PodcastsBusinessWise Weekly

Cybersecurity: 'Hacken is gewoon een heel makkelijk businessmodel'

Hackers verdienen miljoenen met cyberaanvallen. Beeld: Shutterstock Hackers verdienen miljoenen met cyberaanvallen. Beeld: Shutterstock
Hackers verdienen miljoenen met cyberaanvallen. Beeld: Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Over de Expert:
matthijs blokker
Matthijs Blokker
Algemeen Directeur van MMOX
victor gevers
Victor Gevers
Directeur van CSIRT-Global

Presentator Olivier de Neve bespreekt het in een nieuwe aflevering van BusinessWise Weekly met Matthijs Blokker algemeen directeur van MMOX. Volgens hem is gehackt worden heel makkelijk, maar kun je de risico's verkleinen als je tijd en energie investeert in snappen hoe de materie in elkaar zit. „Ik krijg heel vaak te horen: het is niet de vraag of je gehackt wordt maar wanneer je gehackt wordt. Dat is niet waar, je kunt gewoon je huiswerk doen."

We zien dat kwetsbaarheden eigenlijk helemaal niet zo complex zijn

Victor Gevers CSIRT-Global

Victor Gevers schuift aan als Weekly-expert. Gevers is ethisch hacker en Directeur van CSIRT-Global. „We zien dat kwetsbaarheden eigenlijk helemaal niet zo complex zijn, maar dat ze makkelijk uit te buiten zijn."

Hackers zijn niet zomaar mensen op zolderkamertjes. Blokker legt uit: „Dit zijn gewoon goed georganiseerde professionele criminele organisaties. Die maken een business case, want zij moeten ook investeren om nieuwe software te bouwen om hun slag te slaan. Het gaat over miljoenen."

Gevers en Blokker delen in de podcast een aantal tips om je bedrijf beter te wapenen tegen hackers. Volgens Blokker moet je als bedrijf multi factor authentication voor al je applicaties gebruiken en Gevers tipt dat er bij het thuiswerken altijd een VPN-verbinding gebruikt moet worden. Beluister de hele podcast voor meer tips.

BusinessWise Weekly BusinessWise Weekly
BusinessWise Weekly

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.