Finance

Dumpen beleggers aandelen vanwege AI? 'Adobe werd bestempeld als AI-aandeel en de koers schoot omhoog'

Wat is de invloed van AI op de beurswaarde van bedrijven? Foto: Shutterstock Wat is de invloed van AI op de beurswaarde van bedrijven? Foto: Shutterstock
Wat is de invloed van AI op de beurswaarde van bedrijven? Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten

Voor beleggers is het heel moeilijk te doorgronden wat AI voor een bedrijf betekent, zegt beleggingsexpert en vermogensbeheerder Corné van Zeijl. ,,Beleggers vinden het fijn als er een simpel verhaal is: AI is goed voor dit bedrijf of AI is slecht voor dit bedrijf. Punt. Maar zo werkt het niet, de impact van AI is nu eenmaal moeilijk in te schatten. Dat vind ik zelf ook. Beleggers reageren vaak vanuit sentiment en op beursverhalen, met als gevolg dat de beurs makkelijk een richting kiest. Dat zie je nu gebeuren. Die richting is niet altijd de juiste.''

Van Zeijl reageert hiermee op een bericht van ANP, dat Amerikaanse beleggers begonnen zijn met het massaal dumpen van aandelen van bedrijven die mogelijk minder in trek raken door de opkomst van AI. Dat blijkt uit een analyse van financieel persbureau Bloomberg.

Lees ook: Expert Corné van Zeijl legt uit: welke ontwikkelingen kunnen beurskoersen beïnvloeden - en dan?

Het gaat onder meer om websitemaker Wix.com, digitalebeeldenbedrijf Shutterstock en softwareconcern Adobe. Wix.com en Shutterstock zijn volgens de analyse dit jaar op de beurs al zeker een derde minder waard geworden, terwijl de koersen op Wall Street in brede zin juist omhoog zijn gegaan. De beurswaarde van Adobe is bijna een kwart gezakt: dat komt vooral door zorgen dat klanten zullen overstappen op AI-platforms die beelden en video's kunnen genereren.

Van Zeijl vindt het moeilijk om aan te geven welke Nederlandse beursgenoteerde bedrijven een soortgelijke beweging gaan maken. ,,Ik vind het gevaarlijk om een bedrijf te noemen, omdat de praktijk toch vaak anders loopt dan gedacht. Neem KPN en de opkomst van internet. KPN zou in eerste instantie heel erg profiteren van internet, daarna juist weer helemaal niet. En uiteindelijk doen ze het toch weer goed. PostNL zou doodgaan door internet. Het scheelt niet veel.''

Het heeft allemaal te maken met marktsentiment en perceptie van beleggers

Corné van Zeijl

Businessmodel onderuit

Van Zeijl kan zich overigens goed voorstellen dat een bedrijf als Shutterstock minder in trek is. ,,In het verleden waren mensen bereid om te betalen voor een beeld, maar nu kun je met AI zelf allerlei beelden genereren. En als je dat plaatje zelf goed genoeg vindt, hoef je het niet meer te kopen. Daarmee gaat het businessmodel van een bedrijf als Shutterstock redelijk onderuit.''

Bij softwarebedrijf Adobe ligt het iets ingewikkelder, vervolgt Van Zeijl. „Met de opkomst van AI en ChatGPT ging de koers van Adobe keihard onderuit: iedereen dacht dat het bedrijf slachtoffer zou worden. En op een of andere manier is daar toch weer verandering in gekomen: Adobe gaf aan dat ze AI juist zouden integreren in hun software. Adobe werd ineens bestempeld als een AI-aandeel. De koers schoot omhoog. Nu is het dus weer andersom. Het heeft allemaal te maken met marktsentiment en perceptie van beleggers. Adobe heeft misschien nog een monopoliepositie op het gebied van document- en videobewerking, maar ik kan me wel voorstellen dat het bedrijf hier last van kan krijgen.''

Van Zeijl vervolgt. „In ons land zag je dat RELX en Wolters Kluwer ineens werden gezien als ai-aandelen. Op sommigen gebieden zijn deze bedrijven ook vooruitstrevend. Maar als ik naar de koersbeweging van de afgelopen maanden kijk, lijkt dat sentiment opeens weer omgedraaid.''

Voor beleggers blijft het echter moeilijk te doorgronden wat AI voor een bedrijf betekent

Corné van Zeijl

Lees ook: Marc van der Chijs (First Block Capital): 'Hoe ga jij straks aan de bank bewijzen dat je een mens bent?'

Bedrijven moeten AI omarmen

Van Zeijl heeft het idee dat veel bedrijven te lichtvoetig over AI denken, dat ze zich er zelfs tegen verzetten. ,,Dat is de grootste fout die ze kunnen maken. Ze denken dat het hun business niet zo snel gaat raken. Dat klopt misschien als je loodgieter bent, maar dat geldt niet voor bedrijven in bijvoorbeeld de dienstverlening. Bedrijven zouden AI moeten omarmen, er is ook geen weg terug. Mijn advies: zet als bedrijf alles in om AI zoveel mogelijk te gebruiken. En doe het sneller en meer dan de concurrenten. Be first or be out. Want als de concurrent jou voor is, ben jij het haasje.''

Van Zeijl had onlangs een bijeenkomst met een aantal grote bedrijven, waaronder verzekeraars. ,,AI gaat natuurlijk impact hebben, zonder twijfel. Tijdens die bijeenkomst hoorde ik van verzekeraars bijvoorbeeld dat ze hun mid office door AI veel efficiënter kunnen inrichten. Dat heeft effect op het personeelsbestand. Bij sales is een persoonlijke benadering nog wel belangrijk, maar claimafhandelingen zouden makkelijk met AI afgedaan worden. Tenminste, als klanten dat accepteren. Voor beleggers blijft het echter moeilijk te doorgronden wat AI voor een bedrijf betekent. Ik vind dat zelf ook heel moeilijk.''

Lees ook: Joris Krijger (ASN Bank): 'Verantwoorde AI betekent verder kijken dan alleen financiële waarde'

Meer weten over beleggen? In onze videoserie BusinessWise Academy leer je hoe beleggen echt werkt, rechtstreeks van ervaren professionals. Geen snelle praatjes of vage beloftes, maar concrete kennis en praktische strategieën om slimme investeringskeuzes te maken.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: