PodcastsBusinessWise Weekly

Bedrijven moeten anders kijken naar stroomverbruik: 'Je wordt niet alleen energiegebruiker, maar ook energieproducent'

Het parkeerterrein van de toekomst. Foto: Shutterstock Het parkeerterrein van de toekomst. Foto: Shutterstock
Het parkeerterrein van de toekomst. Foto: Shutterstock
Leestijd 1 minuut
Over de Expert:
joost van rooij
Joost Van Rooij
Chief Marketing Officer The Sharing Group
hanna van sambeek
Hanna van Sambeek
Senior Consultant Energy Systems bij TNO
Lees verder onder de advertentie

In de zevende aflevering van BusinessWise Weekly is Joost van Rooij te gast, Chief Marketing Officer bij The Sharing Group. Met het Vehicle2Grid-project van MyWheels in Utrecht leverde het bedrijf elektriciteit terug aan het net. Hanna van Sambeek schuift aan als Weekly-expert, zij is Senior Consultant Energiesystemen bij TNO en doet samen met haar team onderzoek naar het energienet van de toekomst en andere technische innovaties.

Volgens Van Rooij is de grootste verandering dat bedrijven niet langer energiegebuiker zijn, maar ook producent. „Je wordt ook energieproducent omdat je zelf zonnepanelen hebt. Wat we nu vooral missen is opslag."

Lees verder onder de advertentie

Energie produceren doen steeds meer bedrijven zelf, maar de opslag voor elkaar krijgen daar ligt nog de uitdaging

Hanna van Sambeek Senior consultant energiesystemen bij TNO

Volgens Van Sambeek is netcongestie niet alleen een urgent probleem, maar vraagt het om een toekomstvisie. „Als we steeds meer elektrificeren, dan gaat ons systeem vooral draaien op zon en wind, dus dan moeten we ook ons verbruik daar meer op afstemmen. Dus het is niet alleen maar het urgente probleem nu, maar ook echt een toekomstprobleem en toekomstkans."

Luister ook: Cybersecurity: 'Hacken is gewoon een heel makkelijk businessmodel'

BusinessWise Weekly BusinessWise Weekly
BusinessWise Weekly
Lees verder onder de advertentie

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.