Simon Keijzer begon zijn carrière in de sportcommunicatie met het zeilen, maar al snel volgden grotere uitdagingen. Hij werkte voor sportgiganten zoals Ajax, NOC*NSF en de Formule 1. Zijn aanpak? Kritisch blijven, empathisch zijn en altijd blijven sturen op de boodschap.
Onder Embargo is een tweewekelijkse podcastserie van BusinessWise over persvoorlichting in de praktijk. Expert Ronald van der Aart gaat in gesprek met een collega uit het vak over zijn/haar ervaring op het gebied van woordvoering, bespreekt.
Keijzer deelt zijn pathos voor het vak: „Ik ben eigenlijk per ongeluk woordvoerder geworden. Tijdens mijn tijd in de zeilsport vond ik dat de sport gepromoot moest worden. Later kwam ik bij organisaties terecht waar je juist soms moest afremmen in plaats van promoten.'' Bij grote organisaties zoals Ajax en de Formule 1 is het uitgangspunt altijd om de interne belangen en de publieke opinie met elkaar in balans te brengen.
Lees ook: Crisiscommunicatie: hoe zorg je dat je het nieuws níet haalt?
Een centrale vraag in de aflevering is hoe vaak je je als woordvoerder meer brandweerman dan communicatieprofessional voelt. „Veel vaker dan je denkt'', aldus Keijzer. „Je plant je dag, maar dan ontvouwt zich een crisis. Bij een club als Ajax, met prominente namen en miljoenen fans, staat er altijd wel iets te smeulen.''
Ga niet mee in de euforie en ook niet in de paniek
Enkele crises waarbij Keijzer betrokken was: het vertrek van Louis van Gaal bij Ajax na een conflict met Ronald Koeman, een supportersrel waarbij een trein werd gesloopt met 1,2 miljoen euro schade en het vertrek van Yuri van Gelder van de Olympische Spelen in Rio wegens overtredingen van teamregels. „In zulke situaties is het cruciaal om kalm te blijven'', zegt Keijzer. „Ga niet mee in de euforie en ook niet in de paniek. Als woordvoerder moet je altijd helder blijven nadenken.''
De Yuri van Gelder-rel
Een van de meest beladen momenten in Keijzers carrière was de rel rondom turner Yuri van Gelder tijdens de Olympische Spelen in Rio 2016. Nadat Van Gelder zich plaatste voor de finale op het onderdeel ringen, verliet hij het Olympisch Dorp en keerde in de ochtend pas terug na alcohol te hebben geconsumeerd. Hij werd naar huis gestuurd wegens het overtreden van teamregels, wat leidde tot massale kritiek in Nederland.
Volgens Keijzer was het grootste probleem de kloof tussen de topsportcultuur en de publieke opinie. ,,In de topsport gelden andere normen. Het is moeilijk uit te leggen waarom een overtreding van regels zo ernstig is. Veel mensen in Nederland waren verontwaardigd: 'Laat die man toch een biertje drinken!' Maar in Rio draaide het om prestaties. Helaas hebben we dat niet goed genoeg weten over te brengen.''
Lees ook: PR en het koningspaar: Oranje Fonds-woordvoerder Jannette Vreeken over hun samenwerking
Zijn mooiste moment als woordvoerder beleefde Keijzer ook in Rio, waar hij de gouden medaille van windsurfer Dorian van Rijsselberghe begeleidde. ,,Dat voelde heel persoonlijk'', zegt Keijzer. ,,Je steekt zoveel tijd in de begeleiding van sporters, om hen klaar te stomen voor persmomenten. Dat succes voelde ook als een klein beetje van ons allemaal.''
Een wijze les voor communicatieprofessionals
Wat is volgens Keijzer dé belangrijkste eigenschap van een goede woordvoerder? ,,Blijf neutraal, onder alle omstandigheden. Ga niet mee in de euforie, maar ook niet in de paniek. Hoe groot de druk ook is, houd altijd een koel hoofd.''
Wil je meer horen over Keijzers ervaring met crisiscommunicatie in de sport? Luister dan naar de nieuwste aflevering van Onder Embargo.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: