Deze lessen betreffen een deel van het gesprek tussen Jelmer Borst en Gerben van Driel in het radioprogramma Move on Up. Terugluisteren kan op deze website of via je favoriete podcastkanaal.
Les 1: Data vertelt uit zichzelf niet zo veel
Hoewel AI bij Picnic een centrale rol speelt, benadrukt Borst dat data alleen niet alles zegt. Het is belangrijk om hypothesen te formuleren en te testen. „Je moet op basis van gevoel gaan nadenken: ligt het hieraan, ligt het daaraan?" Een concreet voorbeeld: „Wat gebeurt er 's nachts? Je ziet dat er meer dierenvoer en babyproducten worden gekocht. Dan ga je nadenken: waarom is dat? Waarschijnlijk zijn die mensen wakker omdat de hond blaft of de baby huilt. Dat menselijke aspect komt toch weer terug." De combinatie van menselijke intuïtie en data is volgens Borst cruciaal voor succes.
Les 2: Optimisme werkt aanstekelijk
Borst gelooft dat optimisme een krachtige tool is in leiderschap. „Als ik optimistisch ben, worden anderen dat ook. Het helpt om teams te bouwen en mensen te motiveren." Het is volgens hem essentieel om een team goed te laten werken, vooral in uitdagende situaties. „Bij een startup moet je minimaal tien keer zo goed zijn als de rest. Als je een klant verliest omdat hij teruggaat naar de supermarkt, dan krijg je hem waarschijnlijk niet meer terug."
In Move on Up deelt hij hoe hij zelf met stressvolle situaties omgaat. „Bij mij gaat de adrenaline dan lopen. Ergens geniet ik wel van zo'n moment. Het is kijken hoe je orde in de chaos kunt creëren, zorgen dat er goede communicatie is en dat je de juiste mensen vindt om het probleem op te lossen."
Kijk ook - Jelmer Borst was eerder te gast AI at Work met Job van den Berg, een zesdelige videoserie van BusinessWise over AI op de werkvloer. In deze aflevering gaat het over data, de brandstof voor AI: klik op deze link om 'm te bekijken.
Les 3: Geef je team verantwoordelijkheid en vertrouwen
„Recruitment is cruciaal. Wij vragen mensen niet om ervaring in specifieke tools, maar om hun manier van denken. Hoe hebben ze eerder problemen opgelost? Hoe gaan ze om met vallen en opstaan?" Hij test sollicitanten met ongedefinieerde problemen, waarbij er geen goed antwoord is. „Wat ik wil zien, is dat ze met enthousiasme proberen het op te lossen, vragen stellen en nadenken over de implicaties."
Daarnaast benadrukt hij het belang van vertrouwen. „Je moet bereid zijn om wat je van je team vraagt, zelf ook te doen. Je wilt geen manager zijn die alle vervelende klusjes aan anderen geeft. Als er iets misgaat, blijf ik erbij, ook als ik inhoudelijk niet direct kan helpen."
Les 4: AI is een businessvraagstuk, geen IT-probleem
Jelmer ziet AI niet alleen als een technische innovatie, maar vooral als een strategisch hulpmiddel. „Hoe je AI toepast is meer een businessvraagstuk dan een technisch vraagstuk. Veel bedrijven denken van oh, AI is een nieuwe technologie, laat de IT-afdeling dit maar oplossen. Dat is de verkeerde benadering."
Hij adviseert bedrijven om zich te richten op de kernprocessen. „Ga naar de drie cruciale dingen voor jouw bedrijf en probeer AI daarvoor in te zetten. Focus op wat echt belangrijk is en experimenteert hoe AI waarde kan toevoegen. Het draait niet om alles tegelijk willen doen."
Lees ook - Jelmer Borst. Tien jaar geleden begon hij bij Picnic als stagiair om er door te groeien naar Head of Analytics & AI. Zijn aanpak: optimisme, hard werken én een vleugje nerd-zijn. Hij kiest voor een nieuwe uitdaging, lees er via deze link meer over.
Les 5: Het onbekende kan comfortabel zijn
Als er één ding is dat Jelmer heeft geleerd in zijn tijd bij Picnic, dan is het wel dat het onbekende niet eng hoeft te zijn. „Het onbekende voelt voor mij juist comfortabel. Als je kijkt naar de laatste tien jaar, was het constant onbekend. Ik had niet geweten hoe het er vandaag de dag uit zou zien bij Picnic."
Hij gelooft dat het onbekende juist kansen biedt, vooral in een snel veranderende technologie zoals AI. „AI heeft de wereld compleet open gemaakt in hoeveel er mogelijk is en hoe makkelijk het ook mogelijk is. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om iets te starten."
Les 6: Zoek naar impact
Jelmer benadrukt dat technologie alleen waarde heeft als het bijdraagt aan iets groters. „Je moet iets hebben wat goede impact levert, maar tegelijkertijd waar je ook vanuit een businesskant een gezond bedrijf in kan beginnen."
Hij ziet AI als een technologie die niet alleen bedrijven kan helpen, maar ook grote maatschappelijke problemen kan oplossen. „Als we bijvoorbeeld beter kunnen voorspellen hoeveel bananen er nodig zijn, hoeven we minder bananen weg te gooien. Dat is goed voor de marges, maar ook vanuit een sustainability-oogpunt."
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: