PodcastsMove on Up

Jelmer Borst, Head of Analytics & AI, laat Picnic achter zich: 'Tijd om op die andere trein te springen'

Jelmer Borst vertrekt bij Picnic als Head of Analytics & AI. Hij is te gast in Move on Up, het radioprogramma van BusinessWise met Gerben van Driel. Jelmer Borst vertrekt bij Picnic als Head of Analytics & AI. Hij vertelt ook daarover in de eerste Move on Up, het nieuwe radioprogramma van BusinessWise met Gerben van Driel. Foto: Dingena Mol.
Jelmer Borst vertrekt bij Picnic als Head of Analytics & AI. Hij vertelt ook daarover in de eerste Move on Up, het nieuwe radioprogramma van BusinessWise met Gerben van Driel. Foto: Dingena Mol.
Leestijd 3 minuten

„Picnic is een bedrijf met superveel kansen, ik zou daar nog enorm veel dingen kunnen oppakken." Toch voelde Jelmer Borst dat het na tien jaar tijd was voor een nieuwe stap. De groei van AI en de kansen die dat met zich meebrengt, spelen een grote rol in zijn besluit. „AI heeft de wereld compleet open gemaakt in wat er mogelijk is. Wat je nu in één dag kan doen aan programmeren en opzetten, dat is een wereld van verschil ten opzichte van vroeger. Ik zie dat AI nu overal begint te borrelen, en dat maakt me onrustig. Het is tijd om op die andere trein te springen."

Mijn tijd bij Picnic is niet voorbij omdat ik er geen kansen meer zie

Jelmer Borst Picnic Head of Analytics & AI

Jelmer benadrukt dat zijn vertrek niet betekent dat hij uitgekeken is op Picnic. „Wat Picnic doet, gebeurt nergens anders. We bouwen geen supermarkt, maar een techbedrijf dat toevallig bananen levert. Bij Picnic is het experimenteren en leren in de wetenschap: bij een startup moet je minimaal tien keer zo goed zijn als de rest. Als je een klant verliest omdat hij teruggaat naar de supermarkt, dan krijg je hem waarschijnlijk niet meer terug. Het is vechten voor elke meter."

De leiders van morgen hoor je nú, in Move on Up. Gerben van Driel gaat in gesprek met talenten uit het bedrijfsleven, met vernieuwers en durvers die het nu al anders doen. Ze delen hun visie op leiderschap, innovatie en persoonlijke groei en benoemen de uitdagingen van vandaag. Hoe maken zij het verschil voor een succesvolle toekomst?

Move on Up is elke dinsdag live te horen tussen 13.00 en 14.00 uur op New Business Radio, live te zien op BusinessWise.nl en daarna op je favoriete podcastkanaal te vinden.

'Heel veel gegevens hebben we helemaal niet nodig'

De term data en - natuurlijk - de letters A en I vallen meer dan ooit in zijn gesprek met Gerben van Driel. Over Picnic: „We weten wat jij koopt, maar weten niet wat jij in je dagelijkse leven doet. Toch kunnen we voorspellen wat jij nodig hebt. Misschien wil je weer die bananen, of die ontbijtgranola." Picnic verzamelt alleen de noodzakelijke gegevens, om de klant zo goed mogelijk te helpen. „En heel veel gegevens hebben we helemaal niet nodig."

Bovendien: data vertelt niet alles, menselijke hypotheses zijn ook nodig. „Wat gebeurt er bijvoorbeeld 's nachts? Je ziet dat er meer dierenvoer en babyproducten worden besteld. Waarschijnlijk zijn mensen wakker omdat de hond blaft of de baby huilt. Dat menselijke aspect speelt ook een grote rol." En terug naar zijn voorbeeld van de bananen: „Als we beter kunnen voorspellen hoeveel bananen er nodig zijn, hoeven we minder bananen weg te gooien. Dat is niet alleen goed voor de marges, maar ook vanuit een sustainability-oogpunt."'

'Als ik optimistisch ben, worden anderen dat ook'

Bij Picnic komen uitdagingen vaak onverwacht, en het oplossen daarvan vergt teamwork en flexibiliteit. Een voorbeeld. „Op vrijdagavond, net wanneer je weekend wilt vieren, krijg je een belletje dat er iets mis is gegaan. Dan betekent dat: laptop open, bellen, en samen met het team alles oplossen." Die 'can do'-mentaliteit isvcruciaal. „Bij Picnic zeggen we niet: sorry, we hebben het niet kunnen doen. Nee, we gaan kijken of we het wél kunnen." Optimisme speelt sowieso een grote rol in zijn leiderschap. „Dat werkt aanstekelijk. Als ik optimistisch ben, worden anderen dat ook. Het helpt om teams te bouwen en mensen te motiveren."

De lessen van Jelmer Borst, Head of Analytics & AI bij Picnic

1. Data vertelt uit zichzelf niet zo veel

2. Optimisme werkt aanstekelijk

3. Geef je team verantwoordelijkheid en vertrouwen

4. AI is een businessvraagstuk, geen IT-probleem

5. Het onbekende kan comfortabel zijn

6. Zoek naar impact

Via deze link lees je meer over zijn zes lessen.

'Misschien moet ik zelf iets starten'

Terug naar zijn aanstaande vertrek bij Picnic. Jelmer ziet zichzelf niet snel werken bij een grote corporate. „Dat is niet echt mijn omgeving. Aan de ene kant is alles in een corporate vaak wat duidelijker geregeld, maar dat betekent ook dat je minder makkelijk buiten de lijntjes kunt kleuren. In innovatie wil je juist een beetje de regels breken. Ik denk aan jonge bedrijven waar AI core is, waar ze proberen om AI verder te brengen of waar het echt een kernonderdeel is van de producten die ze maken. Misschien is een optie ook gewoon om zelf iets te starten. Picnic heeft wat dat betreft een entrepreneurial spirit. Misschien moet ik dat gewoon doorzetten. Met sustainability bijvoorbeeld, want AI kan ons helpen om grote problemen op te lossen. Dat is het mooie eraan. Het is een technologie die ons vooruit kan stuwen."

Dit artikel betreft een deel van het gesprek tussen Jelmer Borst en Gerben van Driel in Move on Up. Beluister daarom de aflevering op deze website of via je favoriete podcastkanaal.

Gerben van Driel is presentator van Move on Up, het radioprogramma van Business Wise.  Gerben van Driel (rechts) in gesprek met Jelmer Borst, in de BusinessWise-radiostudio in Mediavaerr. Foto: Dingena Mol.
Gerben van Driel (rechts) in gesprek met Jelmer Borst, in de BusinessWise-radiostudio in Mediavaerr. Foto: Dingena Mol.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: