Strategie

'Gen Z'er aan je bedrijf binden? Zet in op cultuurmomenten en verbinding'

Laura Bas over het aantrekken en behouden van Gen Z'ers. Foto: Suzan Alberts Laura Bas over het aantrekken en behouden van Gen Z'ers. Foto: Suzan Alberts
Laura Bas over het aantrekken en behouden van Gen Z'ers. Foto: Suzan Alberts
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Laura Bas reageert daarmee op het gisteren verschenen nieuwsbericht dat bijna de helft van de organisaties nog niet Gen Z-proof is, zo blijkt uit onderzoek van Deel onder 500 HR-professionals. Deel is een alles-in-één Payroll- en HR-platform voor teams. Wereldwijd maken zo'n 35.000 bedrijven gebruik van de diensten van Deel, van start-ups tot grote ondernemingen.

Generatie Z omvat personen die geboren zijn tussen 1997 en 2012. Deze 'digital natives' zijn opgegroeid met technologie en social media. Ze hechten veel waarde aan een goede werk-privébalans, zoeken naar mogelijkheden voor remote werken en flexibele werktijden. Het Deel-onderzoek laat zien dat 45 procent van de organisaties (nog) geen opties bieden voor flexibele werktijden of werken op afstand. Het gebrek aan flexibiliteit heeft merkbare gevolgen: een derde van de respondenten vindt het frustrerend dat hun organisatie tekortschiet in het bieden van flexibele werktijden en werken op afstand. Het gevolg: 40 procent van de organisaties merkt dat zij minder jong personeel aantrekken.

Lees ook: Gen Z'ers Tara (25) en Tahrim (26): 'Inclusieve cultuur is belangrijker dan een hoog salaris'

Lees verder onder de advertentie

GenZclopedie

Bas zegt dat remote willen werken berust op een vooroordeel. Voor haar nieuwe boek GenZclopedie – dat op 16 oktober verschijnt - heeft Bas het grootste kwalitatieve onderzoek naar Generatie Z op de werkvloer in Nederland uitgevoerd. Ze voerde dat onderzoek uit binnen 30 toonaangevende organisaties, waaronder Coca-Cola, de Belastingdienst, AFAS, VolkerWessels en NS. „Bijna niemand van mijn generatie wil volledig remote werken, dat berust op een misverstand. Jongeren willen juist graag hybride werken: een deel op kantoor en een deel thuis. Ze zijn opgegroeid in een wereld die steeds digitaler, internationaler en kunstmatiger is geworden. Veel contact vindt online plaats: ze spreken fysiek minder af met vrienden en daten begint vaak ook via online datingapps. En omdat veel Gen Z'ers tijdens covid noodgedwongen thuis hebben gestudeerd, zijn ze ook prima in staat om thuis te werken."

Ik zie een duidelijke tegenreactie: de sterke behoefte aan sociaal contact en verbinding op de werkvloer

Laura Bas

„Maar ik zie een duidelijke tegenreactie: de sterke behoefte aan sociaal contact en verbinding op de werkvloer. Eerdere generaties hielden werk en privé strikt gescheiden, maar Gen Z kijkt daar anders tegenaan. Ze vinden de balans tussen werk en privé wel heel belangrijk, maar vinden het niet erg om hun privébeslommeringen te delen met hun collega's.''

Bas wil daarmee zeggen dat de werkomgeving voor jongeren van nu een sociale component heeft gekregen. „Bedrijven en organisaties die inzetten op een sterke cultuur waarin bovendien ruimte wordt gecreëerd om te luisteren naar jongeren, doen het heel goed bij generatie Z.''

Lees verder onder de advertentie

De GenZclopedie is volgens Bas een praktische gids voor leidinggevenden, HR-professionals en organisaties die jong talent willen aantrekken én behouden. Daarin beschrijft ze wat Gen Z drijft, hoe organisaties hun talent tot bloei kunnen laten komen en hoe je inspeelt op hun verwachtingen. Ze is generatie Z-expert omdat ze al drie jaar doorlopend onderzoek doet naar haar eigen generatie, met het grootste kwalitatieve 'Gen Z op de werkvloer'-onderzoek als gevolg. Daarnaast is ze spreker en geeft ze organisaties advies over het aantrekken en behouden van jong talent. Want een ding is zeker: Gen Z bestormt volgens haar de arbeidsmarkt en schudt gevestigde structuren wakker.

Lees ook: Zo wil Gen Z werken: waarom jonge talenten kiezen voor innovatieve digitale werkplekken met AI

Geen broodje kipfilet, maar uitgebreide lunch

Ook Bas ziet dat veel bedrijven worstelen met de wensen van Gen Z. Ze heeft een aantal tips. „Betrek ze vanaf dag één bij de organisatie, zorg voor een duidelijk onboarding. Wat ook goed werkt, zijn informele activiteiten - bij voorkeur onder werktijd. Dat kan een maandelijkse borrel zijn. Of een keer per kwartaal bowlen. Zorg voor een training van een bevlogen iemand. Zet in elk geval in op het bouwen van die cultuurmomenten. Een grappige uitkomst van mijn onderzoek was dat jongeren een gezamenlijke en betaalde lunch als de meeste populaire arbeidsvoorwaarde beschouwen. Niet een broodje kipfilet, maar een uitgebreide lunch met zoveel mogelijk collega's. De hoofdreden? Verbinding.''

Lees verder onder de advertentie

De vrijdag is ontwikkeldag, een dag dat werknemers kunnen werken aan persoonlijke ontwikkeling

Laura Bas

Generatie Z hecht ook aan vrijheid, maar dan wel met duidelijk kaders. Ze noemt AFAS Software als bedrijf waar dat goed geregeld is. „Een geliefde werkgever onder jongeren. De vrijdag is ontwikkeldag, een dag dat werknemers kunnen werken aan persoonlijke ontwikkeling. Dus niet maandag of donderdag, maar vrijdag. De een kiest voor mantelzorg, een ander voor rijden op een buurtbus. En een keer per maand is er cultuurcafé, waar iedereen bij moet zijn. Er is dus vrijheid, maar binnen kaders.''

Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor Generatie Z? Foto: Shutterstock Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor Generatie Z? Foto: Shutterstock
Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor Generatie Z? Foto: Shutterstock

De expert is er ook achter gekomen dat wanneer je jongeren vraagt waar ze over vijf jaar willen staan, het merendeel echt geen idee heeft. „Ze zeggen dat ze niet bezig zijn met de toekomst. Maar ze geven wel antwoord als je de vraag op een andere manier stelt: wat heb je van de organisatie nodig om er voor te zorgen dat je hier over vijf jaar nog steeds werkt? Dan is het antwoord unaniem: doorgroeimogelijkheden, oftewel een carrièreplan. Dus duidelijkheid over de te nemen stappen, inclusief salarisverbetering.''

Lees verder onder de advertentie

De vooroordelen over Gen Z'ers vliegen je om de oren, maar: doet deze generatie het écht allemaal anders op de werkvloer? Je hoort het in onze podcast Hoe overleef ik werken met Gen Z.

Geen vacature, maar een vlog

Bedrijven die moeite hebben met het aantrekken en behouden van jonge mensen, doen er bovendien goed aan om te praten met Gen Z'ers die al wel bij hun werken. „Ga na wat de grootste energievreters zijn, maak een top vijf. En kijk kritisch naar de manier van werven van nieuwe mensen. De meeste organisaties kiezen voor het uploaden van vacatures op jobboards of vacaturesites, waarom? De gemiddelde Gen Z'er zit dagelijks tweeënhalf uur op social media en consumeren eigenlijk alleen maar videocontent. Zorg dan ook dat je als bedrijf aanwezig bent op de plekken waar jongeren zitten. Laat een Gen Z'er in jouw organisatie een live vlog maken over zijn of haar werkdag. Dat kunnen ze namelijk beter dan wie dan ook. Vroeger zeiden ze: een plaatje zegt meer dan honderd woorden. Nu is het: een video zegt meer dan honderd plaatjes. Benoem het salaris, vermijd wollig taalgebruik, wees duidelijk over de bedrijfscultuur en de mate van vrijheid. Reken maar dat je ze dan voor je gaat winnen.''

Lees ook: Talentvolle jongeren vinden en behouden? 'Gen Z-werknemers hebben een bullshit-meter'

Lees verder onder de advertentie

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: