„Het is eigenlijk best bijzonder," zegt Hedwig Sietsma (35), „dat Fugro misschien wel niet kennen. Het is een bedrijf van Nederlandse oorsprong, met 2 miljard omzet wereldwijd en meer dan tienduizend medewerkers. En het is écht een innovatief bedrijf, dat zoveel verschillende dingen doet." Fugro bedient zowel de olie- en gasmarkt als de hernieuwbare energiemarkt, het verricht bodemonderzoek voor windmolenparken. In de podcast vertelt Hedwig onder meer ook over op afstand bestuurbare schepen die het zeegras aan de kust van Italië in kaart brengen om de klimaatverandering te meten.
Verduurzaming: een complexe uitdaging
Als Global Sustainability Director is Sietsma verantwoordelijk voor het verminderen van de CO2-uitstoot van Fugro. Dat is een uitdaging, bijvoorbeeld omdat de brandstof waarop schepen varen niet de schoonste is. „Scheepvaart en luchtvaart zijn enorm moeilijke industrieën om te verduurzamen. Maar we kijken continu naar alternatieven om onze impact te verminderen."
Luister de aflevering met Hedwig Sietsma:
De leiders van morgen hoor je nú, in Move on Up. Gerben van Driel gaat in gesprek met talenten uit het bedrijfsleven, met vernieuwers en durvers die het nu al anders doen. Ze delen hun visie op leiderschap, innovatie en persoonlijke groei en benoemen de uitdagingen van vandaag. Hoe maken zij het verschil voor een succesvolle toekomst?
Move on Up is elke dinsdag live te horen tussen 13.00 en 14.00 uur op New Business Radio, live te zien op BusinessWise.nl en daarna op je favoriete podcastkanaal te vinden.
„Het gaat erom dat je op alle lagen binnen de organisatie inzicht creëert in hoe verduurzaming iets oplevert, niet alleen iets kost. Het bespaart kosten en zorgt ervoor dat je actief bent in markten die groeien in plaats van krimpen." De kern: „Het moet verankerd worden in de cultuur en strategie van een bedrijf. Dat is de sleutel."
Hoewel ze gepassioneerd is over duurzaamheid, zijn er uitdagingen in de toenemende regeldruk. Ze wijst op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie, die bedrijven verplicht om gedetailleerd te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. „Transparantie is belangrijk, maar de details van de wetgeving gaan soms te ver. We moeten nu zoveel rapporteren dat het ten koste gaat van de tijd die we kunnen besteden aan het maken van echte impact." Haar advies aan beleidsmakers: „Kom eens kijken in het bedrijfsleven en luister naar ons. De regeldruk is gewoon te hoog."
Extinction Rebellion
Haar werk bij KLM had ook een keerzijde. Ze herinnert zich de Elsevier Klimaattop, waar ze als spreker geconfronteerd werd met activisten van Extinction Rebellion. Sietsma: „Ik ben een voorstander van activisme, van NGO's, van mensen die opstaan voor iets groters in de samenleving. Maar op dat moment stond ik daar in mijn rol als hoofd Duurzaamheid van KLM. En ja, werd ik toch vrij heftig benaderd. Iemand noemde me zelfs een NSB'er."
Ze begrijpt de kritiek, maar: „Ik ken KLM als een heel mooi bedrijf met mensen die hart hebben voor de zaak. Een bedrijf dat ook inderdaad CO2 uitstoot, wat een negatieve impact heeft op de wereld. Ja, maar dat is verre van immoreel."
Ik was in mijn leven niet op de plek waar ik wilde zijn
Hedwig Sietsma Global Sustainability Director bij Fugro
Vijf maanden pauze
Na haar vertrek bij KLM nam ze vijf maanden pauze. „Ik denk dat dat ook wel zegt dat ik veel druk heb ervaren. Maar ik heb ook een team achtergelaten dat nog steeds vol vertrouwen is en gaat voor een duurzame toekomst." In die vijf maanden heeft ze veel gewandeld. „We hebben het nu veel over mijn carrière en waarom ik specifiek bij KLM op dat moment ben weggegaan, maar er waren ook privé redenen waarom ik weg wilde. Ik woonde niet op de plek waar ik wilde wonen. Ik was ook in mijn leven niet op de plek waar ik wilde zijn. Ik was aan het nadenken over kinderen. Hoe gaat mijn toekomst eruit zien? Hoe wil ik werk en mijn privéleven combineren?"
Persoonlijke groei en keuzes
Sietsma praat ook over haar persoonlijke ontwikeling en over haar vriend Roberto, die ze ontmoette in de Himalaya. Ze groeide op in een traditioneel christelijk gezin waar haar ambitie vaak werd getemperd. Toch vocht ze hard voor haar dromen. „Ik ben altijd een strijder geweest. Als iemand zei dat ik iets niet kon, wilde ik laten zien dat ik het wél kon." Een sleutelmoment was haar keuze om bedrijfskunde te studeren, ondanks twijfels vanuit haar omgeving.
Haar opvoeding vormde haar ook op een andere manier: „Ik ben opgevoed met een bepaalde set normen en waarden, en ik ben niet bang om de confrontatie op te zoeken als ik denk dat iets niet klopt." Tegen vrouwen die ook een verschil willen maken, zou ze willen zeggen: „Spreek jezelf uit. Zeg waar je over vijf jaar wilt staan en beweeg daar langzaam naartoe. Als mensen niet weten wat je wilt, zullen ze je niet bellen als er kansen zijn."
Sietsma is zich heel bewust van de ongelijkheid op de werkvloer. „Ik merk dat nog steeds en de cijfers zeggen dat ook. We hebben nog steeds te maken met een loonkloof tussen mannen en vrouwen." Haar oplossing: „Ik zou vrouwen willen oproepen om tenminste één vrouw in hun omgeving standaard op te hemelen bij collega's. Dat geldt ook voor mannen: heb er aandacht voor. Kijk eens om je heen in vergaderingen. Wordt een vrouw afgekapt of krijgt ze niet genoeg ruimte? Geef haar dan het woord."
Over haar toekomst is ze helder. „Ik wil blijven waar ik nu ben en echt impact maken. Ik ben net een jaar bezig bij Fugro en wil de komende tijd verder groeien in mijn rol." En: in de verre toekomst sluit ze niet uit dat ze de politiek in gaat.
Dit artikel betreft een deel van het gesprek tussen Hedwig Sietsma en Gerben van Driel in Move on Up. Beluister daarom de aflevering op deze website of via je favoriete podcastkanaal.
Lees en luister ook de 1e aflevering van Move on Up: Jelmer Borst, Head of Analytics & AI, laat Picnic achter zich: 'Tijd om op die andere trein te springen'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: