Grokipedia
Het meest recente zakelijke en digitale avontuur van Elon Musk is 'Grokipedia', volgens de Amerikaanse Zuid-Afrikaan de nieuwe concurrent van online-encyclopedie Wikipedia. Volgens Musk hard nodig, want hij heeft Wikipedia herhaaldelijk verweten ideologisch gekleurd en te links te zijn.
De site bevatte dinsdagochtend al ruim 885.000 artikelen, tegenover de ruim 7 miljoen Engelstalige artikelen op Wikipedia. Bij de lancering beloofde Musk een nieuwe versie, die volgens hem 'tien keer beter' zal zijn dan de huidige liveversie, volgens hem al 'beter dan Wikipedia'.
Het doel van Grok en Grokipedia.com is de waarheid, de hele waarheid en niets dan de waarheid
Elon Musk op X
'Het doel van Grok en Grokipedia.com is de waarheid, de hele waarheid en niets dan de waarheid. We zullen nooit perfect zijn, maar we zullen er toch naar streven', aldus de miljardair op X. Het mag geen verrassing heten dat de naam Grokipedia afgeleid is van xAI's chatbot Grok. De artikelen van Wikipedia worden door vrijwilligers geschreven en bewerkt. Musk doet dit met kunstmatige intelligentie.
Een Grokipedia-artikel over Musk stelt dat hij 'de bredere debatten over technologische vooruitgang, demografische krimp en institutionele vooroordelen heeft beïnvloed, vaak via X'. Het artikel voegt eraan toe dat hij daarbij kritiek krijgt van traditionele media 'die systematisch een linksgetinte verslaggeving hanteren'.
Lees ook: Niet Microsoft, maar Macrohard: alles over het nieuwe softwarebedrijf van Elon Musk
Macrohard
Musk is nooit vies voor een woordgrapje wanneer hij een nieuw bedrijf van een naam moet voorzien. Dat bewees hij eind augustus nog maar eens toen hij met een dikke knipoog naar Microsoft, het softwarebedrijf Macrohard lanceerde.
Musk noemt dit bedrijf een bedrijf dat uitsluitend met kunstmatige intelligentie software produceert, zonder dat er (in zijn visie) fysieke hardwareproductie nodig is. Volgens de trademark-aanvraag heeft Macrohard een brede scope: software voor spraak en tekstgeneratie, software agents voor coderen, het genereren van beeld en video en de ontwikkeling van videogames.
Laten we niet vergeten dat Microsoft bijna een monopolie heeft op de distributie naar bedrijven. Dat ga je niet zomaar aanvallen
Wibe Wagemans over Marcrohard
Musk zijn doel is niet alleen om een nieuw softwareproduct te leveren, maar aan een 'softwarebedrijf' te bouwen dat grotendeels (of geheel) door AI wordt gerund - coderen, testen, onderhouden - met minimale menselijke tussenkomst. Het is ook een directe uitdager van grote klassieke softwarebedrijven zoals Microsoft. De Tesla-topman ziet het project mogelijk als onderdeel van zijn bredere AI-strategie (naast bedrijven zoals Tesla, Inc. en SpaceX) waarin AI centraal staat. Niet alleen in voertuigen of raketten, maar in software, diensten en automatisering.
Tot nu toe zijn er nog geen grote publieke resultaten of producten bekend die in productie zijn. Er is nog geen publiek product gelanceerd, ook is er nog niets over grote klanten of omzet naar buiten gebracht.
Gaat het Musk lukken om met alleen AI-agents de concurrentie met Microsoft aan te gaan? In de BusinessWise-podcast Even bellen met Silicon Valley was Wibe Wagemans nog weinig optimistisch. „Enerzijds is AI daar gewoon nog niet goed genoeg voor. Anderzijds zal hij zeker jaren nodig hebben om dit verder uit te bouwen en te implementeren. En laten we niet vergeten dat Microsoft bijna een monopolie heeft op de distributie naar bedrijven. Dat ga je niet zomaar aanvallen. We zien dat Google daar ook al bijna tien jaar mee bezig is, met weinig succes."
Lees ook: 'Voor Elon Musk is Macrohard, de AI-concurrent van Microsoft, slechts een speeltje'
The Boring Company (TBC)
Het idee voor The Boring Company (TBC) ontstond doordat Elon Musk zich ergerde aan het drukke verkeer (vooral in Los Angeles) en tweette dat hij 'een machine zou bouwen om tunnels te boren'. Officieel werd The Boring Company opgericht in december 2016, aanvankelijk als dochteronderneming van SpaceX. De eerste echte demonstratie was de testtunnel in Hawthorne in 2018, gevolgd door het grotere project onder het Las Vegas Convention Center (LVCC), dat in 2021 werd geopend.
Het hoofddoel van TBC is het bouwen van goedkope, snel te realiseren tunnels voor vervoer, nutsvoorzieningen en goederenvervoer om zo het probleem van verkeersopstoppingen en de beperkingen van regulier vervoer op te lossen. Musk beschrijft wegennetwerken als 2D-systemen (alleen op het oppervlak), terwijl je ondergronds een 3D-netwerk kunt creëren en zo de capaciteit van stedelijk vervoer aanzienlijk kunt vergroten.
De gerealiseerde TBC-projecten zijn tot nu toe beperkt vergeleken met de ambitieuze plannen. Het is nog onduidelijk of Musk zijn tunnelbedrijf daadwerkelijk zoveel goedkoper en sneller is dan traditionele tunnelbouw. Daarnaast zijn er al missers. Zo kwam onder meer de Chicago Express Loop nooit van de grond. Ook is het nog onzeker of de tunnels genoeg gebruikers en inkomsten zullen opleveren om rendabel te worden.
Musk’s idee is dat Neuralink mensen in staat moet stellen direct te communiceren met machines en AI, zodat de mensheid niet achterblijft
Neuralink
De serie-ondernemer startte het neurotechnologiebedrijf Neuralink in 2016, samen met een team van wetenschappers en ingenieurs. Het bedrijf ontwikkelt een zogenaamde 'Brain-Computer Interface' (BCI), een implantaat met ultradunne elektroden die in de hersenen worden geplaatst om hersensignalen te registreren of te stimuleren. Deze signalen kunnen vervolgens draadloos worden verzonden naar externe apparaten zoals computers. De implantatie gebeurt door een chirurgische robot, die de ultrafijne draadjes zeer precies in het hersenweefsel kan plaatsen om schade te beperken en een hoge signaaldichtheid mogelijk te maken.
Musks idee is dat Neuralink mensen in staat moet stellen direct te communiceren met machines en AI, zodat de mensheid niet achterblijft. Op de korte termijn richt Neuralink zich echter op medische toepassingen: hulp aan mensen met verlamming, ruggenmergletsel en zintuiglijk verlies, zoals blindheid of doofheid. Maar ook behandeling van neurologische aandoeningen zoals Parkinson, dementie en epilepsie. Op de lange termijn droomt Musk van menselijke versterking: symbiose met AI, telepathische communicatie en zelfs 'superintelligentie'.
Neuralink haalde inmiddels honderden miljoenen dollars aan investeringen op en zou in dit jaar een waarde van meer dan 8,5 miljard dollar hebben bereikt. Toch staan er nog veel stappen open: veiligheid, duurzaamheid van de implantaten, grootschalige productie, kosten en ethische goedkeuring.
Experts reageren verdeeld. Zo is de technische uitvoering – draadloze signaaloverdracht, robotische implantatie van ultradunne draden - volgens kenners toonaangevend. Maar de meest ambitieuze claims zoals telepathie en superintelligentie zijn volgens hen nog ver van bewezen. Ook zijn er ethische zorgen over dierproeven, hersenveiligheid, privacy van hersengegevens en ongelijkheid in toegang.
Lees ook: Elon Musk klaagt Apple en OpenAI aan over ChatGPT
xAI
xAI is in 2023 opgericht door Elon Musk. Hij stelde dat dit bedrijf als tegenwicht dient voor wat hij ziet als beperkingen of vooroordelen binnen andere AI-bedrijven. Het kernproduct is de chatbot Grok. Grok is er volgens de miljardair om gebruikersvragen te beantwoorden, te schrijven, ideeën te genereren en codes te helpen debuggen, om maar enkele voorbeelden te noemen. De bot krijgt toegang tot realtime of bijna-realtime informatie via het social mediaplatform X (voorheen Twitter), waarvan Musk eigenaar is.
Hoewel er progressie is, is xAI nog niet op het punt waar het de marktleider is of de schaal heeft van bijvoorbeeld OpenAI of andere grote AI-spelers. Zo worden de inkomsten rond de 100 miljoen dollar per jaar geschat. In deze sector een relatief bescheiden bedrag.
xAI heeft aangekondigd dat het tegen eind 2026 een grote AI-gegenereerde videogame wil uitbrengen. Ook een ambitie: de integratie met Musk's andere bedrijven. Zo moet data van X in combinatie met de rekenkracht van Musk zijn xAI's AI-modellen gebruikt worden in Tesla's autonome systemen en bij andere toepassingen in ruimtevaart of infrastructuur.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: