Strategie

'Over tien jaar verkopen we meer robots dan auto's', verwacht deze CEO

He Xiaopeng, cofounder and chairman of Chinese electric vehicle maker Xpeng, launches Xpeng's next-gen Iron humanoid robot during AI Day press conference at its headquarter in Guangzhou, in southern China's Guangdong province on November 5, 2025. 
Jade GAO / AFP XPeng-CEO He Xiaopeng presenteerde niet alleen een nieuw elektrisch automodel, de X9, maar bovenal een eigen humanoid robot: Iron. Foto: ANP/AFP.
XPeng-CEO He Xiaopeng presenteerde niet alleen een nieuw elektrisch automodel, de X9, maar bovenal een eigen humanoid robot: Iron. Foto: ANP/AFP.
Leestijd 2 minuten

XPeng Motors, bekend van de elektrische auto´s, zet vol in op humanoïde robots. Tijdens de lancering van de XPeng X9 maakte CEO He Xiaopeng een verrassende nieuwe strategische keuze bekend: dat het bedrijf een van de eerste bedrijven in China wil zijn die L3-robots in massaproductie neemt. ‚De meeste robots in de industrie bevinden zich nog op het L2-niveau, maar ons doel is L3.' L3-robots onderscheiden zich onder meer door een mensachtige motoriek en het vermogen om zelfstandig te leren via AI-algoritmes.

En wat bleek tijdens de lancering van de X9: XPeng is al begonnen. Xiaopeng kwam on stage met de Iron. Deze robot kan zelfstandig lopen (en dansen), maar hoe goed deze een aantal voorwerpen vastpakte – een ingewikkeldere vaardigheid – was nog nauwelijks getoond. Overigens: de kosten van één robotarm – die bij zwaar werk regelmatig vervangen moet worden, nu nog wel – kunnen het salaris van een Chinese arbeider jarenlang dekken. „Met voldoende data en training kunnen AI-humanoïds op een dag vrijwel elke menselijke rol vervullen, van oppas tot thuiskok of tuinman".

XPeng-CEO verwacht dat hij over tien jaar met robots verkoopt dan auto's. XPeng-CEO He Xiaopeng communiceert met ‘zijn’ robot. Foto: ANP.
XPeng-CEO He Xiaopeng communiceert met 'zijn' robot. Foto: ANP.

Lees ook: PostNL experimenteert met robotisering: 'Veel meer bedrijven gaan komende jaren volgen'

Uniek aan XPeng is dat hun robots dezelfde AI-architectuur gebruiken die ze ook toepassen bij de zelfrijdende voertuigen van het bedrijf. Hierdoor kunnen de robots leren, data verzamelen en vaardigheden ontwikkelen met dezelfde onderliggende technologie, wat hun ontwikkeling aanzienlijk versnelt.

Wat zijn L3 humanoid robots?

Volgens Xiaopeng vormt L3 slechts het begin: L4-robots zullen in gecontroleerde omgevingen zoals fabrieken en showrooms volledig autonoom opereren, terwijl L5-robots uiteindelijk menselijk niveau autonomie zullen bereiken, geschikt voor huishoudens en verzorging. In het schema hieronder vind je wat de L-aanduiding bij robotisering betekent en waar Xiaopeng voor XPeng op doelt.

Wat betekenen de L-aanduidingen bij robots? Afbeelding: BusinessWise/AI
Afbeelding: BusinessWise/AI

XPeng positioneert zich dus als meer dan een autofabrikant. Het wil een speler zijn in de robotica-industrie en verwacht dat humanoïde robots in de toekomst belangrijker worden dan voertuigen. De eerste massaproductie van de L3-robots staat gepland voor volgend jaar, 2026.

Lees ook

Deze jonge CEO (24) gaat de wereld veranderen: 'Onze robots gaan met mensen samenleven en van mensen leren'

Morgan Stanley voorspelt 1 miljard AI-robots in 2050: de arbeidsmarkt gaat volledig op z'n kop

10 September 2025, Bavaria, Munich: A robot, an air cab and vehicles from Chinese car manufacturer XPENG will be on display during the International Motor Show (IAA Mobility). The IAA Mobility 2025 will take place in Munich from September 9-14, 2025. Photo: Sven Hoppe/dpa De IAA Mobility Show in München, waar XPeng vooral niet alleen haar nieuwe elektrische automodellen liet zien. Foto: ANP / DPA.
De IAA Mobility Show in München, waar XPeng vooral niet alleen haar nieuwe elektrische automodellen liet zien. Foto: ANP / DPA.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over technologie, ook over robotica en AI. Schrijf je hier nu gratis in: