Leiderschap

'Wie Gen Z als werknemers wil bereiken, moet nieuwe technologieën omarmen'

De wereld van Gen Z en digitalisering. We vroegen ChatGPT om een afbeelding van de werkvloer van de Generatie Z en digitalisering samenkomt. Dat werd deze.
We vroegen ChatGPT om een afbeelding van de werkvloer van de Generatie Z en digitalisering samenkomt. Dat werd deze.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dit artikel is geschreven op basis van onze podcastserie Werken met Gen Z. Daarin gaat expert Jos Ahlers in gesprek met én Gen Z'ers én hun werkgevers. Beluister hier alle afleveringen.

Opgegroeid in het tijdperk van internet kan de gemiddelde Gen Z'er zich een leven zonder online activiteiten niet voorstellen. Thuis, onderweg of op het werk is internet immers altijd binnen handbereik, meestal in de vorm van de mobiele telefoon. De Generatie Z omarmt nieuwe technologieën net iets sneller dan eerdere generaties, en dat zie je ook terug in hun voorkeur voor werk. Het liefst werken ze bij een vooruitstrevende organisatie die samen met hen enthousiast is over de toekomst. Maar betekent dit ook dat je als bedrijf voor Gen Z minder interessant bent als je je bijvoorbeeld niet richt op nieuwe technologieën zoals predictive en generative AI? Jos Ahlers vroeg het Bas van der Duim, oprichter van het e-commerceplatform Menoki, en Gen Z'er Tomas Hochstenbach, redacteur bij Tweakers.

Als je Gen Z wilt bereiken, moet je ook denken als die doelgroep. Dat betekent ook het omarmen van nieuwe technologieën

Bas van der Duim

'Voor Gen Z ben je niet interessant als niet bezig bent met AI'

Tomas Hochstenbach: ,,Als ik voor mezelf mag spreken, dan klopt dit wel een beetje. Ik denk dat als je op dit moment als bedrijf niet interessant bent voor Generatie Z, je niet bezig bent met AI. Als je nog niet hebt nagedacht over toepassingen en hoe je ermee om moet gaan, dan misloop je wel echt wat. Want op een gegeven moment kom je op het punt dat de voorsprong van bedrijven die wél investeren in nieuwe technologieën misschien niet meer te overbruggen is. Het maakt je gewoon minder interessant als werkgever, omdat Gen Z die technieken ook op het werk wil kunnen gebruiken en ervaren." Bas deelt de mening van Tomas. ,,Als je Gen Z wilt bereiken moet je ook denken als die doelgroep, om die toepassingen die voor hen normaal zijn te omarmen en door te vertalen naar je eigen bedrijf."

Lees verder onder de advertentie

Werken met Gen Z-podcasthost is Jos Ahlers (YOUR© creative business company). Hij brengt inzichten mee uit tien jaar onderzoek. Jos is dé spreker voor lezingen over Generatie Z en de Vierde Industriële Revolutie, geschikt voor zowel bedrijfsleven als onderwijs.

Gen Z en digitale intuïtie

,,Als het over digitalisering gaat, draait het denk ik gewoon om hoe makkelijk je daarmee omgaat. Zodra je een nieuw proces introduceert of een nieuwe tool gaat gebruiken, herkent de gemiddelde Gen Z'er dat al heel snel intuïtief: hoe zoiets werkt en waar de knoppen zitten. Misschien begrijpt hij of zij niet eens per se hoe het achter de schermen werkt, maar weet wel hoe het gebruikt moet worden. Terwijl iemand die daar minder ervaring mee heeft, die digitale intuïtie, om het zo maar te noemen, niet heeft; die moet je echt cursussen geven en steeds weer laten oefenen en meekijken, en dat kost veel meer moeite."

AI-tools worden tegenwoordig steeds beter en simpeler, zodat ook 40-plussers die gewoon kunnen gebruiken

Tomas Hochstenbach

Gen Z omarmt nieuwe technieken eerder

Tomas: ,,Ik denk dat ze in ieder geval heel goed zijn in het aanwakkeren van innovatie. Ik denk dat op het moment dat je veranderingen doorvoert in een organisatie, je altijd mensen hebt die vooroplopen en mensen die het allemaal maar even willen afwachten. Je zult zien dat Gen Z doorgaans in die eerste groep zit en nieuwe technieken eerder omarmt. Al geloof ik niet dat je die technologische doorontwikkeling als bedrijf niet kunt doorvoeren als je geen Gen Z'ers in je team hebt. AI-tools worden tegenwoordig steeds beter en simpeler, zodat ook 40-plussers die gewoon kunnen gebruiken."

Lees verder onder de advertentie

LEES OOK de expertblog van futurist Aragorn Meulendijks: 'Binnen zeven jaar 40 procent werkloosheid door AI en robotica'

Zo communiceert Gen Z het liefst

Vaststaat dat Gen Z eerder geneigd is om met nieuwe technologieën te werken, omdat ze van kinds af aan eigenlijk niet anders gewend zijn. Maar op andere vlakken zie je bijvoorbeeld dat Millennials of de generaties daarvoor weer sterker zijn. Een goed bedrijf is in dat opzicht als een goede maatschappij: in de mix werkt het gewoon het best.
,,Je combineert dan het beste van twee werelden, omdat je elkaars krachten kunt koppelen", stelt Tomas. ,,Gen Z praat het liefst via chat, via WhatsApp of andere berichtenservices, terwijl een 40-plusser eerder de telefoon pakt of gewoon face-to-face het gesprek aangaat. Op hogescholen zouden ze eigenlijk weer beltrainingen moeten geven, want Gen Z heeft hier echt opvallend veel moeite mee. Ik heb vrienden die gewoon oprecht liever niet bellen, omdat ze dat eng vinden, omdat ze het gewoon niet gewend zijn."

LEES OOK over het onderzoek dat 72 procent van alle Nederlandse Gen-Z'ers het belangrijk vindt dat werkgevers rekening houden met hun privéleven.

Lees verder onder de advertentie

Psychische klachten en burn-outs bij Gen Z

,,Een ander belangrijk punt om aan te snijden is dat digitalisering niet alleen maar voordelen heeft", verduidelijkt Bas. ,,Wat je bij Gen Z'ers heel veel ziet, is dat ze heel erg geneigd zijn om 24/7 aan te staan. En ook voor een werkgever eigenlijk altijd bereikbaar te zijn. Dat is natuurlijk heel fijn voor een werkgever, dat jouw medewerker zoveel inzet toont, maar dat heeft ook een keerzijde. We zien dat jongeren veel te maken krijgen met psychische klachten en relatief vatbaar zijn voor burn-outs, dat soort dingen. Dus je moet daar als werkgever ook echt een managende rol in nemen. Dat je leert dat het goed is om je in te zetten voor werk, maar dat je ook downtime moet nemen, zodat je weer opgeladen bent als je weer aan de slag moet."

In onze podcast Werken met Gen Z praat expert Jos Ahlers met Gen Z'ers en werkgevers van Gen Z'ers. Wat speelt er bij deze jonge digitale generatie en hoe werk je effectief samen met deze nieuwste toetreders op de arbeidsmarkt? Luister hier de aflevering over digitalisering.

Lees verder onder de advertentie

Meer Gen Z, meer arbeidsmarkt? BusinessWise Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.