Leiderschap

Serge van Rooij: 'Menselijkheid is geen zwakte: het is je kracht als leider'

Sanna Marin. Foto: DenkProducties Sanna Marin, voornalig premier van Finland. Fotio: DenkProducties
Sanna Marin, voornalig premier van Finland. Fotio: DenkProducties
Leestijd 4 minuten
Over de Expert:
serge van rooij
Serge van Rooij
Expert in leiderschapscommunicatie

Onlangs was ik bij Amsterdam Business Forum 2025 van DenkProducties. Wat mij betreft hét leiderschapsevent waar je bij moet zijn. Hans Janssen en zijn team halen elk jaar fantastische sprekers naar Nederland in een setting die On-Nederlands goed is. Heb je het gemist? Geen probleem. In dit blog – en het volgende – deel ik inzichten die volgens mij cruciaal zijn voor elke leider.

Spoiler alert: ze draaien allemaal om één ding: menselijkheid. Dus niet KPI's. Niet dashboardjes. Niet „Even afstemmen met Finance". Nee, mens-zijn. En dat stemt me hoopvol. Want ik geloof dat Human-to-Human Communicatie (H2H-C) een van de belangrijkste sleutels is voor leiders die echt verschil willen maken. Tijdens dit event werd ik daar opnieuw in bevestigd. Wat waren mijn belangrijkste take-aways?

If you focus on cleaning up the shit of yesterday, you will never get to the day after tomorrow

Peter Hinssen

Peter Hinssen – auteur van onder andere 'The Uncertainty Principle' – legde haarfijn uit dat we vaak denken dat er na een periode van disruptie weer een fase van rust komt. Zijn punt was duidelijk: we zitten in een tijd van permanente disruptie. Vroeger dacht je: oké, nu even chaos, maar daarna komt de rust. Die rust komt dus niet meer. Die is afgehaakt, zit ergens op Bali aan een kokosnoot.

Dat betekent dat je als leider moet durven vernieuwen en vooruitkijken, ook als nog lang niet alle stukjes van de puzzel op hun plek liggen. In plaats van puzzeloplossers – leiders die pas in beweging komen als ze het hele plaatje snappen – hebben we mysterie-oplossers nodig: mensen die het aandurven om al handelend richting te geven, zonder dat ze zeker weten waar het precies heen gaat.

Leiders die alles zeker weten, zijn niet te vertrouwen.

Dat is spannend. Want hoe neem je mensen mee een onzekere toekomst in? Volgens mij begint dat met meer mens te zijn. Door te laten zien dat je zelf ook niet álle antwoorden hebt. Door begrip te tonen voor de onzekerheid die je team mogelijk voelt. En vooral: door eerlijk te zijn. Over wat je wel weet. Over wat je nog níet weet. En eerlijk over waarom je bepaalde keuzes nu maakt ondanks die onzekerheid.

Lees ook: 'Gewoon jezelf zijn' is de slechtste leiderschapstip ooit: dit is wat wél werkt

Geef duidelijkheid over de onduidelijkheid

Je team hoeft niet per se een in beton gegoten duidelijkheid. Ze hebben behoefte aan duidelijkheid over de onduidelijkheid. Aan leiders die ze kunnen vertrouwen, juist omdat ze niet doen alsof alles al vaststaat.

I believe that values are the most important tools we leaders have. Values guide us. They help us find better solutions.

Sanna Marin Voormalig premier van Finland

De volgende spreker was Sanna Marin, voormalig premier van Finland. Tijdens haar premierschap had ze te maken met behoorlijk wat disruptie. Denk aan Covid, de oorlog in Oekraïne (Finland deelt 1340 km grens met Rusland), en de zware economische gevolgen die daarop volgden. Geen makkelijke periode om een land te leiden. Hoe doe je dat?

Hoe stuur je als leider in zulke onzekere tijden?

Ze gelooft in waarden als concreet gereedschap voor leiders. Niet als inspirerende quote voor op de muur, maar als een kompas voor als je het zelf ook even niet meer weet. Waarden geven houvast en helpen je om keuzes maken die niet alleen vandaag logisch voelen, maar ook morgen nog kloppen.

Nog een voordeel van gedeelde waarden: ze verbinden mensen en vormen het fundament onder je team of organisatie, juist als het spannend wordt. Dat kun je zelf ook toepassen. Stel jezelf bij een lastige keuze deze vraag: welke oplossing past het best bij waar wij voor staan?

Zo geef je richting, schep je duidelijkheid en bouw je aan vertrouwen in onzekere tijden.

Hoe onzekerder de situatie, hoe méér je moet communiceren

Ze deelde nog een andere tip: hoe disruptiever de situatie, hoe vaker je moet communiceren. Niet minder, méér! Anders gaan mensen hun eigen verhalen maken. Tijdens Covid gaf ze elke dag een persconferentie. Niet omdat er elke dag iets nieuws te melden was, maar omdat ze op die manier meteen misinformatie en geruchten de kop kon indrukken.

Dat is een waardevolle les, ook voor leiders die geen land besturen. Want eerlijk is eerlijk: leiders denken vaak dat ze genoeg communiceren, maar hun team denkt daar meestal anders over. Tip: als jij denkt, 'nou weten ze het wel', dan ben je pas net begonnen. Dus: blijf communiceren. Herhaal. Leg uit. En nog een keer. Want als jij het niet doet, vult je team het zelf wel in. En spoiler: dat verhaal is meestal een thriller. Zonder goed einde.

In het volgende artikel deel ik de inzichten van Simon Sinek, Dr Eliza Filby en Neil Pasricha over Human to Human Communicatie.

Vond je dit nuttig? Deel het dan. Niet voor mij, maar voor je collega of manager die denkt dat 'we het wel even oppakken met z'n allen'...

Lees ook: Serge van Rooij: 'Je luistert wel. Maar waarom voelt je team zich dan niet gehoord?'

Serge van Rooij van BEX Communicatie. Serge van Rooij van BEX Communicatie.
Serge van Rooij van BEX Communicatie.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: