Meer artikelen, expertblogs, videoseries en podcasts over AI, lees, bekijk en beluister je op onder meer businesswise.nl/innovatie en businesswise.nl/leiderschap.
AI's potentieel: transformatie vergelijkbaar met Excel
Tijdens een gesprek in de podcast van Dwarkesh Patel verwees
Nadella verwijst naar de invloed van Microsoft Excel op financiële prognoses in de jaren '80. Toen waren bedrijven afhankelijk van faxen en papieren documenten, een tijdrovend proces dat de efficiëntie belemmerde. ,,Faxen werden verstuurd, iemand verzamelde ze, stelde een interne memo op, waarna medewerkers handmatig cijfers invoerden... Uiteindelijk rolde er een prognose uit, misschien net op tijd voor het volgende kwartaal."
De komst van Excel veranderde dit proces drastisch. ,,Iemand dacht: ik zet gewoon een Excel-spreadsheet in een e-mail, deel het met collega's en samen werken we aan een voorspelling. Dát betekende een fundamentele verandering in hoe bedrijven werkten."
Volgens Nadella zal AI een soortgelijke rol spelen in kenniswerk. Hij merkt op dat zijn eigen werkwijze al is veranderd door AI-tools zoals Copilot, die hij zelfs gebruikte ter voorbereiding op de podcast van Dwarkesh Patel waarin hij te gast was, schrijft ITPro. Toch erkent hij ook dat AI nog tijd gaat kosten en dat organisaties geleidelijk hun werkprocessen moeten aanpassen.
Hoe meten we het succes van AI?
Nadella is kritisch op, wat hij noemt, 'de fixatie' van de tech-industrie op het behalen van kunstmatige algemene intelligentie (AGI)' het punt waarop AI menselijke cognitieve capaciteiten evenaart of overtreft. OpenAI-CEO Sam Altman, Microsofts belangrijkste AI-partner, heeft dit doel herhaaldelijk benadrukt.
Toetsen of we een AGI-mijlpaal hebben bereikt? Dat is gewoon een onzinnige manier om benchmarks te manipuleren
Satya Nadella CEO Mircrosoft
,,Toetsen of we een AGI-mijlpaal hebben bereikt? Dat is gewoon een onzinnige manier om benchmarks te manipuleren," zegt Nadella. Volgens hem zou het echte succes van AI moeten worden gemeten aan de hand van economische groei en toegevoegde waarde voor bedrijven.
Dom Couldwell, hoofd field engineering EMEA bij DataStax, sluit zich hierbij aan. Hij stelt dat AI-projecten beoordeeld moeten worden op de waarde die ze leveren, of dat nu een meetbaar rendement op investering (ROI) is of productiviteitswinst voor werknemers. ,,Zonder duidelijke maatstaven is het moeilijk om AI-investeringen te verantwoorden en projecten op grote schaal uit te rollen," zegt hij.
Er is vaak druk om iets met AI te doen, maar een grondige analyse vooraf is cruciaal
Dom Couldwell Hoofd field engineering DataStax
Hoe kunnen bedrijven waarde uit AI halen?
Volgens Couldwell hebben AI-projecten een kans van slagen als ze beginnen met een duidelijke focus op waardecreatie. Bedrijven zouden moeten streven naar een 'Minimal Viable Product' (MVP) in plaats van te veel tijd en middelen te besteden aan ingewikkelde experimenten. ,,Het risico bij generatieve AI is dat bedrijven de technologie adopteren om de hype, zonder een solide businesscase," waarschuwt Couldwell. ,,Er is vaak druk om iets met AI te doen, maar een grondige analyse vooraf is cruciaal."
Zijn advies: start met een project dat direct gekoppeld is aan omzetgroei of kostenbesparing, maar vermijd complexe processen die sterk verweven zijn met andere bedrijfsonderdelen. Zo kunnen bedrijven testen, leren en vervolgens grotere AI-projecten uitrollen.
Lees verder onder de foto.
Levert AI echt waarde voor bedrijven?
De meningen over de effectiviteit van AI lopen uiteen. Microsoft claimde eind 2024 dat generatieve AI-tools een ROI van 3,70 dollar opleveren voor elke geïnvesteerde dollar, met een implementatietijd van minder dan acht maanden en ROI binnen 13 maanden.
Toch tonen andere onderzoeken een gemengd beeld. Uit een studie van Appen in oktober 2024 bleek dat het aantal AI-projecten met een significante ROI in drie jaar tijd gestaag is gedaald. In 2021 leverde 56,7 procent van de AI-projecten meetbare waarde op, maar tegen 2024 was dit percentage gedaald naar 47,3 procent – een afname die volgens onderzoekers vooral te wijten is aan datakwaliteitsproblemen.
Ondanks deze uitdagingen blijft Nadella optimistisch over de impact van AI. Net zoals Excel ooit bedrijfsprocessen volledig veranderde, gelooft hij dat AI dezelfde gamechanger zal worden voor de moderne werkplek.
LEES OOK: deze CEO gebruikte ChatGPT om zich voor te bereiden op een interview in Buitenhof
BEKIJK OOK: de videoserie AI at Work met Job van den Berg, op bezoek bij bedrijven die AI hebben toegepast
En: ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox! Schrijf je nu gratis in nvoor onze nieuwsbrief: