Strategie

Marketing voor babyboomers: alles over granfluencers en de 'die with zero'-trend

Senior hipster. Foto: Tint Media/Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Over de Expert:
dominique henskens
Dominique Henskens
Mede-oprichter van Sunday Bloom Collective

Het kan geen verrassing meer zijn: babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964, nu dus tussen de 61 en 79 jaar oud) vormen een van de rijkste generaties. De babyboomers bezitten per huishouden een gemiddeld vermogen van rond de 4 ton, zo becijfert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Er komt dan ook een tsunami aan erfenissen aan. Tegelijkertijd, nu ze er nog zijn, laten we ons eens verdiepen in het consumptiegedrag van de intrigerende babyboomer.

Geld mag rollen!

'Die with zero'

Er is, zo schrijft Forbes, een 'Die with Zero'-trend gaande waarbij oudere generaties niet meer willen oppotten om na te laten aan de kinderen, maar juist ook zelf willen genieten. En dat is niet zo gek, want in de formatieve jaren - de cruciale periode waarin normen en waarden worden ontwikkeld - beleefden de babyboomers een volledig andere context dan hun ouders. Het leven van naoorlogse jongvolwassenen was in zekere zin hedonistisch: ze groeiden op in jaren van toenemende welvaart, technologische verandering en nieuwe communicatiemiddelen die hen een nieuwe identiteit verschaften (bron: CBS). Het vieren van het leven is hen niet vreemd. Geld mag rollen!

Premiummerken en kwaliteit

Laten we inzoomen op een aantal aspecten van de 'babyboomerconsument' van nu. Deze groep waardeert premiummerken en kwaliteit en wil en kan daar best voor betalen. Dat geldt ook voor reizen. Ze prioriteren reizen, once-in-a-lifetime ervaringen en sightseeing. Volgens GWI (Consumer Insights Platform) shoppen babyboomers sneller zomaar een leuke vakantie. Het is zelfs 159 procent waarschijnlijker dat babyboomers impulsief een reis boeken dan de gemiddelde consument. Na hun pensioen, stijgt de waarschijnlijkheid dat ze impulsief boeken naar 211 procent. Het zijn niet alleen reizen, maar ook sport- en muziekevenementen waar ze graag geld aan uitgeven. Er is tijd voor leuke dingen, eropuit gaan dus. Marketeers die deze generatie willen enthousiasmeren, doen er goed aan om een plek te creëren in de 'echte offline' wereld waar consumenten kunnen interacteren met het merk.

Babyboomers zoeken value for money

Tegelijkertijd is het zeker niet zo dat deze generatie het geld over de balk smijt. Babyboomers zoeken 'value for money'. Spaarprogramma's werken voor deze doelgroep want ze zijn merktrouw. Een groot voordeel ten opzichte van alle volgende generaties waar Gen Z over het algemeen merken regelrecht wantrouwt.

Lees ook: Snackcultuur als gemak en luxe: hoe Gen Z de foodsector transformeert

De babyboomgeneratie wil graag gezond oud worden en geeft daar geld aan uit, dus ook aan tech en gadgets. Zestigplussers zijn erg bezig met hun gezondheid. De wellnesstrend is groot onder millennials en Gen Z, maar ook bij oudere consumenten. Volgens GWI heeft een vijfde van de babyboomers een smartwatch. Vier op de vijf geeft aan deze met name te gebruiken om hun gezondheid te tracken. Dat is meer dan elke andere generatie. Babyboomers zijn hartstikke connected. Ja, ze kijken vaker tv dan jongere generaties, maar gebruiken ook SVOD-diensten zoals Netflix, Amazon en Videoland, naast Facebook, YouTube en TikTok.

Granfluencers

En daar is dan ook de granfluencer! Dit fenomeen begon een jaar of twee, drie geleden. Net als 'gewone' influencers zijn er tal van soorten granfluencers die content maken over een breed scala aan onderwerpen, in een specifieke niche, en meewerken aan betaalde campagnes. Ook de granfluencer deelt zijn of haar leven openlijk op internet met duizenden, zelfs miljoenen volgers. Net als traditionele influencers hebben granfluencers hechte banden met hun volgers. Het authentieke en ongepolijste van de granfluencers spreekt meerdere generaties aan. De granfluencers moedigen hun publiek aan om verschillen te omarmen en vrij te leven zonder angst voor oordelen. Sounds familiar? Deze positieve kijk op het leven is een van de, zo niet dé belangrijkste, redenen waarom de granfluencers zo succesvol zijn in wat ze doen.

Lees ook: Joep Gorgels (EST-Floattech): 'Goede marketing moet mensen kietelen'

Merken zoals Burberry, Dior, Hoka en Crocs, die granfluencers in hun marketing zijn gaan gebruiken, voegen elementen van wijsheid, realiteit en levenservaring, maar ook fun toe aan hun merkimago. Babyboomers zijn dus niet alleen een interessante consumentendoelgroep, maar ook interessante merkvertegenwoordigers die zorgen voor een flinke dosis joie de vivre voor jong en oud.

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier in: