiek belangrijke struikelblokken voor het implementeren van AI binnen hun organisatie

AI: netwerk- en IT-infrastructuur niet gereed

Bijna de helft (47 procent) van de respondenten geeft aan dat hun netwerk- en IT-infrastructuur niet gereed is om nieuwe technologieën zoals AI te ondersteunen. Daarnaast waarschuwt 49 procent dat netwerkprestaties beperkt zijn – of zelfs volledig verhinderen – dat grote AI-projecten kunnen worden ondersteund.

Lees verder onder de advertentie

Zorgen over governance en ethiek

Opvallend is dat zorgen over governance en ethiek een van de grootste obstakels blijven voor veel bedrijven. Bijna de helft (41 procent) noemt deze uitdagingen als een belangrijk struikelblok voor het implementeren van AI binnen hun organisatie.

De capaciteiten van partners werden in het onderzoek ook als een belemmering geïdentificeerd. Bijna een derde (29 procent) van de CIO's zegt dat hun huidige externe technologiepartners niet over de juiste vaardigheden beschikken om AI-implementatie-initiatieven te ondersteunen. Dit gebrek aan expertise bij partners heeft een domino-effect op adoptieprojecten, waarbij intern talent niet kan vertrouwen op externe ondersteuning.

Lees ook: EZ-minister Dirk Beljaarts: 'Nederland loopt niet achter als techland'

Lees verder onder de advertentie

Gehaaste AI-implementatie kan lange termijnproblemen veroorzaken

Expero-CEO Ben Elms, initiator van het onderzoek, waarschuwt dat veel organisaties AI zien als een quick fix en onvoldoende begrip hebben van de omvang en complexiteit van integratieprojecten. Realistische doelen stellen en verwachtingen afstemmen zal cruciaal zijn om ervoor te zorgen dat AI op de lange termijn waarde levert, in plaats van te worden gezien als een snelle oplossing," zegt hij. „Hoewel het potentieel van AI enorm is, vereist succesvolle integratie zorgvuldige planning."

Onrealistische tijdlijnen

Dit is niet de eerste studie die de uitdagingen benadrukt waar CIO's mee te maken krijgen sinds de opkomst van generatieve AI. Nu bedrijven wereldwijd de technologie haastig proberen te adopteren, staan zij vaak onder immense druk om projecten op te leveren binnen vaak onrealistische tijdlijnen. Daarnaast blijkt dat veel CIO's gefrustreerd zijn over de scherpe koerswijzigingen die bedrijven maken om op AI in te zetten. Dit heeft geleid tot gaten in andere technologie-investeringen.

Lees ook

* Hoe verplaats je een wereldwijd 'digitaal koraalrif' met financiële data van 180 miljoen klanten? Oftewel: Santander, de vijfde bank van Europa, richtte zijn gehele digitale infrastructuur opnieuw in. Richard Smith van Oracle vertelt hoe zij dat gezamenlijk aanpakten.

Lees verder onder de advertentie

In Businesswise Explained (video hieronder) bespreekt Daan Nieber AI-taalmodellen zoals ChatGPT, DeepSeek en Gemini. Ze bepalen steeds vaker wat we lezen, zien en zelfs denken. Maar wie zit er eigenlijk achter deze revolutionaire modellen? Experts leggen het uit.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie