Leiderschap

Mobilize-COO Boudewijn Blok: 'Als gepassioneerde professional wil ik eigenlijk doen wat er mórgen belangrijk is'

Mobilize-COO Boudewijn Blok. Beeld: BusinessWise. Mobilize-COO Boudewijn Blok.
Mobilize-COO Boudewijn Blok.
Leestijd 5 minuten

De naam Mobilize klinkt misschien nog niet bekend, maar voor Boudewijn Blok is het een merk met een missie. „We bouwen aan iets nieuws binnen een bestaande structuur", legt hij uit. „Mobilize richt zich op duurzame (micro-) mobiliteitsoplossingen – denk aan compacte, volledig elektrische voertuigen, laadsystemen en straks vehicle-to-grid waarbij een voertuig een integraal onderdeel wordt van het energienetwerk. We werken met tastbare producten zoals de Duo (een tweezits stadsauto) en de Bento (een micro bedrijfswagen) van het merk, red.), maar ook met voertuigdata services voor wagenparkbeheerders die verder gaan dan de klassieke auto."

In zekere zin is Mobilize startup en corporate tegelijk, en dat vraagt om snel schakelen op alle niveaus

Boudewijn Blok COO Mobilize Nederland

Mobilize werd op die manier als vierde pijler toegevoegd aan het portfolio van de Renault Group, naast Renault, Dacia en Alpine. Waar die automerken in zekere zin traditionele spelers zijn, loopt de aanpak van Mobilize meer voor de muziek uit. De nieuwste tak werkt intensief samen met de rest van de groep, maar met zijn team van twee mensen is de 46-jarige Blok met Mobilize volop aan het pionieren, wat hem uitstekend bevalt maar ook ontzettend uitdaagt.

„Ik heb verschillende rollen bekleed in mijn loopbaan, maar deze is verreweg het meest veelzijdig en veeleisend. Mijn taken zijn breed en we moeten op alle vlakken mee kunnen spelen in een soort Champions League, waarbij ik op het snijvlak zit van commercie, technologie en strategie. In zekere zin is Mobilize startup en corporate tegelijk, en dat vraagt om snel schakelen op alle niveaus."

Lees ook: Globetrotter in de boardroom: jezelf blijven loont, weet Renault-CEO Anouk Poelmann

Geduld is bij Mobilize essentieel

De bijzonder hartelijke COO benadrukt meerdere keren dat geduld een van zijn sterke kanten is, iets wat je zelden hoort op directieniveau. „De Managing Director van de Renault Group zei dat laatst nog tegen me: 'Ongelofelijk hoe jij zo geduldig blijft'. Maar geduld is bij Mobilize essentieel. We zijn bezig met technologie die nog in ontwikkeling is, binnen een ecosysteem dat continu verschuift en dus kan je het gevoel hebben dat de finish telkens een beetje opschuift. Als je dan te snel wilt, raak je mensen en jezelf kwijt."

Zelf heeft hij dat geduld geleerd door tegenslagen en ervaring. „Je kunt niet overal invloed op hebben, maar je kunt wel bepalen hoe je ermee omgaat. Bij mij is het glas altijd half vol; dat moet ook wel, want zeker in een startup krijg je vaak

tegenslagen te verduren. Ik weet dat het juist dan nodig is om rust uit te stralen, focus te houden en helder te blijven communiceren. Dat helpt ook richting het team en alle mensen waarmee je moet samenwerken om zo goed mogelijk je doelen te bereiken."

Als je uitlegt wat je doet en waarom, dan krijg je mensen mee

Boudewijn Blok COO Mobilize Nederland

Die aanpak helpt Blok bij verwachtingsmanagement. „Zowel naar klanten en dealers als intern probeer ik zo transparant mogelijk te zijn. Soms kan ik niet alles zeggen omdat er op andere niveaus nog allerlei zaken spelen, maar ik kan wel richting geven. Dat zorgt voor rust en vertrouwen, maar die benadering werkt alleen met een duidelijke koers en een eerlijke boodschap naar collega's. Ik probeer de verwachtingen te managen; we zitten in een snel veranderende wereld, maar als je uitlegt wat je doet en waarom, dan krijg je mensen mee. Ook als er vertraging of een verandering is."

Lees ook: Hoe Sander Jansen topman bij Stellantis werd: 'Ik werk het liefst met mensen die ik moet afremmen'

Steady groei tot COO Mobilize

Wie de loopbaan van Blok bekijkt, ziet loyale keuzes en een logische doorgroei. „Ik wilde autotechnicus worden omdat ik toen al zeer geïnteresseerd was ik autotechniek, maar al snel merkte ik dat ik de combinatie van techniek en marktwerking nog veel interessanter vind." Na zijn studie commerciële economie bleef hij dezelfde organisatie veelal trouw, op één opvallende zijstap na: in 2019 stapte hij over naar een leverancier van diefstalbeveiliging om daar commercieel directeur te worden. „Dat was een belangrijk moment in mijn carrière, omdat ik koos voor een nieuwe functie buiten mijn comfortzone. Dat was leerzaam en niet altijd even leuk, maar het heeft me veel gebracht. Je leert zo wat je wél en niet wilt, en dat scherpt je visie op je eigen ambities en toekomst."

Als gepassioneerde professional wil ik eigenlijk doen wat er mórgen belangrijk is

Boudewijn Blok COO Mobilize Nederland

Toen hij werd gevraagd door Renault om het nieuw opgezette Mobilize in de markt te zetten, twijfelde Blok niet. Juist omdat hij opnieuw buiten zijn comfortzone kon stappen, waar hij andermaal bewust voor koos. „Mede daarom vind ik Mobilize zo interessant. Kijk, ik ben van jongs af aan een échte autogek, je mag me gerust een 'petrolhead' noemen. Dan ligt het niet voor de hand om je met vooruitstrevende, duurzame vormen van mobiliteit bezig te gaan houden. Tenzij je, net als ik, graag vooruit wilt gaan. Dan is het juist logisch om je op de mobiliteit van de toekomst te storten."

Zo koos de COO opnieuw voor dat andere pad, dat niet voor de hand lag. En dus voor de uitdaging. „Omdat er bij een startup zoals Mobilize wat minder gebaande paden zijn en nog heel veel ontdekt en uitgevonden moet worden, voel ik me hier erg op mijn plek. Dus ook op dit vlak heb ik me heel bewust uit die comfortzone geduwd, omdat dat me scherp en nieuwsgierig houdt. Je kunt immers altijd wel blijven doen wat je gisteren deed, maar als gepassioneerde professional wil ik eigenlijk doen wat er mórgen belangrijk is."

Lees ook: Van VMBO naar CEO: Kjeld Riegen brengt drie Chinese automerken naar Nederland

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: