Ook deelt hij hoe hij met behulp van AI naar een energierekening van nul euro toewerkt. Dit wil je niet missen. Claim hier meteen je gratis ticket(s) voor Data Expo in de Jaarbeurs Utrecht.
Plan Zero
Zonneplan is een energiebedrijf, maar niet zomaar eentje, legt Stolmeijer uit. "We werken aan een systeem waarin zon, wind en opslag samenkomen in een totaalpakket voor onze klanten. Daarin is het duurzame aspect belangrijk, maar ook het rendement dat de klant daar uit haalt. Door continu te innoveren en aanpassingen te doen in de hardware van de thuisbatterij, wordt die steeds efficiënter. En dat gaat de klant merken op de energierekening."
Continu live data verzamelen
Als het aan Zonneplan ligt, staat er op die rekening uiteindelijk… niets. Stolmeijer: "We werken aan Plan Zero: nul kosten, nul uitstoot, nul uitval, en nul frictie voor onze klanten." Om dat voor elkaar te krijgen, maakt het bedrijf intensief gebruik van AI en data. "We bouwen een virtual power plant, die in de vorm van een kastje bij de klant thuis komt te staan. Dit kastje verzamelt continu live data over het verbruik van de apparaten in het huishouden. Wij kunnen die data uitlezen en ze op basis daarvan aansturen, bijvoorbeeld als er pieken zijn in het energienet. Superrelevant op dit moment."
Snel schakelen, snel leren
Zonneplan maakt dus intensief gebruik van de mogelijkheden van AI. Iets wat veel andere bedrijven ook wel willen, maar (nog) niet doen. Waar dat door komt? Stolmeijer heeft wel een idee. "Iedereen maakt fouten. Als mens, en als bedrijf. Als je pas live wil gaan als iets perfect is, loop je het risico dat het er nooit van gaat komen. Je weet immers pas hoe iets werkt als je het lanceert. Als je de tools gaat gebruiken, en als je feedback krijgt van klanten en collega's. We zijn een jong bedrijf, en kunnen met en dankzij AI snel schakelen en snel leren. Daardoor hebben we een niveau bereikt dat veel bedrijven al graag hadden willen hebben."
Lees ook: AI in de praktijk: waarom je deze keynotespeaker niet wil missen op Data Expo
AI toegankelijker dan ooit
Ook een gebrek aan kennis hoeft je niet te weerhouden om AI te implementeren in je bedrijf, zegt Stolmeijer. "Iedereen heeft zijn eigen specialisme, dat moeten en mogen we gewoon erkennen. En niet iedereen is een data-specialist of data-scientist. Maar AI is nog nooit zo toegankelijk geweest als nu. Omdat het zo hard gaat, wordt die lijn steeds dunner. Dat moet je als professional echt gaan omarmen."
Interactief gesprek met AI-agent
Stolmeijer geeft een voorbeeld van een collega die, net als Zonneplan, ook al AI heeft omarmd. "Die collega is logistiek coördinator en controleert logistieke depots. Alles wat hij ziet, moet hij notuleren en vastleggen. Dat ging voorheen met pen en papier. Nu heeft hij op de weg terug een interactief gesprek met een AI-voiceagent, en komt hij met een compleet verslag terug op kantoor."
Lees ook: Denk je aan datagedreven werken? Dan wil je deze lezing op Data Expo niet missen
Data meten: zo doe je dat
Het zijn inspirerende voorbeelden van de mogelijkheden van AI, waarvan Stolmeijer er op Data Expo meer zal noemen. Maar ook de praktische kant komt aan bod, vertelt Stolmeijer. "Als je een AI-product hebt geïnstalleerd of geïmplementeerd in je bedrijf, wil je natuurlijk ook weten of het werkt. Anders gezegd: hoe kun je kwantitatief en kwalitatief meten om te kunnen zeggen: dit product doet wat het moet doen, en het lost problemen van onze klanten op. Wij hebben daar veel ervaring mee, die zal ik op Data Expo met de aanwezigen delen."
Claim nu je tickets
Nu al geïnspireerd door het verhaal van Zonneplan, en benieuwd wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen? Dan wil je de lezing van Dennis Stolmeijer op Data Expo zeker weten niet missen. Claim nu je tickets.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: