De fundering voor veel succesvolle merken is een minstens zo succesvolle community. Maar hoe bouw je die op? En met wat voor strategie? Presentator Tom Berserik vraagt het in deze Hoe word ik? aan expert Saskia Schoonebeek, Lead Community Manager bij DPG Media.
Hoe begin je aan de beste strategie? ,,Dat is in mijn optiek gewoon weten dat wat je doet ook effectief is. En niet zomaar in het wilde weg schieten. Oké. En dat dan met communities. Het buzzword van dit jaar, denk ik. Of in ieder geval al langere tijd'', aldus Schoonebeek.
Op meerdere manieren interesses van doelgroepen achterhalen
Weet wat je community wil en verwacht van jou. Dat doe je door kennis te vergaren. Kennis die je op verschillende manieren kunt opdoen. Door je community te analyseren, bijvoorbeeld. ,,Gewoon gaan praten met mensen. Je kan op meerdere manieren de interesses van jouw doelgroep achterhalen. Of informatie als de demografische gegevens. Stel, je wilt bijvoorbeeld iets op locatie gaan doen. Een fietsclub of iets dergelijks. Op zo'n moment is locatie ook belangrijk. Het zijn allemaal dingen die moet uitzoeken.''
Het gaat bij de juiste communitystrategie om behoefte, doelgroep en doelen van het bedrijf. Het is volgens de expert daarom extreem belangrijk om eerst gewoon te praten, te analyseren. Wat wil de doelgroep en op wat voor platformen? Daarvoor zijn er verschillende stappen, zoals je kunt horen in deze podcast. ,,Wees niet bang om echt te gaan graven naar wat het bedrijf nodig heeft."
Luister ook de andere afleveringen met Saskia Schoonebeek
Hoe word ik een communitymanager?
Hoe word ik beter in het op waarde schatten van een community?
MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!