Je staat als bedrijf op het punt om failliet te gaan. Wat doe je? De helft van het personeel laten gaan? Of ga je samen vol gas voor een oplossing om het faillissement af te wenden? En hoe zet je marketing in, in zo'n geval? Damla Kartal hoort het in de nieuwe Show & Tell van Frederike den Ottelander, managing director bij Buutvrij, en Reuben Alexander, oprichter van datzelfde creatief bureau. Bijzonder: nu eens geen klant en opdrachtgever, maar het bureau dat in 2023 te maken kreeg met het naderend faillissement. De twee gasten vertellen hoe zij met hun medewerkers het tij keerden.
Wij dachten: ‘Jeetje, het implodeert!’. Ik ging naar de cijfers kijken en kwam tot de conclusie dat we het niet zouden redden
Alles op alles om financiële doemscenario te voorkomen
De reclamewereld lag op zijn gat, opdrachten bleven uit en opdrachtgevers konden niet aan hun betalingsverplichting voldoen, memoreert Den Ottelander. ,,Wij dachten: 'Jeetje, het implodeert!'. Ik ging naar de cijfers kijken en kwam tot de conclusie dat we het niet zouden redden. Dan heb je met elkaar een heel emotioneel gesprek en moeten er keuzes gemaakt worden. Voor ons waren de keuzes 'we gaan failliet' of 'we gaan niet failliet'.''
Je raadt al waar het Buutvrij-team voor ging: alles op alles om het financiële doemscenario te voorkomen. Maar hoe? ,,We hebben gewoon gezegd: 'we gaan onze eigen creativiteit gebruiken om het bedrijf hieruit te krijgen'. We hebben een pizza-avond georganiseerd en gingen met zijn allen brainstormen met als probleemstelling: 'Hoe gaan we ons cashflow-gat dichten?''', aldus Alexander. Het bleek een avond vol pizza en goede ideeën waarmee het team snel mee aan de slag ging.
Ik denk dat wanneer we onze angst de raadgever hadden laten zijn, het niets geworden was
Geen opheffingsuitverkoop, maar 'ophefuitverkoop'
Spil van het reddingsplan was een opheffingsuitverkoop. Wacht, dan denk je misschien dat het drie halen, één betalen is. Echter, dat was het alles behalve. ,,Het was een 'ophefuitverkoop', geen opheffingsuitverkoop. We wilden ophef veroorzaken zodat we onszelf niet hoefden op te heffen'', legt Alexander uit. ,,Dat deden we door op een kwetsbare en eerlijke manier ons verhaal te delen. Daarnaast zijn we gaan kijken wat we allemaal kunnen doen tijdens een soort van pressure cooker-dag. Wij boden een dag Buutvrij. Een dag ons beste account, de beste strategie en creatie. Negen uur in de ochtend werden we gebriefd en aan het einde van de dag, rond 5 uur, wist de opdrachtgever waar we met ons idee stonden. Dat is heel in het kort het idee.''
De dood of de gladiolen
De actie was de dood of de gladiolen voor Buutvrij, een plan B was er niet. ,,Ik denk dat wanneer we onze angst de raadgever hadden laten zijn, het niets geworden was. Uiteindelijk was het grootste probleem waar we mee te maken kregen, dat het te succesvol was. Te veel animo'', vertelt Den Ottelander in de podcast. Wat dan? De twee gasten doen hun verdere verhaal. Alexander: ,,Uiteindelijk zijn er meer dan honderd opdrachten binnengekomen, dat hadden we vooraf nooit bedacht.''
Welke lessen heeft het bureau er - ook in financieel gezonde tijden - uit getrokken? Luister vooral naar de vierde aflevering van deze podcastserie en doe er je voordeel mee. Met of zonder de ophef.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!