In de eerste aflevering van BusinessWise Weekly gaat presentator Olivier de Neve in gesprek met Jan-Willem Vosmeer, Global Manager Sustainable Development bij Heineken. Heineken was vanaf moment één betrokken bij de Pride in Amsterdam en is al jaren bezig met een inclusief beleid, wat voor een multinational die opereert in verschillende landen met verschillende culturen geen makkelijke opgave is.
Danny Sanders schuift aan als Weekly-expert. Hij is oprichter van The Inclusion Studio en vindt dat bedrijven ondanks hun goede intenties nog veel stappen te zetten hebben.
DEI-beleid: diversiteit is niets zonder inclusie
Vosmeer erkent het belang van diversiteitsbeleid juist als kernwaarde van een organisatie. „We werken in meer dan 70 landen, met 90.000 medewerkers wereldwijd. Ons diversiteitsbeleid is essentieel. Het zorgt voor meer innovatie en betere prestaties, omdat je verschillende invalshoeken en ideeën betrekt," vertelt hij in de podcast.
Diversiteit is dat je uitgenodigd wordt op een feest, maar inclusiviteit is dat je ook echt meedoet op de dansvloer
Jan-Willem Vosmeer Global Manager Sustainable Development bij Heineken
Sanders merkt op dat veel bedrijven diversiteit en inclusie als een modeverschijnsel zien. „Diversiteit kan zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in verschillende achtergronden, terwijl inclusie draait om ervaring en beleving. Dit maakt het lastig om implementatie structureel en duurzaam te maken", aldus Sanders. „Ik zeg vaak: wat is diversiteit minus inclusie? Dat staat wat mij betreft gelijk aan polarisatie."
Lees ook: Bedrijven bouwen hun diversiteitsbeleid langzaam af
Ook Vosmeer stelt dat diversiteit en inclusie hand in hand moeten gaan: „Ik denk dat diversiteit niet kan bestaan zonder inclusiviteit. Sommigen zeggen wel eens: diversiteit is dat je uitgenodigd wordt op een feest. Maar inclusiviteit is dat je ook echt meedoet op de dansvloer."
Wat maakt diversiteitsbeleid moeilijk te implementeren? Beluister hier de aflevering en krijg de juiste inzichten waarom bedrijven inclusie niet goed van de grond krijgen en wat er nodig is voor échte verandering.
BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week.
Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering op deze website en je favoriete podkastkanaal.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: