BusinessWise en De Ondernemer zijn mediapartner van de Impact Fair. De live radio-interviews van Roelof Hemmen en co-host Leen Zevenbergen met tal van gasten uit de top van het bedrijfsleven en andere organisaties tijdens het event, zijn terug te kijken en lezen via deze link.
MVO Nederland begon twintig jaar geleden als een kennisinstituut dat bedrijven uitlegde wat duurzaamheid inhield. Volgens Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland, is die tijd voorbij: ,,Iedereen weet nu wat duurzaamheid is. De vraag is nu: hoe maak ik het praktisch in mijn dagelijkse bedrijfsvoering? Hoe wordt het actie en hoe wordt het business?"
Om die vertaalslag te maken, zet de organisatie in op drie speerpunten: praktische tools, samenwerkingsprogramma's en lobbyen voor betere spelregels op politiek niveau.
Lees ook: Deze CEO draaide zijn businessmodel 180 graden en dat werd een revolutie in de metaalrecycling
Tools en projecten voor duurzaamheid
Een van de meest waardevolle bijdragen van MVO Nederland is het bieden van concrete handvatten aan bedrijven, vertelt Van Wersch: ,,We hebben tools zoals 'Hoe meet ik mijn duurzaamheid?' of 'Hoe voldoe ik aan Europese wetgeving?'. Daarnaast werken we met bedrijven samen in programma's, zoals gezamenlijke inkoop van biodiverse bouwmaterialen. Het doel is: verduurzaming makkelijker en betaalbaarder maken."
Zulke initiatieven maken het voor bedrijven aantrekkelijk om stappen te zetten, ook al is verduurzaming volgens Van Wersch soms complex. ,,Dat hoeft een bedrijf niet alleen te doen. We zijn een netwerk van 2000 bedrijven. Door gezamenlijk duurzaam in te kopen en samen te werken in het netwerk, wordt het gemakkelijker en goedkoper."
Van koplopers naar de brede massa
Uit een jaarlijkse meting van MVO Nederland blijkt dat 18,5 procent van de Nederlandse economie nu voldoet aan de normen voor een nieuwe economie: circulair, inclusief, eerlijk en biodivers. Presentator Roelof Hemmen is positief verrast, maar Van Wersch vindt het nog veel te weinig. ,,De koplopers hebben hun werk gedaan, maar nu moeten we de nieuwsgierige bedrijven meenemen, die willen verduurzamen maar nog niet weten hoe. Daar ligt de echte uitdaging. Daarnaast zien we ook dat de groei afvlakt."
Van Wersch focust zich op de zogenaamde ,,early majority" – bedrijven die wel willen, maar alleen stappen zetten als het financieel wat oplevert. Ze legt uit: ,,Voor deze groep moet duurzaamheid een zakelijk succes worden. Het moet bijdragen aan winst, stabiliteit en talenten binnenhalen. Als we die groep weten te bereiken, kunnen we het tipping point bereiken. Dat is de taak voor de komende vijf jaar."
Het belang van een eerlijk speelveld
Een terugkerend onderwerp in het gesprek is regelgeving en hoe de overheid bedrijven kan stimuleren. ,,Als ondernemer ben je nooit voor méér regels", lacht Van Wersch. Toch pleit ze voor bepaalde maatregelen die verduurzaming kunnen versnellen. Ze noemt de aanpak van oneerlijke concurrentie door buitenlandse bedrijven die goedkope, vervuilende producten op de markt brengen, zoals wegwerpkleding of plastic verpakkingen. ,,Je zou afspraken kunnen maken dat je bijvoorbeeld 30 procent gerecycled plastic gaat gebruiken of 50 procent gerecycled textiel. Daarmee creëer je een eerlijke markt en zet je stappen naar schaalbare oplossingen."
Afschaffen subsidies fossiele brandstoffen
Daarnaast moedigt Van Wersch het afschaffen van subsidies voor fossiele brandstoffen aan. ,,Je creëert geen eerlijk speelveld als je fossiele brandstoffen blijft subsidiëren. Vervuiling en schade moeten eerlijk worden beprijsd."
Lees ook: Triodos Bank-CEO Pauline Bieringa: 'We moeten activistischer worden'
Momentum voor circulariteit
Hoewel duurzaamheid wereldwijd de politieke wind niet in de rug heeft, ziet Van Wersch juist nu wel kansen voor circulariteit. ,,Circulariteit betekent onafhankelijk zijn van grondstoffen uit het buitenland." Het belang daarvan ziet iedereen nu wel in. De dreiging van instabiele ketens en toekomstige grondstoftekorten zet iedereen op scherp, merkt ze. ,,Als je nu niet duurzaam handelt, kan je over tien á vijftien jaar geen winst meer maken. Dat zet bedrijven aan het denken."
De kracht van MVO Nederland ligt volgens Leen Zevenbergen (co-host in de radio-uitzending, red.) ook in het delen van praktijkvoorbeelden: ,,Ondernemers lenen ideeën van andere ondernemers. Als Tony's Chocolonely succesvol is, denken andere chocoladefabrikanten: dat gaan wij ook doen. MVO Nederland kan die voorbeelden op grote schaal aanbieden."
Politieke inspanningen van MVO Nederland
Zelfs grote bedrijven beginnen te erkennen dat er geen weg terug is. Van Wersch: ,,We waren laatst in de Tweede Kamer met tien bedrijven die samen goed zijn voor 10 miljard euro aan economische waarde in Nederland. Zij zien dat circulair ondernemen de norm moet worden."
Ze ziet haar eigen rol als directeur-bestuurder van MVO Nederland vooral als een inspirator en facilitator. ,,Mijn taak is om bedrijven te verbinden en praktische beweging te creëren. We zijn hier niet alleen om duurzaamheid uit te leggen, maar vooral om bedrijven te helpen het toe te passen in hun businessmodellen. Duurzaamheid levert op. Nu al - en zeker in de toekomst."
Lees en/of kijk ook dit over de Impact Fair 2025
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: