Strategie

430 miljoen euro investeringen voor Picnic Duitsland: 'We groeien daar nog harder dan in Nederland'

Leestijd 2 minuten
Distributiecentrum van Picnic in Duitsland. Het distributiecentrum van Picnic in Duitsland. Foto: Gazette
Het distributiecentrum van Picnic in Duitsland. Foto: Gazette

Door de uitbreiding in Duitsland naar nieuwe regio's en steden zijn belangrijke investeringen nodig in onder meer distributiecentra. Duitsland heeft bijna vijf keer zo veel inwoners als Nederland, op bijna negen keer de oppervlakte

Groei in Duitsland harder dan in Nederland

„We willen ook in Duitsland bij een groot deel van de huishoudens aan de deur kunnen leveren, dus het vraagt grote investeringen van ons om daar dezelfde infrastructuur uit te rollen als in Nederland. We groeien er sinds de start nog harder dan in Nederland, dus de vooruitzichten zijn positief." In Nederland is Picnic momenteel operationeel winstgevend.

De nieuwe investeringsronde wordt vanmiddag officieel bekend gemaakt tijdens de viering van het 120-jarig bestaan in Den Haag van de Duits-Nederlandse Handelskamer. Daarbij zijn onder meer demissionair EZ-minister Karremans aanwezig en de Duitse EZ- en energiestaatssecretaris Wetzel. „De samenwerking tussen softwareontwikkelaars en operationele medewerkers van beide landen laat zien hoe goed er over de grens wordt samengewerkt en gebouwd wordt aan een Europese marktleider in online boodschappen", stelt Michiel Muller.

Picnic werd tien jaar geleden opgericht door Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler. Gratis bezorging, op de minuut nauwkeurig won snel terrein in Nederland en inmiddels bedient Picnic in Nederland vanuit zeven distributiecentra twee miljoen klanten in tweehonderd plaatsen. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk.

Picnic: volgende stap in robotisering

Drie jaar geleden opende Picnic een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht. Het recent geopende distributiecentrum in Oberhausen gaat nog een stapje verder, daar wordt onder meer geëxperimenteerd met robopicking, waarbij robots de boodschappen in de kratjes voor de klanten leggen. Dat is een gecompliceerd proces, want de ruim 15.000 producten in het assortiment vereisen allemaal een andere behandeling.

Lees ook - Morgan Stanley voorspelt 1 miljard AI-robots in 2050: de arbeidsmarkt gaat volledig op z'n kop

„Een doos eieren moet op een andere manier 'beetgepakt' worden dan een fles olijfolie. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van visual AI, waarbij de menselijke manier van kijken wordt nagebootst. Kunstmatige intelligentie snapt wat het ziet en handelt op de juiste manier," aldus Michiel Muller.

Techbedrijven investeren intussen enorme bedragen in fysieke AI - humanoïde robots - waarbij toonaangevend financieel dienstverlener Morgan Stanley voorspelt dat de wereld in 2050 meer dan een miljard menselijke robots zal tellen.

AI AT WORK met Job van den Berg

Eerder bezocht BusinessWise het datagedreven distributiecentrum van Picnic in Utrecht. Job van den Berg ging er in gesprek met Jelmer Borst over onder meer het belang van data, de brandstof voor AI: „Want data zijn goud waard. Maar dan moet je ze wel op de juiste manier verzamelen."

Bekijk alle andere afleveringen van AI at Work via deze link.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: