Dit is een interview tijdens de NIMA Marketing Day in Utrecht. Kijk voor alle informatie over het event via deze link en voor meer interviews op businesswise.nl/marketing.
Wereldwijd zijn er meer dan drie miljard gamers; van casual games zoals Candy Crush tot shooters, sportgames en RPG's (rollenspellen). „En dan gaat het niet over computertjes en spelletjes", maakt Bart Janssen, directeur Noord-Europa bij Acer, duidelijk. Janssen spreekt over de gamingindustrie als een extreem competitieve markt waar je het beste van het beste moet leveren. Daarom heeft Acer ervoor gekozen een multibrandstrategie te hanteren. „Predator is een lifestylebrand voor de gamers. Waar we geen concessies doen op onze hardware."
De kracht van langdurige samenwerking met gaming-ambassadeurs
Om de gamers aan te spreken is het belangrijk om te zijn op de plekken waar zij zijn. Dat doet Predator op verschillende manieren. „In 2018 sloten we een deal met Royalistiq (Roy Beszelsen, red.) die toen 200.000 abonnees had op YouTube. Inmiddels heeft hij er meer dan een miljoen en is hij al zeven jaar brand ambassador." Royalistiq maakt video's over games en streamt deze ook live met bijvoorbeeld de gamingstoel van Predator. „Als je alleen al kijkt hoe vaak wij in contact komen met de eindgebruiker door deze product placement, dat is al superwaardevol."
Lees en luister ook - Drie CMO's over influencermarketing: strikte briefings versus creatieve vrijheid
Predator zet bewust in op langdurige samenwerking met mensen waarvan ze weten dat die loyaal zijn. Dat Royalistiq door de jaren heen alleen maar meer gegroeid is, betaalt zich daardoor ook uit. „Dit laat zien hoe een duurzame samenwerking iets teruggeeft aan het merk. Ik werk niet graag met hapsnap-influencers. Het liefst verbind ik ons merk aan iemand die écht bij ons past en waarmee we een vriendschap opbouwen. Roy heeft altijd een sterke connectie gehouden met Predator. Dat zorgt ervoor dat zijn kijkers onze producten altijd blijven associëren met kwaliteit en loyaliteit. Ik ben ervan overtuigd dat hij meer geld kan krijgen van andere merken. Maar doordat we al jaren met elkaar samenwerken, draait het niet alleen om geld. Dit is gebouwd op vertrouwen.''
Predator zichtbaar op events én in de virtuele wereld
Naast brand ambassadors zorgt Predator ook voor zichtbaarheid op gaming-events waar prijzen van meer dan 1 miljoen dollar te verdienen zijn. Ook begon het merk een samenwerking met Romain Grosjean. Voor elke Formule 1-race testte de coureur virtueel het circuit waar hij dat weekend ging rijden in een branded Predator-auto. Ook zijn recent brandstores geopend in Milaan en in Rotterdam, in MediaMarkt.
Gaminghardware maakt het mogelijk om geavanceerdere content te ontwikkelen
Bart Janssen Directeur Noord-Europe Acer
Predator wint ook terrein bij AI-professionals en contentcreators
Waar Predator de focus had op gamers blijken er ook andere doelgroepen te zijn voor hun producten. Janssen: „We zien een enorme stijging in mensen die onze Predatorsystemen kopen niet voor gaming, maar bijvoorbeeld voor AI of contentcreatie. Denk aan grafische ontwerpers, videobewerkers en zelfs Defensie, waar zwaardere systemen worden ingezet voor simulaties. De gamingprestaties van onze producten voldoen ook aan diverse professionele wensen en eisen.''
Deze crossover van gaming naar professionele toepassingen is volgens Janssen een natuurlijk gevolg van technologische ontwikkelingen. „Gaminghardware maakt het mogelijk om geavanceerdere content te ontwikkelen, maar ook professionals hebben die technologische power nodig. Momenteel werken wij al aan producten die inspelen op deze trend, door bijvoorbeeld de naamgeving aan te passen, zoals bij de 'Triton 14 AI', om duidelijk te maken dat het apparaat ook geschikt is voor AI-toepassingen.''
Innovatie en productontwikkeling voor een groeiende doelgroep
De data laat zien dat de overlap tussen gamers en professionals groeit, wat ook richting geeft aan toekomstige productontwikkeling. „We willen hardware produceren die zowel gamers als AI-ontwikkelaars aanspreekt'', zegt Janssen. Toch benadrukt hij dat het ontwikkelen van nieuwe producten in deze markt niet overhaast kan. „Een nieuw product ontwikkelen kost al snel zo'n twee jaar van tekening tot aan productie, mede door technologische innovatie. Een nauwe samenwerking met partners zoals Intel, AMD, Nvidia, Microsoft en Google is daarom ook enorm belangrijk.''
Kijk ook 'Van alle marketing thuis' - Do's en dont's van humor in marketing: 'Heb lef en durf ook fouten te maken'
Met hun strategische focus op influencer marketing, innovatie en community building blijft Acer met Predator vooroplopen in een concurrerende markt. Door zich continu te blijven aanpassen aan nieuwe trends en doelgroepen, weet het merk niet alleen gamers te binden, maar ook professionals en creators aan zich te verbinden. Zo blijft Predator relevant en gewild, nu én in de toekomst.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: