Podcasts

Jasper Schilder over het maken van succesvolle inhakers

 
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' beantwoordt Jasper Schilder de vraag: hoe word ik beter in het maken van inhakers?

Jasper Schilder, social media expert met ervaring bij merken als De Speld en Bol.com, deelt de geheimen achter inhakers die niet alleen grappig, maar ook razendsnel en actueel zijn.

Sifan Hassan & B&B Vol Liefde

,,Inhakers zijn als het nieuws, ze zijn vluchtig en tijdsgevoelig," zegt hij. "Een van de belangrijkste aspecten is snelheid. Je wil daarop inspelen voordat het momentum voorbij is." Hij benadrukt dat het beter is om iets goeds snel te publiceren dan te wachten op het perfecte moment. Een treffend voorbeeld is zijn werk met Videoland tijdens de Olympische Spelen. Hij vertelt: ,,Toen Sifan Hassan de marathon won, stond onze inhaker met Albert van B&B Vol Liefde, die ging joggen met Margo, binnen tien minuten online. Snelheid speelt letterlijk een grote rol."

Voor Schilder is het creatieve proces zowel spontaan als strategisch. Hij legt uit: ,,Je moet altijd bedenken welke merken je kunt koppelen aan de actualiteit en of het waarde toevoegt aan je merk. Een geweldige inhaker is niet alleen actueel, maar past ook bij het merk."

Andrélon & Tim Krul

Naast spontaniteit zijn planbare inhakers ook van groot belang. Hoewel het hebben van een contentkalender wat ouderwets kan zijn, is het wel nuttig om voorbereid te zijn op grote evenementen zoals het EK of kersttradities. De ad-hoc inhakers hebben vaak wel meer impact. ,,Neem Andrélon met de inhaker op Tim Kruls penalty-successen: die kun je niet plannen," zegt Schilder.

HEMA & de politiek

Politieke inhakers kunnen ook werken, zegt hij, al is voorzichtigheid geboden. ,,Hema maakte een sterk statement met hun mapje tijdens de politieke crisis, wat bewees dat je politiek kunt aanpakken zonder een kant te kiezen."

,,Leer denken als een nieuwsredactie," zegt hij. ,Zorg dat je weet wat er speelt. Dit helpt je om sneller te reageren en relevanter te zijn." Zijn conclusie: ,,Wees creatief, kijk naar wat er speelt in de actualiteit en zorg dat het past bij jouw merk. Dat is de gouden formule."

Luister ook de andere afleveringen met Jasper Schilder

Hoe word ik beter met humor op social media?
Hoe word ik beter in viral gaan?
Hoe word ik beter in het op de kaart zetten van mijn bedrijf op social media?

Meer luisteren? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise