Strategie

'Fantastische fout': hoe een horeca-avontuur automan Bart Hamminga een betere leider maakte

Bart Hamminga. Foto: Xpeng Bart Hamminga. Foto: Xpeng
Bart Hamminga. Foto: Xpeng
Leestijd 6 minuten

Hij kan als geen ander vertellen over de plannen van 'zijn' buitengewoon ambitieuze automerk Xpeng. Terwijl hij soepel van het ene voorbeeld via een veelzeggende anekdote naar het volgende levensinzicht laveert. Om onderweg ook nog de nodige harde cijfers en zakelijke details met je te delen. De 55-jarige leidinggevende verdiende zijn sporen in de autowereld, maar het échte vuur in de ogen van Bart Hamminga gaat branden zodra hij vertelt over dat ene gesprek dat een paar jaar geleden zijn leven – zakelijk en privé – compleet veranderde.

We schrijven februari 2022, een paar dagen na de invasie van Rusland in Oekraïne. Hamminga heeft samen met zijn van oorsprong Oekraïense vrouw Kateryna niet alleen zijn schoonouders weten te evacueren, maar brengt in een zelf geregeld konvooi ook 24 vluchtelingen in veiligheid. „In één van die busjes sprak ik een jonge vrouw die serveerster was in ons favoriete restaurant in Kiev. Haar verhaal raakte me zo dat ik besloot een lang gekoesterde wens realiteit te maken: we openden Dobre, ons eigen Oekraïense restaurant. Dat was niet makkelijk, maar heeft ons uiteindelijk veel gebracht."

Lees ook: Hoe Sander Jansen topman bij Stellantis werd: 'Ik werk het liefst met mensen die ik moet afremmen'

Lessen Bart Hamminga uit de horeca

Iets meer dan een jaar na de opening, het is inmiddels begin 2024, verkoopt Hamminga zijn restaurant weer. Was dit een horeca-avontuur, een ondoordachte bevlieging, of een te groot project? „We zijn ongelooflijk dankbaar voor deze ervaring: het was heel intens, maar ik heb een paar hele wijze lessen geleerd. Punt één: wauw, wat is het horecaleven een zwaar vak. Heel veel respect voor mensen die zich staande houden in die branche."

Drie shifts per dag, lange uren; Hamminga noemt zijn verrassende carrièreswitch, die hij nota bene initieel combineerde met zijn baan als salesdirecteur bij de importeur van Lexus, 'pure roofbouw.' „Maar ik heb er wel geleerd wat hospitality écht is. Dus niet het leveren van een service, maar oprechte aandacht. Dat kende ik al wel van de befaamde Omotenashi-aanpak van Lexus, maar in de horeca leerde ik dat gastvrijheid universeel is; het is helemaal niet voorbehouden aan hotels en restaurants. Gastvrijheid is gewoon óók een goede businessstrategie, en universeel toepasbaar. En die inzichten nam ik mee naar Xpeng."

Xpeng is in de basis een hightechbedrijf, dat óók hele goede auto’s maakt

Bart Hamminga

Bouwen aan Xpeng in Nederland

„Eigenlijk is Xpeng in de basis een hightechbedrijf, dat óók hele goede auto's maakt," zegt Hamminga over zijn huidige werkgever. „In China verkopen we 35.000 auto's per maand, maar we zijn bijvoorbeeld ook heel serieus bezig met humanoïde robots én vliegende auto's. Dat is zo indrukwekkend en al zo ver richting de toekomst: de rekenkracht van onze computers en onze technische voorsprong was een belangrijke reden om me aan te sluiten."

Een vliegende auto van Xpeng. Foto: Xpeng  Een vliegende auto van Xpeng. Foto: Xpeng
Een vliegende auto van Xpeng. Foto: Xpeng

In Europa voert het merk uit Guangzhou, vernoemd naar medeoprichter en geldschieter He Xiaopeng, drie elektrische modellen. De P7 is een vierdeurs sedan, de G6 een middelgrote SUV en de G9 het grote vlaggenschip. Van de autopers en eerste klanten krijgen de Chinezen veelal lof, de tractie groeit. „In België werd binnen een jaar het duizendste aankoopcontract getekend. In Nederland staat de teller op ruim 2.100 stuks en zetten we in op steady groei vanuit vertrouwen."

Lees ook: Automotive-CEO Bas Huijzer promoveerde naar Duitsland: 'Wat ik hier nu meemaak, is onwerkelijk'

'Rare mensen' gezocht

Hamminga kwam toevallig terecht in de automotive. „Ik had geen posters met auto's op mijn slaapkamer, ik was meer van de boten." Een stage tijdens zijn opleiding International Business Studies aan de Haagse Hogeschool bracht hem naar Volkswagen in Wolfsburg. „Toen zat ik daar, in een ietwat deprimerend oud flatgebouw dat voor fabriekswerkers was gebouwd, maar naar goed Duits recept was omgebouwd naar kantoorruimte. Ik vond het fascinerend om van zoiets groots deel uit te maken: het fabrieksterrein is net zo groot als het Koninkrijk van Monaco."

Hamminga noemt het 'een fantastische tijd'. „Uiteindelijk werd ik opgeleid tot gecertificeerd SAP-consultant. Dan kun je binnen Volkswagen uitwaaien naar allerlei exotische plekken, maar ik kwam in Kessel terecht. Je weet wel, echt zo'n plek waar je als kind van droomt", klinkt het met een knipoog.

Hamminga belandde in één van grootste magazijnen voor auto-onderdelen ter wereld, compleet met eigen treinstation. Een plek die indruk maakte maar ook een inzicht bracht. „Ik ontdekte daar wat ik níet wilde. Voor mij was het heel ver af van de praktijk, erg theoretisch. Ik voel me prettiger dichterbij de klanten, waar de kracht van mobiliteit zichtbaar wordt."

Een telefoontje van een Engelse consultant zette hem op een nieuw spoor. „Ze zochten rare mensen," lacht Hamminga. „Mensen die anders durven denken en een 'nee' zien als een uitnodiging voor een andere benadering." Tijdens de toelatingstest leerde hij bewust omdenken – een vaardigheid die hem sindsdien dagelijks helpt. „Ik ben geen hemelbestormer in de zin dat ik beweer dat er voor elk probleem een oplossing is, maar ik geloof wel dat je binnen elke context iets kunt verbeteren. Vaak ligt het antwoord dichterbij dan je denkt, of moet je het probleem anders formuleren."

In het vak van auto’s verkopen wordt vaak nog veel te transactioneel gedacht

Bart Hamminga

Alles draait om de relatie

Zo komt het gesprek terug op het thema 'gastvrijheid', wat volgens Hamminga geen trucje is, maar een filosofie. Een succesrecept bovendien voor het bouwen van klantrelaties. „In het vak van auto's verkopen wordt vaak nog veel te transactioneel gedacht; een verkoop is een verkoop en klaar. Maar ik geloof juist in een relationele benadering; je bouwt een duurzame relatie op door emoties, door aandacht, door oprechte verbinding."

Dat zie je volgens Hamminga terug in Xpeng's benadering. „We hebben in de Benelux (nog) geen twintig showrooms, dus gaan we zelf naar de mensen toe. We laten ze op de juiste plekken – op golfbanen, bij mooie hotels – kennismaken met de auto's, met een goed gesprek en een goede kop koffie. Zónder te pushen. Pas als iemand het product voelt, ontstaat er connectie."

Dienend leiderschap met actief tegengeluid

Ook binnen zijn eigen functie gelooft Hamminga in wat hij 'dienend leiderschap' noemt. „Je zag het net zelf in ons kantoor; ik sta niet boven mijn mensen, maar zit er ertussen. Ik toon me actief en oprecht betrokken: bij elk proefritevenement dat we houden ben ik er bij. Niet om te controleren, maar om te verbinden."

In zijn teams organiseert hij 'actief tegengeluid'. „In meetings wijs ik bewust mensen aan om het eens níét met me eens te zijn. Zo krijgen de meer introverte medewerkers ook ruimte." De five times why-techniek helpt hem bij het doorgronden van bezwaren. „Blijven doorvragen. Waarom willen we dit niet? Waarom kunnen we het niet? Waarom zijn we daar niet op ingericht, enzovoorts? Dan kom je bij de kern."

Tot slot: de overstap van een Japans naar een Chinees merk was een cultuurschok. Hamminga: „Ik dacht naïef: Azië is Azië. I couldn't have been more wrong. Het is geen goed of slecht, maar totaal anders. Japanners structureren, Chinezen ondernemen. De ontembare ambitie van Xpeng is fascinerend." Zijn loopbaanadvies? „Durf op reis te gaan; letterlijk en figuurlijk, naar een andere branche of (werk-)cultuur. Je moet je vizier openzetten, conventies loslaten. Het maakt je als mens alleen maar breder. En dat is ook leiderschap."

Lees ook: Het carrièrepad van Managing Director Hyundai Ruben Keuter: 'Ik ga graag snel, soms misschien té snel'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: