Kika Buhrmann is geboren en getogen in Brazilië. Ze woonde later in Spanje, Zwitserland en Amerika en werkt inmiddels 17 jaar bij Nespresso, waarvan de laatste twee jaar in Nederland als CEO van de Nederlandse tak. Ze vertelt over haar internationale carrièrepad in de vodcast Plevier en de inspirerende leiders. „Ik denk zeker als je in veel landen woont en met veel culturen te maken krijgt, dicht bij jezelf blijven belangrijker is. Omdat je steeds meegenomen wordt in andere realiteiten, in andere perspectieven. En om dan vanuit die kracht steeds te vinden: wat kan ik hiervan leren?"
Het geeft heel veel ruimte en lucht dat je ook niet overal antwoord op hoeft te hebben
Kika Buhrmann Nespresso
Buhrmann kwam er door haar reizen achter dat ze eigenlijk onwijs weinig weet over het leven, omdat ze steeds aan nieuwe dingen wordt blootgesteld. „Waardoor je weer nieuwsgieriger wordt." Volgens de Nespresso-CEO is dat ook een enorme bevrijding. „Het geeft heel veel ruimte en lucht dat je ook niet overal antwoord op hoeft te hebben, maar dat je wel een bepaalde nieuwsgierigheid in je moet hebben om vanuit je eigen kracht eigenlijk steeds dieper die ontdekkingstocht aan te gaan."
Die nieuwsgierigheid vindt Buhrmann ook belangrijk in haar rol als leider. „Ik denk dat je vanuit een gezonde dosis nieuwsgierigheid je continu blijft openstellen voor mensen, maar ook voor trends, ideeën en wat er om je heen gebeurt." Volgens de topvrouw voorkom je hierdoor dat je in een tunnel terechtkomt. „Zeker als je al langer bij een bedrijf zit, is dat een risico." Nieuwsgierigheid houdt je fris, scherp en vers, zo vindt Buhrmann. Vanuit die nieuwsgierigheid moet je steeds kijken wat de organisatie nodig heeft. „Wat kan ik zelf aanpassen, waar moet de nadruk op komen te liggen of wat moet ik zelf nog leren? Ik zou het benoemen als een gezonde dosis nieuwsgierigheid."
Lees ook: Automotive-CEO Bas Huijzer promoveerde naar Duitsland: 'Wat ik hier nu meemaak, is onwerkelijk'
Samenwerken met verschillende culturen
In Zwitserland stuurde Buhrmann met een klein team een wereldwijde Nespresso-community aan. „We zitten in 82 landen en het is heel lastig om op afstand een community in beweging te krijgen." Toch lukte het haar door twee teams samen te voegen. „Ze waren met z'n achten met zes verschillende nationaliteiten, waarbij we eigenlijk heel snel een groter gezamenlijk doel vonden dan waar iedereen individueel verantwoordelijk voor was." Er ontstond een cultuur in de samenwerking waarbij het team samen voor het gemeenschappelijke doel ging, mede door iedereen in zijn kracht te zetten en iedereen succesvol te laten zijn. „Ik heb in heel veel teams gezeten en geleid en dit is wel het team geweest waarbij we allemaal het maximale uit onszelf en uit elkaar hebben weten te halen. Vanuit een omgeving van zoveel respect, shared mission, focus en ambitie."
De energie van het team in Zwitserland werkte aanstekelijk voor de rest van de landen. „Of je nou in Dubai werkte, in Brazilië, in Japan of in Amerika, iedereen moest aangestoken worden door die energie om met elkaar iets in beweging te zetten."
Dat teamgevoel creëren ging haar in de Verenigde Staten minder makkelijk af, vooral door de Amerikaanse cultuur. „Waarbij mensen toch wat meer voor hun eigen belang kunnen gaan dan voor het groepsbelang. Zo zit ik totaal niet in de wedstrijd."
Lees ook: CEO Hank Meijer leeft The American Dream: Twents familiebedrijf is miljardenimperium in VS
Werken met een nieuw team
Elke keer als Buhrman met een nieuwe job start en dus ook met een nieuw team aan de slag gaat, volgt ze het boek The Five Dysfunctions of a Team van Patrick Lencioni. „Het zijn de vijf lagen waar je doorheen moet gaan, waarvan vertrouwen de onderste is." Volgens de topvrouw komt het uiteindelijk allemaal neer op vertrouwen. „Vertrouwen geeft transparantie. Je hebt een omgeving nodig waarbij je kan zeggen: 'Ik heb het niet klaar, ik heb hulp nodig'. Dat is zo'n basisfundament voor teams en organisaties."
Buhrmann begint daarom altijd met het geven van vertrouwen. „Sommige mensen zeggen: 'Vertrouwen moet je verdienen'. Dat vind ik een beetje de tegengestelde kant. Je begint met 3-0 achterstand." Als Buhrmann in een nieuw team begint, wil ze zo snel mogelijk snappen wat er speelt. „Je krijgt altijd een legacy van iemand; je neemt het over van iemand anders als je in een corporate omgeving zit. In mijn geval bij Nespresso. Daar zijn altijd elementen die een bepaalde cultuur creëren, een bepaalde manier van werken creëren, vertrouwen of geen vertrouwen in de organisatie neerzetten. Dus om die in het begin heel snel goed te snappen, is denk ik altijd heel belangrijk."
Als jij mijn rol zou hebben, wat zou het eerste zijn wat je zou veranderen?
Kika Buhrmann Nespresso
Hoe pakte Buhrmann dat in Nederland aan? Ze draaide mee in de winkels van de koffieketen en had een-op-eengesprekken met mensen met wie ze het meest ging samenwerken. Hier vroeg ze iedereen naar hun mening over bepaalde lopende zaken, bijvoorbeeld dingen die verbeterd konden worden. „Wat zijn de juweeltjes die we hebben die we nog verder kunnen oppoetsen en nog strakker neer kunnen zetten? Maar ook vraag ik eigenlijk altijd: 'Als jij mijn rol zou hebben, wat zou het eerste zijn wat je zou veranderen?' En dan forceer je eigenlijk mensen om gelijk met die dingen te komen waar ze tegenaan lopen. Dan krijg je heel snel een interessant lijstje waar je mee aan de slag kan." Vanuit dat lijstje identificeerde ze thema's. „En daarmee kan je dan ook op een krachtige en relevante manier met de organisatie aan de slag gaan om je plannen te bouwen, de strategie neer te zetten en de uitdagingen te benoemen omdat je eigenlijk terugspeelt wat je ophaalt bij de rest."
Lees ook: Gunay Uslu (CEO Corendon): 'Den Haag is niet mijn wereld. Ik ben een ondernemer die wil creëren'
Leiderschapsstijl
Als Buhrmann in de vodcast Plevier en de inspirerende leiders gevraagd wordt wat haar leiderschapsstijl is, reageert ze resoluut. „Ik ben gestopt er een naam aan te geven. Ik heb mezelf betrapt op de meest verschrikkelijk clichés. Woorden die ik dan ergens had gelezen en die klonken dan een beetje als een nieuwe leiderschapsstijl." Ze is gestopt met labelen. „Wat ik uiteindelijk wil bereiken is een omgeving creëren waarbij ik mensen het maximale uit zichzelf kan laten halen. Waarbij ik een bepaalde richting en invulling kan geven voor de organisatie en van daaruit iedereen in zijn kracht kan zetten." Ze vindt het belangrijk dat mensen weten hoe zij het verschil maken en dat daar de rol van leiders belangrijk is. „En vanuit daar ontstaat er in één keer heel veel ruimte voor iedereen om daar invulling aan te geven. En daar dus mensen ook een bepaalde spark in zich te laten ontdekken en in werking te zetten."
Het hele gesprek met Kika Buhrmann is te bekijken en te beluisteren in de vodcast Plevier en de inspirerende leiders:
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: