Strategie

PostNL experimenteert met robotisering: 'Veel meer bedrijven gaan komende jaren volgen'

PostNL experimenteert met robotbezorgers. Foto: PostNL PostNL experimenteert met robotbezorgers. Foto: PostNL
PostNL experimenteert met robotbezorgers. Foto: PostNL
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:
aragorn meulendijks
Aragorn Meulendijks
'Innovation Network' en 'toekomst-historicus'
Lees verder onder de advertentie

Afgelopen week hebben robots postbodes in Leerdam geholpen met het bezorgen van pakketjes. PostNL heeft onder meer een robothond getest die pakketjes van de bestelbus naar de voordeur heeft gebracht. „Door nu met robotica te experimenteren, krijgen we inzicht in hoe technologie onze bezorgers kan helpen'', vertelde directeur E-Commerce Stephen van den Eijnden van PostNL in een persbericht.

De robots gingen tijdens het experiment niet in hun eentje langs de deuren, maar waren bedoeld als ondersteuning voor medewerkers en bezorgers. De robothond kon volgens PostNL ook goed traplopen. Daarnaast testte PostNL een servicerobot en een zogenaamde humanoïde robot die op een mens lijkt. Die laatste ging aan de slag met het vullen van een pakketautomaat. In het sorteercentrum van PostNL in Nieuwegein worden overigens al jaren robots gebruikt voor het sorteren van pakketten.

Een zogenaamde humanoïde robot helpt bij het vullen van een pakketautomaat. Foto: PostNL Een zogenaamde humanoïde robot helpt bij het vullen van een pakketautomaat. Foto: PostNL
Een zogenaamde humanoïde robot helpt bij het vullen van een pakketautomaat. Foto: PostNL
Lees verder onder de advertentie

PostNL laat met het experiment in elk geval zien dat het bedrijf innovatief en vooruitstrevend durft te zijn

Aragorn Meulendijks AI-expert

Meulendijks: ,,Vooropgesteld: in Nederland en de rest van Europa lopen we op het gebied van robotisering en AI ver achter op landen als Amerika en China. Mede dankzij nieuwe AI-modellen zie je in die landen nu een acceleratie. En door de snelle technologische ontwikkelingen zie je dat het produceren van robots ook steeds goedkoper wordt. Met andere woorden: je verdient de investering steeds sneller terug. Dat komt ook door de ontwikkeling van miniaturisatie: de onderdelen die nodig zijn bij de productie van robots, worden steeds kleiner. Met moderne 3D-technologie nemen de kosten voor productie van complexe onderdelen rap af. PostNL laat met het experiment in elk geval zien dat het bedrijf innovatief en vooruitstrevend durft te zijn.''

Lees ook: Silicon Valley versus China: wie wint de AI-race, de grootste technologische strijd van onze tijd?

Robotisering is niet tegen te houden

Daarbij komt: er zijn steeds minder postbodes én brievenbussen voorhanden, vervolgt Meulendijks. ,,Daardoor verslechtert hun dienstverlening. Je ziet dat de kosten en baten niet meer in balans zijn. Vanuit dat perspectief gezien is het een goede ontwikkeling, zodat PostNL hun dienstverlening kan verbeteren. Een goede zet dus. Een robot heeft geen plas- of rookpauze nodig, hoeft niet met zwangerschapsverlof en kan in principe 24/7 werken. Deze ontwikkeling is ook niet tegen te houden. Trouwens, wat is het alternatief? Je hebt altijd mensen die denken dat het ten koste gaat van banen, maar PostNL moet wel. Je kunt wel de kat uit de boom kijken, maar dan ben je vaak te laat. Ik denk dat bedrijven in alle branches die voor economische of financiële uitdagingen staan, PostNL gaan volgen. Je ziet het ook al in andere sectoren. Neem de bouw: je hebt robots die precies kunnen aangeven waar geboord of gezaagd moet worden.''

Lees verder onder de advertentie

600.000 banen weg bij Amazon

The New York Times had deze week het bericht dat Amazon robotisering inzet om de kosten te drukken. Uit stukken blijkt dat Amazon tegen 2027 verwacht zo'n 160.000 banen in de VS verwacht te vervangen door automatisering. Tegen 2033 denkt Amazon dat meer dan 600.000 banen vervangen kunnen worden door robots, terwijl het bedrijf in die periode bovendien verwacht twee keer zoveel producten te verkopen. Het leidt volgens Amazon tot een flinke besparing: berekeningen wijzen uit dat het bedrijf 30 cent per pakket minder kwijt is aan logistieke handelingen. Meulendijks: „Amazon maakt al tien jaar lang gebruik van robots. Het bedrijf gebruikt intussen al 750.000 robots in verschillende distributiecentra. In 2022 waren dat er nog 520.000.''

Our focus determines our future: dat is de slogan die Meulendijks vaak gebruikt. ,,Waar we ons op focussen, bepaalt de realiteit in de toekomst. Focussen we op negativiteit, dan wordt dat de realiteit. Maar als we focussen op het idee dat technologische ontwikkelingen als AI en robotisering de kwaliteit van leven verbeteren en onze economie kunnen aandrijven, dus dat we er als mens baat bij hebben, dan wordt dat de realiteit. Dus onze focus bepaalt onze toekomst.''

Lees ook: 'Robotisering leidt tot gigantische reducties in CO2-uitstoot'

Lees verder onder de advertentie
Een robothond helpt bij de bezorging van PostNL-paketten. Foto: PostNL Een robothond helpt bij de bezorging van PostNL-paketten. Foto: PostNL
Een robothond helpt bij de bezorging van PostNL-paketten. Foto: PostNL

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie