ChatGPT-maker OpenAI doet aardig wat stof opwaaien met de lancering van een eigen internetbrowser. Deze webverkenner, ChatGPT Atlas geheten, koppelt in feite een AI-chatbot aan je browser. Wie een hotel boekt, kan ChatGPT bijvoorbeeld direct even vragen of er goede wandelroutes in de buurt zijn.
Handig is dit absoluut, leerde digitaal strateeg Jaap van Zessen. Hij testte de browser een paar dagen uit. „ChatGPT en je browser waren twee aparte werelden, maar ze bestaan nu naast elkaar."
Samenvattingen van het nieuws
„Je kunt de AI-chatbot hierdoor direct vragen stellen over wat je ziet", zegt Van Zessen. „Je kunt de chatbot bijvoorbeeld samenvattingen van nieuwssites laten maken. Ook kun je hem vragen in welke webshop je deze week ook alweer die leuke blauwe broek zag, die je wilde kopen."
Het meest in het oog springend, is een functie waarbij gebruikers de muis uit handen geven aan de AI. Die doet vervolgens de boodschappen voor je. „Zelfs als je er niet bij bent", zegt Van Zessen. Is dat niet een beetje eng? „Hartstikke gevaarlijk", antwoordt Van Zessen. „Gebruik het daarom alleen voor repetitieve taken. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat hij iedere vrijdag je boodschappen bestelt. Dat scheelt tijd."
Lees ook: OpenAI-medeoprichter Andrej Karpathy: 'Het duurt nog wel 10 jaar voordat AI-agents echt werken'
Browser werkt nog niet feilloos
Van Zessen probeerde de browser afgelopen vrijdag een overzicht te laten geven van de bonusaanbiedingen bij de Albert Heijn. „Het werkte nog niet feilloos", zegt hij. „De bonusaanbiedingen bleken op twee plekken op de site te staan. Dat kon hij nog niet combineren, maar de ontwikkelingen gaan zo snel. Geef het nog een paar maanden en zo'n functie werkt alweer veel beter."
Browsen met AI heeft de toekomst, daar is Van Zessen wel over uit. „Veel grote techspelers zetten hier op in en pompen er gigantische bedragen in. Naast OpenAI werken ook Anthropic, Microsoft en Google aan deze technologie. Zij zien het echt als de volgende fase van het internet. Wie hiermee opgroeit, zal het oude internet als achterhaald zien."
'OpenAI wil werelddominantie'
De browser van ChatGPT staat ook voor iets groters, denkt AI-expert Jarno Duursma: „Er is een gevecht gaande om de internetinfrastructuur. Grote techbedrijven willen op allerlei vlakken domineren: ze willen hun eigen energievoorziening, taalmodellen, sociale media en en zelfs browsers."
„Ook OpenAI streeft digitale werelddominantie na", zegt Duursma. „Ze willen niet zomaar Google achterna, maar willen op ieder domein de grootste zijn." Dit verklaart volgens Duursma waarom het techbedrijf in een 'ongekend hoog tempo' nieuwe software uitbrengt.
Er is een gevecht gaande om de internetinfrastructuur
AI-expert Jarno Duursma
„Ze hadden al een app voor sociale media", zegt Duursma, „Daarmee kunnen gebruikers inmiddels ook AI-video's maken. Nu komen ze niet alleen met een nieuwe browser, maar ook met een functie om bedrijfsdocumenten aan ChatGPT te koppelen. Die snelheid is knap."
'Honger naar je data'
Toch kleeft er ook een groot nadeel aan de browser van OpenAI: je geeft er veel gegevens mee weg. „Ze doen dit uit honger naar verse gebruikersdata", verklaart Duursma. „OpenAI verzamelt al gegevens van ChatGPT-gebruikers, maar wist nog niet hoe mensen zich gedragen op sociale media of in de browser."
Concurrenten wisten dat al wel. „Als je aan Grok iets vraagt over hoe mensen ergens over denken, kijkt de chatbot gewoon naar de data van zijn eigen socialemediasite X. Zoek je op Gemini een goede bron, dan kijkt hij naar hoe vaak Google-gebruikers op bepaalde pagina's terechtkwamen. Dit soort data bouwen ze nu ook op bij OpenAI, waardoor ze betere antwoorden hopen te geven."
Lees ook: Bestseller-auteur Karen Hao: 'OpenAI is specifiek opgericht om Google tegen te werken'
Luister ook naar de aflevering van de podcast Even bellen met Silicon Valley over Atlas van OpenAI:
Is browser 'opdringerig'?
„Ik schrik nogal van hoevéél data ze van je kunnen verzamelen", zegt cybersecurity-expert Sijmen Ruwhof, die in de privacyvoorwaarden dook. „Je geeft OpenAI toestemming om de inhoud van bezochte webpagina's naar ChatGPT te sturen, zelfs als je op een site inlogt. ChatGPT maakt daar vervolgens een samenvatting van."
„Ik vind dat erg opdringerig", zegt Ruwhof. „Stel dat je op de bedrijfswebsite van je werkgever inlogt en ChatGPT maakt daar een kopietje van. Dat kan toch niet zomaar?" OpenAI gaat volgens Ruwhof veel verder dan Googles Chrome. „Die browser stuurt alleen in sommige gevallen informatie uit je adresbalk naar Google. Het stuurt er niet de inhoud van complete webpagina's naartoe."
Data op straat?
Wel stelt OpenAI persoonlijke informatie, zoals iemands BSN-nummer of bankdata, uit de samenvattingen te verwijderen. Toch raadt Ruwhof aan waakzaam te zijn: „Je geeft al je data aan één bedrijf, maar kun je die wel vertrouwen? Wat als je data op straat komen te liggen, of dat ze er hun modellen mee trainen?"
Toen digitaal strateeg Jaap van Zessen zijn bonuskaart aan de ChatGPT-browser had gekoppeld, dacht hij dan ook: „Shit, dat was niet handig. Nu weet ChatGPT in één keer veel meer over wie ik ben. Hij kan achterhalen welke producten ik graag koop en inschatten of ik kinderen heb." Of Van Zessen de browser blijft gebruiken? Dat wel, zegt hij, „maar alleen voor dingen waarbij ik geen privédata hoef te delen." Lacht: „Bewust gebruik, noemen ze dat."
OpenAI gaat niet in op persvragen, maar verwijst naar een algemene informatiepagina over het privacybeleid van de dienst.
Lees ook: OpenAI kondigt eigen browser Atlas aan
Is ChatGPT Atlas wel veilig?
ChatGPT Atlas kampt nog met beveiligingsproblemen, zo waarschuwt cybersecurity-expert Sijmen Ruwhof: „Vooral de functie waarmee de AI zelfstandig door websites navigeert, is kwetsbaar voor cyberaanvallen. Hackers kunnen bijvoorbeeld verborgen instructies op websites plaatsen, waarmee de AI per ongeluk je persoonlijke gegevens of wachtwoorden met hen deelt."
AI-expert Jarno Duursma maakt daarom voorlopig nog geen gebruik van ChatGPT Atlas. „Google Chrome bestaat al bijna twintig jaar en is door en door getest. Atlas is dat niet. OpenAI gaat uit van het motto: move fast and break things. Hoe handig dit ook mag lijken, ik ga zo'n browser niet mijn privézaken laten regelen."
Bron: AD
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: