Nu de zorgen over de impact van agentische AI op de arbeidsmarkt toenemen, denkt OpenAI-medeoprichter Andrej Karpathy dat agents voorlopig nog lang niet klaar zijn om banen over te nemen. Dat schrijft ITPro. In een recent optreden in de Dwarkesh Podcast omschreef Karpathy de output van AI-agents als 'rommel' en suggereerde hij dat de nieuwste generatie technologie de hype (nog) niet waarmaakt.
Ik heb het idee dat de industrie te grote sprongen maakt en net doet alsof dit fantastisch is, terwijl het dat gewoon niet is
Andrej Karpathy Medeoprichter OpenAI
„Ze schieten cognitief tekort en het werkt simpelweg niet," vertelde hij aan presentator Dwarkesh Patel. „Het zal zeker nog een decennium duren voordat al die problemen zijn opgelost."
Karpathy voegde eraan toe dat AI-agents in hun huidige vorm „gewoon niet functioneren" en dat ze nog niet de wonderoplossing zijn voor productiviteit en efficiëntie, zoals grote aanbieders in de sector ze hebben gepositioneerd. „Ik heb het idee dat de industrie te grote sprongen maakt en net doet alsof dit fantastisch is, terwijl het dat gewoon niet is. Het is rommel."
Lees ook: AI Shopping Agents gaan grotere impact hebben dan Google 20 jaar geleden, zeggen experts
Big tech zet vol in op AI-agenten
Hoewel Karpathy's opmerkingen een domper lijken op het potentieel van AI-agents, hebben leidende spelers in de sector het afgelopen jaar constant het belang van deze technologie benadrukt. Microsoft meldde bijvoorbeeld dat het verwacht dat er in 2028 1,3 miljard AI-agents operationeel zullen zijn, terwijl Salesforce haar toekomstige succes haast volledig ophangt aan het potentieel van haar eigen agentische AI-dienst, Agentforce. De lancering vorig jaar werd door Saleoforce-CEO Marc Benioff geprezen als de volgende grote stap in de evolutie van generatieve AI.
Een belangrijk argument voor deze technologie is dat agents taken kunnen uitvoeren namens menselijke werknemers. Het zijn autonome bots die overal en altijd kunnen bijspringen. Ter vergelijking: AI-assistenten, die de eerste versie van deze technologie vormden tijdens de vroege dagen van de generatieve AI-hype, dienen vooral als hulpmiddel voor individuele medewerkers.
Met dit in het achterhoofd hebben leiders uit de sector volop gehamerd op het potentieel van agents om efficiëntie te stroomlijnen binnen diverse bedrijfsprocessen, van klantenservice tot software engineering en zelfs de handarbeidsector.
Tijdens de jaarlijkse Dreamforce-conferentie eerder deze maand onderstreepte Salesforce opnieuw haar geloof in agentische AI en riep klanten op mee te gaan met de trend. Toch blijkt uit de adoptiecijfers bij de CRM-gigant dat het moeizaam blijft om brede adoptie te realiseren.
Lees ook: Mick Costigan (Salesforce) voorspelt toekomst vol AI agents: 'Bring Your Own Agent-scenario's'
Te veel hype zorgt voor serieuze problemen
Karpathy is niet de eerste binnen de sector die kritisch is over de hype rond AI-agents. Uit onderzoek van Capgemini blijkt zelfs dat IT-leiders nog steeds grotendeels sceptisch staan tegenover de technologie en voorlopig weinig willen investeren in dit domein.
Eerder dit jaar suggereerde analyse van Gartner dat verontrustend veel zogenaamde agentische AI-producten slechts herverpakte software, RPA-tools of simpele chatbots zijn. Deze trend, door het adviesbureau omschreven als 'agent washing', is een serieus probleem geworden nu leveranciers willen meeliften op de groeiende interesse in de technologie bij bedrijven.
Op de langere termijn ziet het er volgens Gartner dan ook niet rooskleurig uit: verwacht wordt dat 40 procent van de agentische AI-projecten binnen twee jaar zal worden stopgezet. Dat is grotendeels te wijten aan matige rendementen en het feit dat de meeste use-cases momenteel nog onvolwassen zijn, wat sterk overeenkomt met Karpathy's kanttekeningen over directe voordelen.
Eerder onderzoek van Gartner naar specifieke toepassingen laat ook zien dat de technologie in de praktijk tekortschiet, vooral bij klantenservice en supportfuncties. Consultancyanalyse uit juni liet zien dat hoewel werknemers in deze functies aanvankelijk als eerste werden bedreigd door AI, bedrijven nu steeds vaker terugkomen op die trend. Ongeveer de helft van de bedrijven die van plan waren hun klantenservice fors terug te schroeven door de inzet van AI-agents, lijkt die plannen tegen 2027 te gaan laten varen.
Lees ook: Automatiseren en AI-agents: waarom veel organisaties zichzelf overschatten
Bron: ITPro
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: