Podcasts

Jasper Schilder over social media marketing: 'Wordt een account dat leuk is om te volgen'

 
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' beantwoordt Jasper Schilder de vraag: hoe word ik beter in het op de kaart zetten van mijn bedrijf op social media?

Volgens Jasper Schilder, bekend van zijn werk voor merken als De Speld, Videoland en zijn eigen account @Sarcasper, is dé sleutel tot social media marketing het creëren van een account dat leuk is om te volgen, zelfs als je geen direct behoefte hebt aan de producten van het merk. Hij noemt in 'Hoe word ik'. Bol.com' als voorbeeld, omdat dat merk erin slaagt zijn assortiment aan te prijzen door middel van interessante en vermakelijke content. Dat creëert een positief merkgevoel, wat uiteindelijk leidt tot klantloyaliteit.

Social media marketing voor awareness

Een belangrijke strategie die Schilder aanbeveelt is 'awareness' te creëren door te weten in welk domein je opereert: ,,Ken je domein. Dus waar maak ik wel content over en wat niet? En wat heb ik wat de andere merken niet hebben?"

LEES OOK: Hoe word ik goed in social listening?

Daarnaast wijst de creative op het belang van community management: ,,Als merk hang je niet boven aan je community, je staat er middenin." Door de taal van de community te spreken en onderdeel te zijn van hun verhalen, bouwt een merk een sterke identiteit en groei.

De kracht van TikTok

Voor kleinere bedrijven, zoals MKB'ers die net beginnen, raadt Schilder aan om zich te verdiepen in creatieve voorbeelden op TikTok. Hij noemt een lokale ijssalon dat succesvol werd door herkenbare en grappige content te creëren: ,,Op TikTok maakt je volgers aantal eigenlijk het minst uit in relatie tot de prestatie van je video."

LEES OOK: Hoe word ik beter in het opzetten van een communitystrategie?

Het verschil tussen impliciete en expliciete boodschappen

Let ook op het verschil tussen een impliciete boodschap en een expliciete boodschap, zegt Schilder: ,,Wat ik geleerd heb heb toen ik eens wat werk voor Netflix deed, was: act like a fan. Zeg niet: 'Jongens, kijk deze serie, het is echt helemaal de shit'. Maar zeg: 'Jongens, ik lig weer pas om 3 uur op bed, want ik zat heel de nacht die serie te bingen'."

Luister ook de andere afleveringen met Jasper Schilder

Hoe word ik beter met humor op social media?
Hoe word ik beter in viral gaan?
Hoe word ik beter in het maken van inhakers?

Meer luisteren? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise