BusinessWise publiceert regelmatig expertblogs over technologie, over AI. Die kun je via deze link lezen.
Intelligentie was ooit een schaars goed. Bedrijven die de beste mensen in dienst hadden of de slimste inzichten wisten te vergaren, konden zich daarmee onderscheiden. Maar de komst van geavanceerde taalmodellen - met een intellect vergelijkbaar met dat van een wetenschapper - heeft deze dynamiek veranderd. Plotseling is 'intelligentie' niet langer exclusief, maar algemeen beschikbaar.
Ruwe data en slimme technologie zijn er genoeg; het gaat erom hoe je die slim combineert tot oplossingen
Job van den Berg AI-expert
Waar organisaties vroeger de voorsprong behaalden door te investeren in kennis en expertise, is vandaag de dag een enorm deel van die kennis slechts een klik (of prompt) verwijderd. Een AI-model dat bijna alle bekende teksten kan analyseren, vertalen en samenvatten, maakt informatie schijnbaar eindeloos en direct inzetbaar. Dit betekent dat het verschil niet meer zit in hoeveel kennis of intelligentie je kunt inbrengen, maar in de manier waarop je die inzet. Wat het verschil maakt:
De juiste vragen stellen
Kennis is alleen waardevol als je er de juiste vragen mee weet te beantwoorden. Hoe specifieker en strategischer jouw vragen, hoe waardevoller de output. Dit vraagt om een scherpe visie op wat je wilt bereiken, zowel op korte als op lange termijn.
Creatieve toepassingen ontwikkelen
Ruwe data en slimme technologie zijn er genoeg; het gaat erom hoe je die slim combineert tot oplossingen. Of je nu nieuwe producten ontwikkelt, interne processen optimaliseert of klantinteracties verbetert: creativiteit en innovatieve denkkracht worden de nieuwe onderscheidende factoren.
LEES OOK: Deze topadvocaten blunderden met AI: hoe kan dat?
Vrijgekomen tijd benutten
Veel repetitieve of analytische taken kunnen nu door AI worden uitgevoerd. Dat geeft jou en je team ruimte om te focussen op strategie, leiderschap en groei. Het is aan jou om deze extra tijd en energie effectief te gebruiken, bijvoorbeeld om nieuwe kansen te verkennen.
De menselijke factor
Hoe geavanceerd AI ook wordt, er blijft een menselijke laag nodig om empathie te tonen, ethische keuzes te maken en - niet onbelangrijk - relevante context toe te voegen. Dat menselijke aspect kan de doorslag geven in de beleving en het vertrouwen van klanten.
Een vraag die je aan het denken zet: als intelligentie voor iedereen beschikbaar is, wat betekent dat dan voor jou en je organisatie? Hoe zorg je dat je niet meegesleurd wordt in de massa, maar juist voorop blijft lopen? Het antwoord ligt voor een groot deel in creativiteit, toepassing en strategie.
We staan aan de vooravond van een tijdperk waarin intellect niet langer exclusief is
Welke kansen kun je nu beter benutten? Welke processen kun je efficiënter maken of zelfs automatiseren? Op welke manier kun je meerwaarde creëren voor je klanten, collega's of partners, juist door AI te omarmen? We staan aan de vooravond van een tijdperk waarin intellect niet langer exclusief is. De uitdaging verschuift van 'kennis vergaren' naar 'kennis slim toepassen'. Door je te richten op de juiste vragen, innovatieve toepassingen en de menselijke factor kun je jouw organisatie naar een hoger niveau tillen.
Nu is het moment om te bepalen hoe je de volgende stap zet. Laat je niet ontmoedigen door de snelheid van veranderingen, maar benut de kansen die de toegankelijkheid van intelligentie biedt. Bouw mee aan een toekomst waarin intelligentie haar volle potentieel bereikt.
LEES OOK: CEO onthult: zo bereidde ik mijn Buitenhof-interview voor met ChatGPT
VIDEO - Dit Nederlandse bedrijf maakt gepersonaliseerde AI voor artiesten als The Weekend
AI-expert Job van den Berg is onder meer ook presentator van onze videoserie AI at Work. In deze aflevering duikt hij in de wereld van de media, marketing en reclame.
Volgens onderzoek komt in 2029 85 procent van de reclame-inkomsten uit slimme algoritmes. Op basis van data worden deze algoritmes ingekocht op miljoenen websites. Kortom: de wereldwijde ontwikkelingen gaan razendsnel dankzij AI. Ook wordt AI ingezet om doelgroepen te bereiken met 'hyper-personalisatie'. Deze technologie biedt enorme kansen voor bedrijven en consumenten, ervaart Job van den Berg in deze aflevering.
Meer AI? Meer technologie? Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox: schrijf je nu gratis in.