Zelfs voor een figuur zo grillig als Trump, zou het herstel van TikTok een schaamteloze ommekeer van 180 graden betekenen. In zijn vorige ambtstermijn maakte hij het verstevigen van Amerika's economische en militaire veiligheid tot een van zijn belangrijkste buitenlandse prioriteiten.
Het paste helemaal in zijn 'America First'-strategie om in augustus 2020 een decreet uit te vaardigen waarin oorlog werd verklaard tegen apps en diensten die ,,de nationale veiligheid, het buitenlandse beleid en de economie van de Verenigde Staten bedreigen".
Na Trumps vertrek zette het Congres de missie voort door vorig jaar de Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act aan te nemen, die Amerikaanse bedrijven die apps zoals TikTok distribueren en ondersteunen sancties op te leggen.
180 graden draai
Hoe anders staan de zaken nu... Inmiddels heeft Trump alleen maar lovende woorden voor TikTok. Als het goed is voor president-elect Trump, dan is het goed voor Amerika.
,,Ik ben nu een grote ster op TikTok!", pochte hij tijdens zijn verkiezingscampagne. ,,Iedereen die TikTok in Amerika wil redden: stem op Trump!", zei hij in september.
Vorige week bevestigde Trump dat hij ,,waarschijnlijk" het verbod zal intrekken, althans voor de 90-dagen respijtperiode die in de wet is ingebouwd, waardoor het in Amerika in Amerikaanse handen verder kan gaan.
Het was muziek in de oren van TikTok's Amerikaanse CEO, Shou Chew, die een ereplaats heeft gekregen bij de inauguratie later vandaag.
Waarom de ommekeer?
Meer Amerikanen dan ooit gebruiken nu TikTok, zo'n 170 miljoen. En veel minder Amerikanen willen dat het verboden wordt – van de helft die in 2023 werd ondervraagd tot een derde vorig jaar, volgens onderzoeksbureau Pew Research Center.
Bovendien zijn Trumps nieuwe welgestelde aanhangers in Silicon Valley zeer geïnteresseerd in het in handen krijgen van TikTok, waarmee ze meteen een concurrent uitschakelen. TikTok is het eerste nieuwe wereldwijde platform in meer dan tien jaar. Adverteerders zijn er dol op.
,,TikTok ate Silicon Valley's lunch", zegt de voormalige nieuwe media advertentie-executive en podcastpionier Adam Curry.
In een gesprek met Joe Rogan vorig jaar zei hij: ,,Ze pakten het geld van Instagram, Facebook en Google af, en sloegen er ook een homerun mee. In plaats van te concurreren [met TikTok], willen ze er nu vanaf."
Het is een cynische kijk, maar hij heeft misschien een punt. TikTok was zorgvuldig ontworpen om verslavend te zijn en werd al snel 'digitale crack cocaïne' genoemd nadat het voor het eerst in populariteit explodeerde tijdens de eerste coronalockdowns.
Hoewel rivalen Google en Meta snel ook short video introduceerden met hun YouTube Shorts en Instagram Reels, konden ze de eenvoud en de verslavende aantrekkingskracht van het algoritme niet repliceren.
Niet te repliceren
Dat is opmerkelijk. Er wordt gefluisterd dat de slimste computer- en gedragswetenschappers in Silicon Valley er aan werken. De tech-elite die de financiële systemen van de wereld wil vervangen met hun vage cryptosoftware en zelfs onze generaals vertelt hoe ze oorlogen zouden moeten voeren, krijgt TikToks winnende formule van schattige huisdieren en dansende NHS-verpleegsters niet gekraakt. Hoe moeilijk kan dat zijn? Blijkbaar heel moeilijk.
Curry's theorie is dat Facebook en Google zoveel van hun infrastructuur rond specifieke advertentiesystemen hebben gebouwd - dat ze vergeten zijn hoe ze moeten concurreren. Het is de wet van de remmende voorsprong: gebrek aan concurrentie en jaren van zorgenloze woekerwinsten zouden ze op achterstand hebben gezet.
Het is natuurlijk ironisch dat Amerika nu op China's intellectuele eigendommen aast, nadat China die van Amerika al decennia systematisch steelt, inclusief belangrijke militaire technologieën.
Vier jaar geleden noemde een denktank TikTok een probleem van "Huawei-achtige proporties", wat de dreiging misschien overdrijft - maar er zijn nog meer Huaweis aan te pakken.
In veel Amerikaanse huizen bevinden zich bijvoorbeeld goedkope Chinese netwerkapparaten. Die vormen een grotere dreiging voor het economische leven dan een platform met virale video's wellicht.
Bron: The Telegraph
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!