Innovatie

Waarom juist ook postbedrijven AI niet kunnen negeren

 
Andre Luecht Andre Luecht van Zebra Technologies.
Andre Luecht van Zebra Technologies.
 
Leestijd 5 minuten

Hoe kunnen postbedrijven, met alle uitdagingen waar ze voor staan, toch concurrerend blijven? Andre Luecht, Global Strategy Director, Transport en Logistics van het Amerikaanse Zebra Technologies, heeft het antwoord: AI.

De daling van het aantal brieven en kaarten zet door, waardoor postbedrijven wereldwijd hun activiteiten noodgedwongen moeten afbouwen. Digitale communicatiekanalen zoals e-mail, sms, berichten-apps en elektronische post (zoals digitale rekeningen en facturen) hebben geleid tot een structurele terugval in het versturen en bezorgen van fysieke post. Deze afname staat in groot contrast met de toename van pakketbezorging - zowel nationaal als internationaal. Er zijn nu steeds meer concurrerende pakketbezorgers, die leveringen aan huis, in winkels en via pakketlockers aanbieden, met een breed scala aan bezorgopties en tijden.

Bedrijven moeten training en productiviteit van hun personeel optimaliseren om concurrerend te blijven: AI

Andre Luecht Zebra Technologies

Deze verschuiving heeft het logistieke landschap veranderd, waardoor bedrijven hun processen efficiënt moeten opschalen. Er is meer personeel nodig - van magazijnmedewerkers tot chauffeurs - om de groeiende bezorgroutes en de stijgende verwachtingen van de klant in goede banen te leiden. Bedrijven moeten training en productiviteit van hun personeel optimaliseren om concurrerend te blijven. Precies daar kan AI het verschil maken.

Toekomstbestendigheid van AI

AI kan een waardevolle rol spelen in het dagelijks werk van logistieke- en postmedewerkers door op te treden als een digitale assistent. Zo kan het snel de informatie verstrekken die een nieuwe medewerker nodig heeft, zoals standaard operationele procedures en HR-beleid, tijdig de beste route aanbevelen of een update geven over de drop-off en frontline-medewerkers helpen overzicht te houden van hun volgende taken.

Kostenbesparingen, meer klantgerichte inzet van personeel en een hogere taakvoltooiing: AI

Andre Luecht Zebra Technologies

AI integreren in de dagelijkse taken van frontline-pakketbezorging kan deel uitmaken van een groeistrategie die ervoor zorgt dat er minder tijd en geld nodig is om personeel te trainen. Tegelijkertijd voegt het waarde toe doordat nieuwe medewerkers sneller inzetbaar zijn en direct productiever worden. Dit leidt tot kostenbesparingen, meer klantgerichte inzet van personeel en een hogere taakvoltooiing. Daarnaast kan het een positief effect hebben op de ervaring van de frontline-medewerker, omdat handmatige taken eenvoudiger worden gemaakt. Dit kan bijdragen aan het behoud van personeel en kosten besparen bij het herhaaldelijk adverteren, aannemen en opleiden van nieuw personeel.

AI zet de verhoudingen in de boardroom op scherp, blijkt uit recent internationaal onderzoek. Hoe ziet bestuursadviseur Rob Huisman dat? Is het twee voor twaalf in de bovenste bestuurslaag? Lees hier het interview.

Slimme integratie

AI kan worden geïntegreerd in hun handheld-apparaten en wearables - de tools die magazijn- en logistiek medewerkers al gebruiken. Door AI-modellen te draaien op het apparaat zelf, hoeft er geen data naar de cloud te worden verstuurd. Dit geeft organisaties een extra beveiligingslaag en vermindert de latency, omdat alle verwerking op het apparaat zelf kan plaatsvinden. Deze apparaten moeten echter wel geschikt zijn voor AI, met de juiste chipset. Dat betekent dat er een andere benadering nodig is als het gaat om goedkope opties en het bring-your-own-device beleid, met name voor freelancers en seizoenswerkers.

IT- en operationele leiders moeten zich richten op de langetermijnwaarde

Andre Luecht Zebra Technologies

AI-ready apparaten moeten worden uitgerust met de nieuwste chipset en de juiste software-architectuur. Dit moeten toestellen zijn die zijn ontworpen voor pakketverwerking en bezorgdiensten en geen smartphones voor consumenten. Apparaten die kunnen worden beheerd, beveiligd, onderhouden en bijgewerkt als een groep door een IT- of operationeel technologieteam en die de
computer vision, voice AI en agentic AI-ondersteuning bieden die frontline-medewerkers kunnen gebruiken.

Een kwestie van beveiliging

IT- en operationele leiders moeten zich richten op de langetermijnwaarde. De kosten van verloren uren, langzamere onboarding en training, tragere routes, en gegevens- en beveiligingsrisico's kunnen beschouwd worden als redenen om te investeren in de juiste apparatuur.

IT- en operationele leiders moeten zich concentreren op de lange termijnwaarde. De kosten van verloren uren, langzamere onboarding en training, tragere routes, en data- en beveiligingsrisico's kunnen beschouwd worden als redenen om te investeren in de juiste apparatuur. Databescherming en privacy zijn een end-to-end topprioriteit voor logistieke en postbedrijven. Dat betekent dat beveiligingsmaatregelen en -beleid de data moeten beschermen die is opgeslagen op centrale ERP- en CRM-systemen, op lokale vestigingen en bij de frontline pakketbezorgers.

Juist die laatste groep - pakketbezorgers en postbodes - loopt risico. Er zijn namelijk nog steeds bedrijven die hun werknemers opdragen om hun eigen mobiele telefoons te gebruiken, terwijl die niet het beveiligingsniveau bieden die nodig is in een professionele omgeving. Er is behoefte aan regelmatige software-updates, goedgekeurde toepassingen, Wi-Fi-beveiliging en IT-fleetbeheer. De bescherming van persoonlijke gegevens is essentieel. Hack-pogingen, ransomware en datalekken op het darkweb kunnen het consumentenvertrouwen en de omzet ernstig schaden.

Herna Verhagen, CEO van PostNL, heeft afscheid genomen van het bedrijf. Verhagen, die in totaal 34 jaar bij het bedrijf werkte, maakte in een PostNL-bus een afscheidstour langs collega's en klanten. Haar opvolger, CFO Pim Berendsen, vergezelde haar (zie video).

Risico's

Logistieke en pakketbedrijven willen beter verbonden frontline-medewerkers, met meer inzicht in activa, voorraden, zendingen, routes en afleverpunten. Dit moet veilig gebeuren. Frontline-medewerkers creëren, lezen en verzamelen persoonlijke en bedrijfsdata en vertegenwoordigen bovendien het bedrijf. Investeringen die organisaties klaarmaken voor de toekomst met AI en de benodigde beveiligingsfuncties, moeten de prioriteit zijn voor IT- en operationele technologieteams.

Logistieke en pakketbedrijven willen beter verbonden frontline-medewerkers, met meer inzicht in assets en voorraden, zendingen, routes en afleverpunten. Dit moet wel veilig gebeuren. Frontline-medewerkers creëren, lezen en verzamelen persoonlijke en bedrijfsdata en vertegenwoordigen
bovendien het bedrijf. Investeringen die organisaties klaarmaken voor de toekomst met AI en de benodigde beveiligingsfuncties, moeten de prioriteit zijn voor IT- en operationele technologieteams.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: