Maatschappelijke impact

Michel Scholte (True Price) wil bedrijfsleven overtuigen: de werkelijke prijs van producten brengt meer duurzaamheid én verkoop

Leestijd 4 minuten

Michel Scholte is de drijvende kracht achter True Price, dat consumenten bewust maakt van de werkelijke kosten van producten. „De huidige prijzen zijn eigenlijk incompleet omdat ze sociale en milieukosten niet meenemen. Wij berekenen de échte prijs, inclusief deze verborgen kosten," legt hij uit. Onlangs presenteerde True Price de echte prijs van bananen in Ekoplaza-winkels, wat leidde tot „20 procent meer verkoop en meer dan 23.000 euro extra opbrengst voor duurzame initiatieven op bananenplantages in de Dominicaanse Republiek en Peru."

De extra kosten die True Price meerekent, gaan bijvoorbeeld over watergebruik, CO2-uitstoot, onderbetaalde boeren en schade aan biodiversiteit. Scholte zegt: ,,Zelfs biologische of fairtrade bananen brengen verborgen kosten met zich mee, zoals verlies van leefruimte voor vogels door monoculturen.''

True Price directeur Michel Scholte True Price-directeur Michel Scholte op de Impact Fair. Foto: Ruud Voest.
True Price-directeur Michel Scholte op de Impact Fair. Foto: Ruud Voest.

True Price: Wat kost de leefruimte van een vogel?

Hoe druk je het ruimteverlies van een vogel uit in geld? „We berekenen deze kosten door te kijken naar compensatie, herstel, en preventie. Stel: we willen een vierkante meter equivalent natuur teruggeven aan vogels. Hoeveel kost dat dan? Die factuur plakken wij uiteindelijk op de banaan."

Scholte benadrukt dat het geen willekeurige schatting is: ,,We baseren onze berekeningen op internationale standaarden, zoals de mensenrechtenconventie en klimaatagenda's die door landen zijn geratificeerd.'' True Price werkt nauw samen met pioniers zoals Tony's Chocolonely, die in 2014 al de echte prijs van een reep chocolade liet berekenen.

BusinessWise en De Ondernemer zijn mediapartner van de Impact Fair. De live radio-interviews van Roelof Hemmen en co-host Vincent van Velsen met tal van gasten uit de top van het bedrijfsleven en andere organisaties tijdens het event, zijn terug te kijken en lezen via deze link.

'De markt kan werken – maar alleen als we eerlijk tellen'

Is de markt de vijand van verduurzaming? Scholte denkt van niet. „De markt werkt heel goed als informatiesysteem, maar alleen als we de totale factuur in de prijs meenemen." Hij noemt de huidige prijzen van de meeste consumentenproducten 'slechte prijzen' omdat ze de milieu- en sociale impact buiten beschouwing laten.

Scholte pleit voor grootschalige verandering, maar verwacht die transformatie niet van de ene dag op de andere. ,,We willen stap voor stap werken aan transparantie. Uiteindelijk moeten we van alle producten in de winkel de echte prijs weten. En ook van bedrijven, de echte winst. Als dat niet gebeurt, blijven we die vervelende tegenstelling houden tussen winst maken en verduurzamen," aldus Scholte.

Saudi Aramco. In 2023 rapporteerden zij 151 miljard winst. Maar als je de klimaatschade meerekent, kom je op een verlies van 31 miljard

Michel Scholte True Price

Impact Institute en de strijd tegen 'schijnwinst'

Naast True Price is Scholte ook actief met Impact Institute, dat een vergelijkbare filosofie volgt, maar dan over winst: het berekent de échte winst en verlies van bedrijven. ,,De meest winstgevende bedrijven ter wereld zijn vaak de grootste veroorzakers van milieuschade," zegt Scholte, met Saudi Aramco, de staatsoliemaatschappij van Saoedi-Arabië (en het winstgevendste bedrijf ter wereld), als sprekend voorbeeld: ,,In 2023 rapporteerden zij een gigantische operationele winst van 151 miljard. Maar als je de klimaatschade meerekent, kom je op een verlies van 31 miljard."

Impact Institute heeft met partners als Harvard Business School en ABN Amro een standaard ontwikkeld voor impact accounting.

Duurzaamheidsdata toegankelijk maken

True Price en Impact Institute ontwikkelen praktische oplossingen om duurzame keuzes toegankelijker te maken. „Meer dan honderd verkooppunten introduceren inmiddels de echte prijzen," vertelt Scholte. Ze werken ook aan het ontsluiten van grote datasets via samenwerkingen met organisaties zoals de Gemeente Amsterdam en de Tony's Foundation, met als doel om de echte prijs tot 'het nieuwe normaal' te maken.

Van true pricing tot AI-innovatie

De duurzaamheidsmissie van Scholte reikt verder dan consumentenprijzen. Met het nieuwe tech-merk Impatec wil hij de mogelijkheden van AI benutten om nog sneller inzicht te krijgen in impact en kosten. ,,Met AI kunnen we efficiënt en grootschalig analyses maken, bijvoorbeeld dubbelmaterialiteitsanalyses," legt hij uit. Dat betekent dat niet alleen de financiële risico's van bedrijven worden belicht, maar ook hun impact op de samenleving.

Onmisbaar intellectueel kapitaal

Heeft hij zijn eigen waarde eigen wel eens geconcretiseerd, vraagt presentator Roelof Hemmen tot slot. Daar heeft Scholte inderdaad wel eens over nagedacht: „We proberen intellectueel kapitaal te creëren dat helpt om duurzaamheid concreet te maken in marktwerking. True Pricing en impact accounting maken deel uit van die missie," zegt Scholte. Hoeveel dat precies is? „Dat antwoord blijf ik je schuldig – dat moeten we nog uitrekenen."

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: