Branded content

Hoe je als marketeer data, technologie en creativiteit op de juiste wijze inzet

 
Op Beyond Creativity, hét marketingevenement van het jaar dat georganiseerd wordt door Today’s Milk. Today's Milk
Today's Milk
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Op donderdag 26 september vindt Beyond Creativity, hét marketingevent over de relatie tussen data, technologie en creativiteit, plaats in Amsterdam. Onder regie van dagvoorzitter Ben van der Burg krijg je vanuit diverse experts en marketing frontiers nieuwe inzichten die direct toepasbaar zijn op jouw merk of organisatie.

Lees verder onder de advertentie

In de aanloop naar het evenement spreken we vier experts over neuromarketing, nieuwe businessmodellen en creatieve marketingstrategieën in gereguleerde markten.

Als marketeer ben je dagelijks bezig om het bedrijf waarvoor je werkt of de producten die zij leveren op de best mogelijke manier in de markt te zetten. Daar komt nog een hoop bij kijken, vooral ook door voortdurende veranderingen in de markt, bij de consument en qua tools die je werk makkelijker óf ingewikkelder maken. Eén ding binnen marketing is cruciaal: de relatie tussen data, technologie en creativiteit. Op Beyond Creativity, hét marketingevenement van het jaar dat georganiseerd wordt door Today's Milk, krijgen bezoekers daar meer informatie over van verschillende experts.

,,Na een zeer succesvolle eerste editie van Beyond Creativity vorig jaar, keren we dit jaar terug met ons evenement, waarbij we nu vooral kijken naar de onderlinge relatie tussen technologie, data en creativiteit," zegt Natascha van den Ende, Managing Partner bij Today's Milk. ,,We merken dat veel marketeers nog op zoek zijn naar hoe ze nieuwe technologie en data kunnen inzetten voor hun bedrijf of merk en dat de rol van creativiteit nog weleens vergeten wordt. Er wordt over met name data heel veel over geschreven, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het is onze missie om met het event marketeers op C-level niveau te helpen om met de mogelijkheden van nu alles uit hun marketing te halen. Er is nog veel onbekend terrein, maar aan de hand van verschillende experts lichten we zaken uit en duiken we de diepte in."

Neuromarketing meet in het brein van je doelgroep wat ze wel en vooral niet willen. Het schept eigenlijk de kaders waarbinnen je als marketeer creatief aan de slag kunt

Neuromarketing

Eén van de aanwezige sprekers is Tim Zuidgeest, medeoprichter van Unravel Neuromarketing Research en expert op het vlak van consumentenpsychologie. Zuidgeest weet als geen ander hoe je (hersen)wetenschap gebruikt om gedrag te veranderen en zo meer conversie, zekerheid en omzet genereert. Hij gaat in zijn sessie in op hoe je aandacht kunt voorspellen door middel van machine learning-algoritmen en op welke manieren AI kan worden ingezet om de inzichten van neuromarketingonderzoek betrouwbaarder en concreter te maken. De centrale vraag daarbij is hoe je met AI-tools de impact van je reclames en andere communicatie verder kunt versterken.

Tekst gaat verder onder de video waarin Ben van der Burg te gast is bij BusinessWise Experts.

Lees verder onder de advertentie



,,De relatie tussen data, technologie en creativiteit in combinatie met neuromarketing is super interessant. Ik kwam recent een post op LinkedIn tegen van Rand Fishkin, een SEO influencer, die vertelde dat attributie dood is. En dat is een hele interessante. Als je kijkt naar data konden we lange tijd alles tracken en attribueren, zodat je precies wist wat het effect van je campagnes was. Nu dat tegenwoordig door alle regelgeving rond privacy niet meer kan, zie je dat branding opnieuw veel belangrijker is geworden. Hoewel branding niet direct voor enorme omzet zorgt, is het wel essentieel voor duurzame marktgroei. En om branding op de juiste manier in te zetten is neuromarketing onwijs nuttig. Neuromarketing krijgt nog weleens het verwijt dat het creativiteit in de weg zit, maar het meet in het brein van je doelgroep wat ze wel en vooral niet willen. Het schept eigenlijk de kaders waarbinnen je als marketeer creatief aan de slag kunt met je content, met data en technologie. In mijn talk ga ik daar dieper op in en kijken we naar wat je met AI kunt op gebied van neuromarketing."

Tijdens het event Beyond Creativity spreken diverse experts. Today's Milk
Today's Milk

Nieuwe businessmodellen

In een tijd waarin iedereen volop bezig is om nieuwe technologieën als AI te omarmen en op zoek zijn naar hoe ze data en technologie op de best mogelijke manier kunnen inzitten, dreigt de menselijke creativiteit onder te sneeuwen. En dat is zonde, want de echte kracht ligt in de synergie tussen menselijke creativiteit en de immense productiecapaciteiten van AI. Bedrijven die de juiste data verzamelen, sectorgerichte technologie toepassen en AI omarmen, hebben een voorsprong in prestaties. Maar hoe combineer je deze elementen effectief? Bhup Singh, Managing Partner bij Marveltest, vertelt je daar graag meer over op Beyond Creativity.

,,Een goed cijfermatig gedefinieerd online businessmodel geeft het fundament weer van de koers die je met je bedrijf kunt varen en geeft marketeers duidelijkheid over de strategische ruimte die er is om klanten te acquireren tegen de klant acquisitiekosten die het business model kan dragen," stelt Bhup. ,,Tot 2018 kon je alles meten en wist je als marketeer door middel van data ongelofelijk veel over je potentiële klanten. Dat is door het verdwijnen van third-party cookies een stuk minder, maar de opkomst van de combinatie tussen first-party en AI geeft je als marketeer totaal nieuwe mogelijkheden om je werk te vergemakkelijken en je doelgroep beter te begrijpen. In mijn sessie deel ik inzichten uit tegenwoordig krachtige online businessmodellen en case-based datasets, wat je hier als marketeer van kunt leren om en hoe dit toepasbaar is op jouw bedrijf of merk. Als het je als marketeer lukt om de combinatie van data, AI en creativiteit op de juiste manier in te zetten voor je business of merk, dan heb je goud in handen."

Als het je als marketeer lukt om de combinatie van data, AI en creativiteit op de juiste manier in te zetten voor je business of merk, dan heb je goud in handen

Vernieuwende marketingstrategieën

Ook in markten waarbij er vanuit de wet restricties gelden – denk aan kansspelen, erotiek, alcoholische dranken en financiële producten – moet de marketeer de gestelde doelstellingen kunnen halen. Dit vraagt een hoge mate van creativiteit, want ook in een markt waar strenge regelgeving is en veel dingen misschien niet mogen zijn er nog altijd creatieve routes waarmee je de doelgroep toch bereikt en raakt. In de sessie 'Creativiteit binnen de regels: vernieuwende marketingstrategieën in gereguleerde markten' leggen Malou Roesink, Online Marketeer bij Today's Milk en Roger Verdurmen, marketing en merkstrateeg uit hoe je ondanks de beperkingen die er zijn als marketeer toch de jackpot kunt winnen.

,,Tegenwoordig is eigenlijk elke markt wel in meer of mindere mate gereguleerd en moet er voldaan worden aan bepaalde wet- en regelgeving," zegt Malou. ,,De kansspel markt en erotiek industrie is hier natuurlijk een goed voorbeeld van. Er gelden strengere regels om consumenten te beschermen tegen de mogelijke effecten van de aangeboden producten, maar dat maakt de kansen voor marketeers gek genoeg misschien juist wel groter, omdat het de noodzaak van het out-of-the-box-denken alleen maar versterkt. Als je als marketeer dan je creativiteit laat gelden, kun je juist een geweldig resultaat bereiken. In het geval van de erotiek branche door de link tussen één van hun seksspeeltjes en de beroemde Tarzanbocht op het circuit van Zandvoort in de aanloop naar de F1-race daar te leggen. In onze talk bespreken we deze en andere voorbeelden, zodat je als marketeer kunt zien hoe je creativiteit, maar ook data en technologie kunt inzetten om ook in gereguleerde markten voortdurend het beste uit jezelf te halen."

Kom naar Beyond Creativity!

Tijdens het event Beyond Creativity spreken diverse experts over thema's die als overkoepelend thema hebben: de relatie tussen data, technologie en creativiteit. Deze sub-thema's zijn: neuromarketing, gamificatie voor in- en externe loyaliteit, nieuwe businessmodellen en marketing binnen gereguleerde markten. Wil je meer weten over het event of kaartjes bestellen? Klik dan hier.

Lees verder onder de advertentie