Innovatie

Louis Goulmy: 'Innovatie, creativiteit: vrije tijd is veel sterkere motivator dan geld'

 
Louis Goulmy is auteur van Echte Mannen Werken 4 Dagen. Foto: eigen foto. Louis Goulmy, onder meer auteur van Echte Mannen Werken 4 Dagen.
Louis Goulmy, onder meer auteur van Echte Mannen Werken 4 Dagen.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Innovatie begint met het creëren van ruimte en autonomie, zegt Louis Goulmy. De motivatie-expert vertelt hoe de vierdaagse werkweek juist creativiteit kan stimuleren en hoe activiteiten als wandelen en zwemmen hieraan bijdragen.

,,Innovatiever worden begint eigenlijk met de vraag: hoe word je creatiever? Het antwoord ligt in de overgang van het active mode network naar het default mode network. Dit stimuleert ideeën en vergroot het probleemoplossend vermogen. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe vierdaagse werkweek bij AFAS Software"

Leestip: The Surprising Truth About What Motivates Us

,,Sinds medewerkers dit concept kennen, is er een explosie van creativiteit en innovatie ontstaan. Vrije tijd blijkt namelijk een enorme motivator. Daniel Pink beschrijft dit ook in zijn boek 'The Surprising Truth About What Motivates Us'. In zijn voorbeeld kregen werknemers één dag per maand volledige autonomie. Ze mochten zelf bepalen of ze werkten, wat ze deden en waar ze waren. Het enige dat ze moesten delen, was wat ze die dag hadden bereikt. Zelfs wandelen of naar de ballenbak met de kinderen was prima. Maar opvallend genoeg kwam 80 procent van alle innovaties voort uit die ene autonome dag."

Bij AFAS zagen ze: als je niet meer strikt gebonden bent aan tijd, kun je processen anders inrichten

Louis Goulmy

De kracht van vrije tijd en het onderbewuste

,,Bij de vierdaagse werkweek geldt hetzelfde principe. Op je vrije dag ben je bewust niet bezig met werk, maar onderbewust natuurlijk wel. Zelf ben ik op woensdag vrij, en dat is vaak mijn meest creatieve en effectieve dag. Terwijl ik door het bos wandel, komen ideeën vanzelf. Dat komt omdat je dan gebruikmaakt van het default mode network in plaats van het active mode network."

LEES OOK 'We moeten af van die fulltime fetisj'

,,Bij AFAS zagen ze: als je niet meer strikt gebonden bent aan tijd, kun je processen anders inrichten. Een voorbeeld hiervan is het opnemen van standaardvideo's over hun software, die worden gedeeld met klanten vóór de training. Hierdoor komen ze beter voorbereid binnen en kennen ze de trainer al een beetje. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt ook voor diepere en effectievere trainingen. Dit soort eenvoudige innovaties ontstaan doordat medewerkers niet meer afgerekend worden op tijd, maar op resultaat en uitkomst."

Creativiteit is nooit een lineair proces. Het zijn kleine stapjes die zich opbouwen

Louis Goulmy

Vrije tijd als motivator voor innovatie

,,Vrije tijd blijkt een veel sterkere motivator dan geld, vooral wanneer financiële zekerheid al is bereikt. Als mijn baas vanmiddag wil dat ik iets innovatiefs bedenk, ga ik niet zonder pauze achter mijn laptop zitten rammen. Nee, ik ga douchen, zwemmen of wandelen met de hond. Water is voor mij een wondermiddel om creatief te worden. Ik herken het ook uit mijn studententijd: mijn scriptie schreef ik voor 80 procent onder de douche. Zodra ik vastliep, liet ik het los. Dan ging ik douchen, mijmeren en ineens kwam de oplossing."

Creativiteit komt in stappen

,,Creativiteit is nooit een lineair proces. Het zijn kleine stapjes die zich opbouwen. Je zet steeds een volgende stap, en achteraf besef je pas dat je er duizenden hebt gezet. Innovatie en creativiteit vragen vooral om actie. Je moet veel uitproberen en gewoon doen. Als je echt iets wilt bereiken, moet je handelen. Kijk bijvoorbeeld naar een bromvlieg die de uitgang van een fles zoekt: die probeert het honderden keren totdat het lukt. Innovatie werkt net zo. Het gaat om herhalen, doorzetten, en uiteindelijk de oplossing vinden. Creativiteit laat zich niet volledig structureren."

In de veelbeluisterde podcastserie Hoe word ik geven experts dagelijks advies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Beluister via deze link eerdere afleveringen en hieronder de Hoe word ik met Louis Goulmy.

Meer experts? BusinessWise Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!