Podcasts

Jasper Schilder over de inzet van Instagram & TikTok: 'Grijp de kijker in de eerste 3 seconden'

 
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' beantwoordt Jasper Schilder de vraag: hoe word ik beter in het inzetten van Instagram & TikTok?

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' legt social media expert Jasper Schilder uit hoe bedrijven deze kanalen effectief kunnen inzetten. Hij is bekend van sociale media campagnes voor merken als De Speld, Videoland en Bol.com en deelt praktische tips en strategieën om je onderscheidend vermogen op deze platformen te vergroten.

Behandel Instagram en TikTok als afzonderlijke platformen

Een veelgemaakte fout van bedrijven is dat ze dezelfde content op alle socialmediakanalen plaatsen. Volgens Schilder werkt dat niet: ,,Elk platform heeft zijn eigen community, eigen cultuur en eigen tone of voice." TikTok is bijvoorbeeld veel trendgevoeliger en gericht op jongere generaties, terwijl Instagram een breder, iets ouder publiek heeft. Zorg daarom voor content die specifiek aansluit bij de doelgroep van elk platform.

TikTok:
,,Op TikTok is het zelfs een soort subcultuur om geen interpunctie te gebruiken en af en toe chaotische, imperfecte content te tonen. Het draait om snelheid en trends." TikTok is hét platform voor Gen Z en Millennials die niet kijken naar hoe gelikt een video is, maar naar originaliteit en authenticiteit.

Instagram:
Hier ligt het accent iets meer op visuele esthetiek en een bredere doelgroep. Content kan iets professioneler en gestructureerder, maar authenticiteit blijft ook hier belangrijk.

Authenticiteit gaat boven perfectie

Een van de belangrijkste trends op beide platformen is dat video's niet per se perfect hoeven te zijn. ,,TikTok groeit juist door ongepolijste, authentieke content", zegt Schilder. Video's hoeven niet professioneel geproduceerd te worden; opgenomen filmpjes met een smartphone kunnen juist krachtig zijn. Dit geldt vooral op TikTok, waar de doelgroep eerder voor echtheid en herkenbaarheid gaat dan voor maar al te perfecte beelden. Hij haalt een voorbeeld aan van merken als Lidl, die TikTok-video's maken waarin simpele, maar authentieke scènes worden gedeeld, zoals oma's die soep bereiden. ,,Mensen gaan hier goed op, en dat is precies waarom authenticiteit werkt."

Spring snel in op trends

Op TikTok spelen trends een grote rol. ,,Iedere week zijn er nieuwe trends en je moet er snel op inspelen. Een brainstorm van een week werkt niet, want dan is de trend alweer voorbij," zegt Schilder. Dat trendbewuste gedrag maakt TikTok dynamisch, maar ook een uitdaging: het vergt snelheid en flexibiliteit.

Pak de aandacht in de eerste 3 seconden

Op zowel Instagram als TikTok is het cruciaal om de aandacht van je kijkers binnen enkele seconden te trekken. ,,Als je ze niet grijpt in de eerste 3 seconden, zijn mensen weg," benadrukt Schilder. Hij verwijst naar de YouTuber Mr. Beast, die in de eerste momenten van een video al duidelijk maakt wat kijkers kunnen verwachten. ,,Het verwachtingspatroon creëren en de kijker nieuwsgierig maken zijn essentieel. Plaats de meest boeiende snippet direct aan het begin."

Laat gezichten zien

Mensen willen gezichten zien in video's, of dat nu bekende gezichten zijn of niet. Jasper noemt HEMA en Bol.com als voorbeelden van merken die inmiddels succesvolle campagnes hebben waarin herkenbare personen centraal staan. ,,Gezichten maken je content menselijke en toegankelijk, wat vooral op platforms als Instagram en TikTok belangrijk is."

Leer het algoritme kennen

Het algoritme op beide platformen speelt een grote rol in jouw succes. Schilder legt uit dat vooral het eerste half uur na het plaatsen van een video belangrijk is. ,,Hoeveel interacties, kijktijd, en reacties je in korte tijd krijgt, bepaalt of jouw content meer wordt uitgeserveerd aan gebruikers." Houd daarom de aandacht en betrokkenheid van je kijkers hoog door pakkende, relevante content te maken.

Begin met het platform te leren kennen

Schilders belangrijkste advies? ,,Je kunt niet effectief werken met Instagram of TikTok als je de cultuur van het platform niet kent. Daarvoor moet je tijd besteden op het platform: scrollen, trends volgen, en kijken wat anderen doen." Hij benadrukt dat je je moet verdiepen in de stijl van content die werkt en de wijze waarop gebruikers zich gedragen.

Conclusie: Instagram en TikTok zijn krachtige marketingtools, mits je ze op de juiste manier inzet.

Jasper Schilder's belangrijkste tips samengevat:
- Behandel elk platform als uniek en pas je content daarop aan.
- Maak gebruik van authentieke, herkenbare en niet per se perfecte video's.
- Spring snel in op trends en zorg dat je het algoritme begrijpt.
- Pak de aandacht in de eerste seconden van je video's.
- Laat menselijke gezichten zien in je content.
- Verdiep je in de cultuur van het platform voordat je campagne voert.

Luister ook de andere afleveringen met Jasper Schilder

Hoe word ik beter met humor op social media?
Hoe word ik beter in viral gaan?
Hoe word ik beter in het op de kaart zetten van mijn bedrijf op social media?
Hoe word ik beter in het maken van inhakers?

MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise