PodcastsBusinessWise Weekly

Is door Trump het DEI-beleid op zijn retour? 'Diversiteit minus inclusie is polarisatie'

U.S. President Donald Trump speaks next to a portrait of late former U.S. President Ronald Reagan during a swearing-in ceremony for Alina Habba as interim U.S. Attorney for the District of New Jersey, in the Oval Office at the White House in Washington, D.C., U.S., March 28, 2025. REUTERS/Evelyn Hockstein / Amsterdam, Nederland, 20/07/24 | Deelnemers aan de Pride Walk in Amsterdam lopen mee tijdens de jaarlijkse manifestatie en demonstratie tegen discriminatie van de LHBTQIAP+ community. Foto: Joris van Gennip Foto’s: Reuters / Bewerking: Joris van Gennip.
Foto's: Reuters / Bewerking: Joris van Gennip.
Leestijd 2 minuten
Over de Expert:
Placeholder
Jan-Willem Vosmeer
Global Manager Sustainable Development bij Heineken
Placeholder
Danny Sanders
Oprichter The Inclusion Studio
Lees verder onder de advertentie

In de eerste aflevering van BusinessWise Weekly gaat presentator Olivier de Neve in gesprek met Jan-Willem Vosmeer, Global Manager Sustainable Development bij Heineken. Heineken was vanaf moment één betrokken bij de Pride in Amsterdam en is al jaren bezig met een inclusief beleid, wat voor een multinational die opereert in verschillende landen met verschillende culturen geen makkelijke opgave is.

Danny Sanders schuift aan als Weekly-expert. Hij is oprichter van The Inclusion Studio en vindt dat bedrijven ondanks hun goede intenties nog veel stappen te zetten hebben.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Diversiteit & inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven: 'Waar je voorheen pink washing zag, zien we nu pink hiding'

DEI-beleid: diversiteit is niets zonder inclusie

Vosmeer erkent het belang van diversiteitsbeleid juist als kernwaarde van een organisatie. „We werken in meer dan 70 landen, met 90.000 medewerkers wereldwijd. Ons diversiteitsbeleid is essentieel. Het zorgt voor meer innovatie en betere prestaties, omdat je verschillende invalshoeken en ideeën betrekt," vertelt hij in de podcast.

Diversiteit is dat je uitgenodigd wordt op een feest, maar inclusiviteit is dat je ook echt meedoet op de dansvloer

Jan-Willem Vosmeer Global Manager Sustainable Development bij Heineken

Sanders merkt op dat veel bedrijven diversiteit en inclusie als een modeverschijnsel zien. „Diversiteit kan zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in verschillende achtergronden, terwijl inclusie draait om ervaring en beleving. Dit maakt het lastig om implementatie structureel en duurzaam te maken", aldus Sanders. „Ik zeg vaak: wat is diversiteit minus inclusie? Dat staat wat mij betreft gelijk aan polarisatie."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bedrijven bouwen hun diversiteitsbeleid langzaam af

Ook Vosmeer stelt dat diversiteit en inclusie hand in hand moeten gaan: „Ik denk dat diversiteit niet kan bestaan zonder inclusiviteit. Sommigen zeggen wel eens: diversiteit is dat je uitgenodigd wordt op een feest. Maar inclusiviteit is dat je ook echt meedoet op de dansvloer."

Danny Sanders van The Inclusion Studio, presentator Olivier de Neve en Jan-Willem Vosmeer Global Manager Sustainable Development bij Heineken in BusinessWise Weekly. Beeld: BusinessWise Danny Sanders van The Inclusion Studio, presentator Olivier de Neve en Jan-Willem Vosmeer Global Manager Sustainable Development bij Heineken in de studio voor de opnames van BusinessWise Weekly.
Danny Sanders van The Inclusion Studio, presentator Olivier de Neve en Jan-Willem Vosmeer Global Manager Sustainable Development bij Heineken in de studio voor de opnames van BusinessWise Weekly.
Lees verder onder de advertentie

Wat maakt diversiteitsbeleid moeilijk te implementeren? Beluister hier de aflevering en krijg de juiste inzichten waarom bedrijven inclusie niet goed van de grond krijgen en wat er nodig is voor échte verandering.

BusinessWise Weekly BusinessWise Weekly
BusinessWise Weekly

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week.

Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering op deze website en je favoriete podkastkanaal.

Lees verder onder de advertentie

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: