Leiderschap

Catrien d'Ancona: 'Bij Mars draait alles om de nalatenschap van het bedrijf'

Catrien d'Ancona bij de Flagship Farm van Mars. Foto: Mars Snacking Benelux & ITR Catrien d’Ancona bij de Flagship Farm. Mars Snacking Benelux & ITR
Catrien d'Ancona bij de Flagship Farm. Mars Snacking Benelux & ITR
Leestijd 5 minuten

Vier dingen die je (waarschijnlijk) niet wist over Mars:

  • Het bedrijf is niet genoemd naar de reep, de reep is genoemd naar de familie achter het bedrijf. En dus niet naar marsepein of de planeet.

  • Het familiebedrijf Mars haalt wereldwijd tweederde van zijn omzet uit diervoeding en één derde uit chocola. In Nederland is dat andersom: daar vormt chocola - of 'confectionary', zoals ze dat bij Mars noemen, omdat ijs er ook bij hoort - twee derde van de omzet en diervoeding één derde.

  • Mars is een Amerikaans bedrijf, maar de grootste chocoladerepenfabriek van Mars (de grootste chocoladerepenfabriek ter wereld zelfs) staat sinds 1962 in het Nederlandse Veghel. Een van de Marstelgen woonde tijdelijk in Nederland toen hij de bouw van de fabriek leidde en noemde zijn jongste dochter Marijke Mars.

  • Twix, Milky Way, Snickers, M&M'S, Maltesers, Bounty, Skittles en Celebrations zijn óók merken van Mars Wrigley, de snoeptak van Mars Inc. Snickers is genoemd naar een van de paarden van de familie.

In gesprek met Catrien d'Ancona, als Head of Market van Mars verantwoordelijk voor de hele Nederlandse markt, komen ze vanzelf, dit soort weetjes. Begin over M&M'S en zij zegt trots: „Met onze M&M'S reclames distantiëren we ons bewust van kinderreclames, door de M&M'S altijd te tonen in een volwassen wereld waar volwassen grapjes worden gemaakt. Dat doen we ook met Snickers en al onze andere producten. Al sinds 2007 zijn we echt een voorloper op dat gebied - in Nederland, maar ook wereldwijd - ook door te zorgen dat onze commercials rondom volwassen programma's worden uitgezonden."

Op de boerderij

d'Ancona's vader was melkveehouder. Tot haar zeventiende woonde ze op de boerderij. Het bedrijf overnemen heeft ze nooit overwogen: „Mijn vader vond dat hij door de regelgeving best wel beperkt werd in zijn ondernemerschap. Dus toen hij ook nog eens begreep dat geen van zijn vier kinderen het boerenbedrijf over zou nemen, heeft hij de boerderij verkocht en is hij het bedrijfsleven ingegaan."

Het heeft haar wel gevormd, die jaren op de boerderij. „Het is prachtig om zo aan het begin van het productieproces te staan. Je ziet ook het goede werk dat boeren doen, met zoveel liefde en passie. Dat draag ik een heel warm hart toe, maar ik ben ook kritisch, omdat er ook verandering nodig is in de agrarische sector."

Mars is veel bezig met de agrarische sector, bijvoorbeeld met een Flagship Farm in Zwolle. „Melk speelt een grote rol in onze productie," legt d'Ancona uit. „In veel chocolade zit melk. In Milky Way zelfs een heleboel. We zijn nu aan het kijken hoe we Milky Way een belangrijke plek kunnen geven op de Flagship Farm tijdens de Boerderij Dagen, die FrieslandCampina organiseert. Om ook zo de bewustwording te creëren dat melk in meer producten zit dan alleen in een pak melk. En dus ook dat de verduurzaming in de melksector zó belangrijk is."

Duurzaamheid

Duurzaamheid is belangrijk voor Mars, vertelt ze. „Mars is een familiebedrijf. Het belangrijkste voor het bedrijf is de nalatenschap. En als je de wereld goed wilt achterlaten, dan zul je ook je moeten zorgen voor een duurzame toekomst. De familie zegt letterlijk 'Wij zijn hier om ook de volgende generatie te dienen'. Mars is decennia geleden al begonnen met verduurzaming van de cacao op de cacaoplantages. Met cacaodokters die adviezen geven, met kinderarbeidvrije, duurzame cacao en met een strategie om te zorgen dat de ontbossing voor cacaoplantages stopt. Dat is niet iets van gisteren, dus dat gaat Mars ook niet morgen stopzetten. Dat zit echt diep verankerd in het DNA van Mars."

In Nederland uit dat zich niet alleen in eigen doelstellingen, maar, via het 'Climate Champions'-project van Albert Heijn, ook in samenwerking met Coca-Cola en Unilever om samen nóg duurzamer te worden. d'Ancona: „Ik geloof heel erg sterk dat je kan alleen maar kan verduurzamen als je samenwerkt. Eigenlijk is het niet iets waarmee je je moet onderscheiden. Je moet voorop lopen, zeker, maar je moet wel samenwerken, want die hele standaard moet omhoog. Iedereen moet mee."

d'Ancona werkt nu tien jaar bij Mars. Na haar Rechtenstudie kwam ze, via een internationale marketingfunctie bij O'Neill, eerst bij Douwe Egberts terecht, waar ze tien jaar werkte in marketing en sales. Bij Mars is ze inmiddels Head of Market. Daarvoor was ze de marketingverantwoordelijke voor de Nederlandse markt van Mars Wrigley en voor International Travel Retail, het team dat ervoor zorgt dat je de chocoladerepen uit Veghel op vliegvelden wereldwijd aantreft.

De vijf principes van Mars

Bij Mars werkt iedereen vanuit „vijf principes", vertelt ze: „Efficiency, quality, mutuality, freedom & responsibility. Die vijf principes worden in alle beslissingen meegenomen. Zo hebben we een heel R&D center ingericht om continu te kijken hoe het product nog beter kan. Maar als de smaak, en dus de kwaliteit minder wordt als je minder suiker toevoegt, zal Mars die beslissing niet snel nemen."

Je moet geen zeven Marsen per dag eten. Daar is het product niet voor bedoeld

Catrien d’Ancona Head of Market Mars Nederland

Suiker, dat is natuurlijk wel een thema bij de grootste chocoladerepenfabrikant ter wereld, erkent d'Ancona: „Maar ook op gezondheidsgebied neemt Mars echt wel verantwoordelijkheid. Je moet geen zeven Marsen per dag eten. Daar is het product niet voor bedoeld. Een Mars is een treat, die je bijvoorbeeld eet als je even een opkikker kunt gebruiken. Je mag genieten van onze producten, maar je moet het vooral zien als iets lekkers waar je blij van wordt."

Dat de familie Mars voor het maken van dat lekkers in de jaren 60 voor Veghel koos, had te maken met de centrale Europese ligging van Nederland, de Zuid-Willemsvaart, de haven van Rotterdam en de relatieve nabijheid van Amsterdam, dé cacaohaven van de wereld.

De boer die zijn Veghelse land destijds aan Mars verkocht, eiste dat zijn boerderij behouden zou blijven. D'Ancona: „Daar hebben we ons aangehouden. De boerderij staat er nog, en wordt nu gebruikt als ontvangst- en vergaderruimte. En zo werkt Catrien d'Ancona toch weer een beetje op een boerderij.

Catrien d'Ancona. Foto: Maurice Vinken/Mars Snacking Benelux & ITR Catrien d’Ancona. Foto: Maurice Vinken
Catrien d'Ancona. Foto: Maurice Vinken

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: