Podcasts

Hoe word ik een betere contentmaker?

 
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Het maken van goede content is cruciaal in je communicatie. Contentexpert Fleur Willemijn van Beinum legt uit hoe je jezelf kunt verbeteren als contentmaker. Ze benadrukt het belang van een sterke strategie en het begrijpen van de behoeften van je doelgroep.

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' vertelt Fleur Willemijn van Beinum hoe je - anno 2024 - beter wordt in het maken van content.

Betere content maken

,,Betere content begint met een strategie. Wat wil je bereiken? Gewoon lukraak content delen werkt niet meer. Verplaats je in je doelgroep. Wat willen zij weten? Waar zijn ze naar op zoek? Wat voor informatie hebben ze nodig over jouw product of dienst? Eigenlijk is het heel simpel: kijk eens waar je publiek op Googelt. Welke informatie hebben zij nodig over jouw specifieke onderwerp? Schrijf vervolgens een verhaal dat hun vragen beantwoordt."

LEES OOK: Hoe word ik beter in viral gaan

,,Verplaats je in de ander. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een zwembad wil kopen. Wat wil die persoon weten? Hoe groot moet het zijn? Hoe bouw je het? Heb je een vergunning nodig? Hoe houd je het schoon? Als zwembadbouwer kun je al deze vragen beantwoorden en zo je expertise tonen. Dit principe geldt voor elk product of elke dienst, van software en verzekeringen tot kleding. Wat willen mensen weten over jouw product?"

AI: hulpmiddel, geen vervanging

,,Het grootste verschil tussen content van vijf jaar geleden en nu is de opkomst van AI. Veel bedrijven gebruiken AI om content te maken, maar vaak leidt dit tot generieke resultaten. AI kan een krachtig hulpmiddel zijn om content te verbeteren en jou de ruimte te geven om meer strategisch na te denken over wat je wilt communiceren."

Lees ook: Hoe word ik als merk succesvol met creators

,,Als je AI goed toepast, zie je het niet in je content. Net zoals tools als Grammarly in Word of Excel voor berekeningen. Maar pas op: hoe meer AI we gebruiken, hoe 'perfecter' de content wordt, en hoe saaier. Laat je authenticiteit en persoonlijkheid als merk zien. Een tikfoutje in een tekst of een kleine verspreking in een video maakt je content menselijk en echt. Dat is waar mensen naar op zoek zijn in een tijdperk van perfectie. Het hoeft niet picture perfect te zijn."

Houd het kort, tenzij het boeit

,,Goede content is zo lang als nodig en zo kort als mogelijk. Pin je niet vast op een bepaald aantal woorden. Als je een boeiend verhaal in duizend woorden kunt vertellen, doe dat. Maar als je hetzelfde in tweehonderd woorden kunt zeggen, is het ook perfect. Wat je wel ziet: hoe meer korte content er komt, hoe minder diepgang er is, hoe meer het op elkaar gaat lijken en hoe minder interessant het wordt. Dat leidt weer tot minder engagement en minder lezers. Hetzelfde geldt voor video's: mensen swipen snel weg. Maar als je de eerste 15 seconden boeiend maakt, blijven ze echt wel hangen."

Content ligt voor het oprapen

,,We doen vaak ingewikkeld over content. Maar je verhaal ligt voor het oprapen. Kijk naar de kleine dingen en details. Toen ik bij Volkswagen werkte, vroegen klanten bijvoorbeeld of hun koffiebeker in de bekerhouder van een nieuwe Polo paste. We gingen dat proberen in de showroom, maakten hier simpelweg een video van en deelden dat online. Dit soort praktische content werkt nog steeds."

Platform-specifieke aanpak

,,Elk platform heeft zijn eigen regels. Op LinkedIn bijvoorbeeld raken mensen uitgekeken op selfies met hashtags. Zorg dat je content waarde toevoegt. Optimaliseer per kanaal en plaats je content niet klakkeloos door. Je tone of voice op LinkedIn verschilt van die op Instagram, waar de visuele kant belangrijker is. Pas je boodschap en stijl aan. Geef het een beetje liefde en aandacht. Laat zien dat je je lezer waardeert en zijn tijd belangrijk vindt. Niemand heeft tijd om door ellenlange verhalen te ploegen. Zorg dat je heel snel tot de point komt."

Luister ook de andere afleveringen met Fleur Willemijn van Beinum:

Hoe word ik een betere LinkedIn-gebruiker?
Hoe word ik beter gezien op LinkedIn?
Hoe word ik beter met ChatGPT?

MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise