Maatschappelijke impact

Impact entrepeneur Henk Jan Beltman: 'Zoals de wereld vandaag georganiseerd is, is-ie niet klaar voor morgen'

Video
Leestijd 4 minuten

Hij mag dan niet meer de CEO van Tony's Chocolonely zijn, Henk Jan Beltman is nog wel mede-eigenaar van het succesmerk: „De directeurzetel heb ik overgegeven, na twaalf jaar. Ik denk dat het heel verstandig is dat Douglas (Lamont, red.) de weeffouten eruit haalt die ik erin heb gefietst. Het is een organisatie die geen ondernemer, maar een manager nodig heeft."

Het chocolademerk groeit nog steeds. De meeste omzet komt inmiddels uit Amerika, verklapt Beltman. „We zetten dit jaar waarschijnlijk 260 miljoen euro om, maar geld is niet wat telt. Het gaat om de impact: 40.000 boeren hebben nu een beter leven dankzij onze chocolade. Dát is waar mijn hart sneller van gaat kloppen."

BusinessWise en De Ondernemer zijn mediapartner van de Impact Fair. De live radio-interviews van Roelof Hemmen en co-host Leen Zevenbergen met tal van gasten uit de top van het bedrijfsleven en andere organisaties tijdens het event, zijn terug te kijken en lezen via deze link.

Mijn vrouw zei: ‘Dat chocolade-avontuur was leuk. Maar die wijn is nog veel leuker’

Henk Jan Beltman NoHouseWine

„Zelf ben ik begonnen met NoHouseWine. Dat is een wijn die je zowel in de kroeg als in de supermarkt zou moeten kunnen drinken. De merknaam verwijst naar het bouwen van huizen voor daklozen in Zuid-Afrika. Mijn vrouw zei: 'Dat chocolade-avontuur was leuk. Maar die wijn is nog veel leuker". We zijn net aan het beginnen en die eerste stap van niets naar iets is ontzettend lastig, maar heel gaaf. Ik sta iedere dag weer met heel veel energie op. Ik hoor ook heel vaak: 'Nee. Goed verhaal, maar gaan we niet doen.' En dat vind ik ook wel leuk."

Lees ook: Tony's Chocolonely: 'Samenleving en de planeet serieus nemen'

'De wereld van vandaag is niet klaar voor morgen'

„Als je weet dat je bij de 1 procent van de wereldbevolking hoort die het financieel goed heeft en die hoogopgeleid is, dan is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er iets gaat veranderen. Want zoals de wereld vandaag georganiseerd is, is die niet klaar voor morgen. Daar aan bijdragen, dat is het allerleukste wat je kan doen. En als je mensen kan betrekken in het veranderen van de wereld, zodat onze kinderen en onze kleinkinderen en hun kinderen die daarna komen, een wereld aantreffen die mooier is dan dat ie vandaag is, dan word ik daar heel blij van. Dát is mijn intrinsieke motivatie."

Henk-Jan Beltman, impact entrepeneur, ook bekend van als voormalig CEO van Tony's Chocolonely en initiator van NoHouseWine. Henk Jan Beltman, een van de studiogasten van ons radioprogramma tijdens de Impact Fair 2025. Foto: Ruud Voest.
Henk Jan Beltman, een van de studiogasten van ons radioprogramma tijdens de Impact Fair 2025. Foto: Ruud Voest.

Maatschappelijke betrokkenheid

Naast Tony's Chocolonely en NoHouse Wine zet Beltman zich ook in voor maatschappelijk werk. Voor ShelterSuit bijvoorbeeld, waar Beltman in het bestuur zit. ShelterSuit produceert warme slaapzakken voor daklozen, gemaakt van gerecyclede materialen. Beltman: ,,In een land met zoveel rijkdom vind ik het onvoorstelbaar dat er duizenden mensen op straat leven. Het is absurd dat iemand al gevaar loopt door één te koude nacht. Dit project biedt niet alleen bescherming, maar levert ook werk op voor mensen die moeite hebben met het vinden van een plek in onze samenleving."

Maatschappelijk impact maken, dat is ook wat Tony's Choconely nog steeds drijft: ,,Met Tony's zorgt ons sourcing platform, Tony's Open Chain, ervoor dat niet alleen wij, maar ook bedrijven zoals Albert Heijn en Ben & Jerry's chocolade produceren met cacao die eerlijke prijzen biedt aan boeren. Dat is impact."

Tony's Chocolonely werkt sinds jaren aan een ambitieus plan: vijf procent van de wereldwijde cacao via hun duurzaamheidsketen laten lopen. „We zitten nu op twee procent, en dat is al te gek. Maar ik geloof dat we vijf procent kunnen bereiken. Als dat gebeurt, dwingen we overheden en andere chocolademakers om te verduurzamen. Dat is impact."

Het geheim achter Tony's succes

Hoe is het merk zo'n wereldwijd succes geworden en kunnen andere bedrijven dezelfde formule gebruiken? „Je moet intrinsiek gemotiveerd zijn om net dat stapje verder te gaan dan de ander. Daarnaast moet je stronteigenwijs zijn – wat wij vasthoudendheid noemen, want dat klinkt beter. En je hebt momentum nodig: een gevoel creëren dat mensen zich verbonden voelen met jouw product."

Marketing van Tony’s Chocolonely is superieur

Leen Zevenbergen

Marketing als sleutel tot impact

Leen Zevenbergen benadrukt in het gesprek dat Tony's' succes deels verbonden is met uitstekende marketing. „De boodschap van Tony's - slaafvrije chocolade - is tamelijk eenvoudig en spreekt mensen aan. En de marketing is absoluut superieur. Veel bedrijven hebben net zulke mooie ideeën, maar weten die marketingkracht niet te benutten."

„Ik ben overtuigd dat mensen intrinsiek graag goed willen doen, zeker voor hun kinderen. De kracht van een samenleving ligt in de cohesie. En als iedereen vijftien minuten per dag besteedt aan anderen, kan de wereld snel veranderen."

Tony's Chocolonely, kosteloos Foto: Tony’s Chocolonely.
Foto: Tony's Chocolonely.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: