Strategie

Hoe Sander Jansen topman bij Stellantis werd: 'Ik werk het liefst met mensen die ik moet afremmen'

Sander Jansen, CEO Stellantis.  Sander Jansen, CEO Stellantis. Foto: eigen beeld.
Sander Jansen, CEO Stellantis. Foto: eigen beeld.
Leestijd 5 minuten

Een carrière uitstippelen? Dat heeft Sander Jansen nooit gedaan. „Ik wilde ooit piloot worden", lacht hij. „Tot ik besefte dat je dan eigenlijk gewoon een soort buschauffeur in de lucht bent. Toen ik op de AutoRAI een keer een proefrit in een Donkervoort mocht maken in ruil voor een tijdschriftabonnement, wist ik: ik wil de autowereld in." Hij begon na zijn studie bij een dealer, maar wilde al snel meer. „Ik wilde vooral meer de breedte in; ik deed PR en Marketing en wilde meer weten over alle facetten van het vak."

Oriënteren in de breedte is belangrijk

Sander Jansen Stellantis

Jansen stipt daarmee meteen zijn eerste carrièreadvies aan: „Oriënteren in de breedte is belangrijk. Kijk naar mijn tijd op het Europese hoofdkantoor van Opel in Duitsland. Die verbreding vond ik heel mooi. Op een gegeven moment ken je het spelletje van pricing en verkoop wel en wanneer je dan op het hoofdkantoor terechtkomt, zie je ook ineens het belang van design, van product planning, van 'hoe vullen we de fabrieken'? Dan zie je ineens de hele achterkant van de automotive."

Die brede blik gebruikt hij nu dagelijks. „Het maakt dat je beter begrijpt hoe alles in elkaar steekt. Je hebt gezien hoe veelzijdig het vak is en hoeveel verschillende parameters goed moeten staan om het systeem überhaupt te laten functioneren. Zodra je weet hoe alle puzzelstukken in elkaar grijpen, kun je ook in Nederland beter sturen. Je weet wanneer je moet wachten, en wanneer je moet duwen."

Lees ook: Van crypto naar auto's: hoe Tristan Hamelink general manager van NIO werd

Van Opel tot Stellantis

Desondanks veranderde Jansen in al zijn werkzame jaren nooit écht van werkgever. „Mijn contract vermeldt nog steeds één werkgever; ik kwam binnen bij Opel als productmanager en door de jaren heen bekleedde ik verschillende functies, maar feitelijk altijd bij hetzelfde bedrijf." Al zag Jansen verschillende bedrijfsvormen en -culturen voorbijkomen, omdat het Duitse Opel regelmatig van eigenaar veranderde. „Achtereenvolgens vielen we onder het Amerikaanse General Motors, toen werden we overgenomen door het Franse PSA en nu zijn we Stellantis dat deels Amerikaans, deels Frans en deels op Italiaanse wijze geleid wordt."

Even wachten, even kijken. Niet alles meteen roepen

Sander Jansen Stellantis

De verschillende managementstijlen – Amerikaans direct, Frans hiërarchisch, Duits gestructureerd – beïnvloedden zijn stijl. „Als Nederlander trap je soms te hard op het gaspedaal. Zeker internationaal. Nederlanders zijn direct en dat snapt niet iedereen." Het leerde Jansen geduldiger te zijn. „Even wachten, even kijken. Niet alles meteen roepen. En zorgen dat je zelf zichtbaar bent, maar niet opdringerig. Dat helpt je vooruit als medewerker en uiteindelijk ook als leidinggevende."

Zelf zichtbaar worden binnen een organisatie is volgens Jansen essentieel voor doorgroei. „Als je je rol goed doet, ben je stabiel. Maar dat is niet genoeg wanneer je vooruit wilt. Wie wil groeien, moet ook opvallen. Dat doe je door projecten op te pakken die prioriteit hebben voor het management. Daar zit de zichtbaarheid en kun je een mooie manier je stempel drukken. Dat heeft mij diverse keren vooruit geholpen."

Lees ook: Het carrièrepad van Managing Director Hyundai Ruben Keuter: 'Ik ga graag snel, soms misschien té snel'

Actief vooruit bewegen

Jansen geeft treffende voorbeelden. „Denk aan de introductie van de eerste Opel Ampera, één van de eerste semi-elektrische automodellen met range extender. Ik heb dat project grotendeels zelf getrokken, uiteraard met hulp van collega's en partners; van productplanning tot het uitvogelen van de laadinfrastructuur. Er bestond nog nauwelijks iets maar wij wisten te pionieren vanuit Nederland. Mede daardoor zag het hoofdkantoor wat ik in mijn mars heb."

Kaart iets twee keer aan, laat het dan rusten tot het moment daar is

Sander Jansen Stellantis

Een recenter voorbeeld is de succesvolle introductie van de Opel Rocks Electric ('wij verkopen meer exemplaren in Nederland dan ze in heel Duitsland doen') en wist hij samen met zijn team de Europese doorbraak van acht jaar fabrieksgarantie voor elkaar te krijgen. „Dat laatste kostte anderhalf jaar. Maar als je ergens in gelooft, moet je blijven duwen, op het juiste moment. Niet elke dag, maar strategisch… Goed aanvoelen wat de juiste momenten zijn."

Zijn tip op dat vlak? „Kaart iets twee keer aan, laat het dan rusten tot het moment daar is. Als je blijft duwen zonder resultaat, raak je zelf gefrustreerd. En frustratie is funest, want daardoor verlies je het plezier in je werk en dus je effectiviteit. Het helpt ook om scherp te blijven: je moet niet achteroverleunen, maar actief vooruit bewegen."

Lees ook: Van dagelijks forensen tot altijd onderweg: zo kies je de ideale zakelijke auto

Zelfstandigheid, duidelijkheid en constante dynamiek

Mede daarom werkt Jansen zelf het liefst met collega's die 'net iets te snel gaan'. „Ik geef mensen veel zelfstandigheid. Dan zie ik liever dat je iemand soms wat moet afremmen, dan dat je ze telkens vooruit moet duwen. Ik geef een richting aan en verwacht dat je die zelfstandig invult. Als dat niet past, volgt er op termijn meestal een wisseling."

Stellantis: negen merken in Nederland. Stellantis: negen merken in Nederland.
Stellantis: negen merken in Nederland.

Die zakelijkheid is volgens Jansen ook een onderdeel van effectief leiderschap. „Het bewaken van prestaties hoort erbij. Als je mensen die underperformen laat zitten, is dat een belediging voor degenen die wél goed presteren. Daar moet je helder in zijn. Tegelijkertijd blijven we weg bij politiek en interne 'spelletjes'; ik zie graag dat iedereen met plezier en inzet samenwerkt, en zegt waar het op staat."

Kriebelt het wel eens om toch bij een andere werkgever te gaan kijken? „Nee", besluit Jansen resoluut. „Hoewel mijn carrière op het oog binnen één organisatie verliep, voelt het absoluut niet als routine. Door de fusies van de organisaties, nieuwe merken, veranderende distributiemodellen en innovaties voelt het iedere paar jaar als een nieuwe baan. Ik hou niet van sleur en deze branche biedt altijd weer iets nieuws. Die dynamiek houdt me scherp. Zodra je denkt dat je alles onder controle hebt, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien."

Lees ook: 'Nooit je business bouwen op subsidies' en andere lessen van Kia-COO Sjoerd Knipping

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: